Forum

Vandværksvand eller Regnvand

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 7. august 2021 kl. 17.45

Hvad er bedst i Drivhuset. Jeg har regnvand fra gennemsigtig klar plasttag.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2021 kl. 9.42

Hej Eigil Hansen

Regnvand til vanding i drivhuset er en klar vinder !

Du aflaster regnvandsafledning der, hvor du bor.
Du bruger ikke af grundvandsressourcen - den er knap mange steder.
Du sparer m3-udgiften til dit lokale vandværk.

Nogen planter trives bedre (fx citroner og andre citrusplanter) ved vanding med regnvand - andre vil trives mindre godt (fx tomater - kan komme til at mangle kalk og dermed blive mere udsatte for griffelråd).

Men der er et forhold, som du lige skal indtænke i din vandingsmetode:
Et opsamlingsbeholder med regnvand er - især i de lune vækstsæsonmåneder - et godt sted for forskellige bakterier at trives.
Nogen af disse bakterietyper er uønskede / skadelige, hvis de kommer med på spisebordet fx via salat, der har været overbruset med regnvand. Derfor er det vigtigt, at du vander direkte på jorden og ikke bruser planterne over med regnvand, som kommer fra en beholder.

Venlig hilsen
Lone

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2021 kl. 18.14

Hvis du dyrker i spagnum/ plantesække skal du supplere med kalk, hvis du bruger regnvand og der ikke er kalk i din drivhusgødning (det er der sjældent).

Dyrker du i jorden, er regnvand fint til alle almindelige drivhusgrøntsager.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 8. august 2021 kl. 19.26

Tak for jeres svar.
Det lyder efter det kun er kalk der er et problem, det har jeg opdaget, der skal kalk i vandet ellers får de mange sorte ender. Jeg dyrker i kasser og sække, og bruger kalk, det virker fint. Agurkerne bliver godt nok noget gule på bladene, men kan det ikke være varmen i disse dage nu her, at de mangler, eller er det andre micro stoffer de mangler. Jeg bruger det kun sjælden til overbrusning af afgrøder udendørs, men det må jeg så holde op med.
Hilsen Eigil

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2021 kl. 20.07

Eigil, gule blade er ofte lig med mangel på kvælstof :)

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. august 2021 kl. 20.40

Nok mere med overvanding......... (gule blade)

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2021 kl. 22.24

Kan lidt lysere blade på Sct. Hansurt skyldes kvælstofmangel? Og gør kvælstof store planter mere grønne eller er løbet kørt.
Planterne ser sunde nok ud, men et sted, hvor jeg har plantet delte planter, er de meget grønnere.
Ingeborg

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2021 kl. 9.46

Vandværksvand- regnvand- demineraliseret vand fra tørretumbler.

Det er yderst sjældent jeg bruger tørretumbleren og dens kondensvand, men i forbindelse med denne tråd har jeg tænkt over, om det i det hele taget er godt for andet end dampstrygejernet at bruge vandet, efter at det er filtreret gennem et kaffefilter. Jeg har brugt vandet til at vande stueplanter med og da det er en sjælden gang, har planterne ikke lidt skade, men nogen mineraler får planterne ikke med dette vand.
Ingeborg

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. august 2021 kl. 10.10

Hvis man vil have lysegrønne/gule blade til at blive mørkegrønne ,så er midlet 1 hætte 3 dobbelt salmiakspiritus til 10 L vand , og ja det er ikke særligt økologisk ..................

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2021 kl. 20.00

@Svend
Ja, mange overvander og det giver bl.a. kvælstofmangel, når rødderne rådner :)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2021 kl. 22.32

Det er mine Sct. Hansurt, der normalt ikke får ret meget vand. I denne tid er det højere magter der vander dem - Så der er nok mange, hvor krukkerne får lidt rigeligt med vand.
Ingeborg

Ps. Jeg skal slæbe vand rundt i kander fra regnvandstønden når der skal vandes, så det holder jeg hus med.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. august 2021 kl. 19.38

Jeg har god erfaring med at bruge kalk og tagvand. Kalk er det kvælstof eller hvad hedder kvælstof.
Jeg har så i år fået den grusomme erfaring, købte gødning i Lidl, der hedder organic Liquid plant food - det er en grøn rund 1 liter flaske, det er brun og lugter af chokolade eller lignende. Køb det ikke mine agurker og tamatplanter er blevet kryllede og visne brune på bladene, efter kun en lille hætte i en hel plantekasse. Et par dage og de begyndte at visne/krylle sammen. Uf øv.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. august 2021 kl. 19.39

Jeg har god erfaring med at bruge kalk og tagvand. Kalk er det kvælstof eller hvad hedder kvælstof.
Jeg har så i år fået den grusomme erfaring, købte gødning i Lidl, der hedder organic Liquid plant food - det er en grøn rund 1 liter flaske, det er brun og lugter af chokolade eller lignende. Køb det ikke mine agurker og tamatplanter er blevet kryllede og visne brune på bladene, efter kun en lille hætte i en hel plantekasse. Et par dage og de begyndte at visne/krylle sammen. Uf øv.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2021 kl. 22.39

Kalk hedder også calsium (Ca). Kvælstof er nitrogen (N).

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2021 kl. 22.56

Tagvand fra eternittage, hvordan med det? Jeg ville tro at det kunne indeholde asbestfibre, derfor har jeg kun regnvand fra polycarbonatplader. Er der microplast i det?
Jeg ved heller ikke, om jeg skal synes om vandmeloner fra andre himmelstrøg. Tanker om kloakvand og andet tager sommetider lysten til vandmeloner, pomelo og den slags. Tænker i på det?
Ingeborg

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. august 2021 kl. 22.57

Tak for jeres indlæg, jeg har fået en masse viden af dette.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2021 kl. 10.12

Asbestfiber er kun farlige hvis de kommer ned i lungerne ,
regnvand fra Onduline tagplader som indeholder bitumen må ikke bruges til at vande spiselige afgrøder .

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2021 kl. 18.30

Hvis man vil undgå at bruge regnvand fra eternittage kan man selv fremstille noget, der eftersigende skulle være lige så godt at vande med, nemlig postevand tilsat en smule eddike eller lidt citronsyre. Det fjerner kalken i vandet.

Til 10 liter vand bruges hvad der svarer til ca en theske citronsyre. Og bruger man eddike er en deciliter som regel nok.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2021 kl. 21.44

Mange hovedvandledninger er store eternitrør , især i de store byer , så regnvand fra eternittag , indeholder meget mindre eternit end vand fra hanen , og det er ganske uskadeligt....

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2021 kl. 22.14

Eternit er ikke = asbestholdigt materiale, sådan lige for en ordens skyld.
Ingeborg

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. august 2021 kl. 20.21

Den gamle eternit indeholder asbest, og de gamle eternitvandledninger indeholder også asbest. De nye er lavet af plast. Det er 40 år siden, man holdt op med at bruge asbest både til tage og vandrør.

Nyt svar til emnet »Vandværksvand eller Regnvand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vandværksvand eller Regnvand

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider