Forum

Hvad er det.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Poulsen, 6. juli 2021 kl. 20.19

Hejsa. Jeg har fundet en gevækst, på nogle af mine tomatplanter. Er der nogle bud på hvad det er?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juli 2021 kl. 21.07

Hej Kenneth Poulsen

Det er luftrødder som dannes, når tomatplanten enten får for meget vand eller for lidt vand - og er et udtryk for en overlevelsesmekanisme, der er indlejret i plantens gener.
Planten danner et "ekstra" rodsystem eller "klatrerødder".

Det kan være hensigtsmæssigt i naturen, hvor planten kan "hage sig fast" i anden vegetation eller i stenrige flodskrænter.
Tomatplanten stammer fra Andesbjergene, hvor de vokser under meget omskiftelige nedbørsforhold og som pionerplanter klarer at vokse på stenede skrænter langs floder, som jævnligt tørrer ud og i mellemliggende perioder er transportvej for meget store regnmængder.

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2021 kl. 21.23

Høj luftfugtighed i drivhuset stimulerer dannelse af luftrødder. Har du høj luftfugtighed i drivhuset stimulerer du også skimmelsvampe :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Poulsen, 6. juli 2021 kl. 23.50

Tak for de hurtige svar. Så er jeg mere rolig, troede måske at det var nogle snyltere. God dag til alle😀

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juli 2021 kl. 10.14

Det er rødder som meget sjældent opstår på tomatplanter , og kun på heirloom tomat sorter , og især på planter som ikke er blevet nippet , som vokser vildt , opstår de her rødder . som ikke har noget at gøre med luftrødder , det er jordrødder .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Poulsen, 7. juli 2021 kl. 11.42

Ja jeg må tilstå, at jeg ikke har været for god til at nippe mine planter😀 Så det giver god mening. Og de har da heller ikke givet tomater endnu, selvom de er forholdsvis store. Og tak👍🍅 Men jeg er fortrøstningsfuld, de skal nok give snart😀

Nyt svar til emnet »Hvad er det.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad er det.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider