Forum

Rengøring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 17. november 2021 kl. 17.27

Er der nogen der ved, om der er kommet “nyt under solen” mht. rengøring af drivhuse af glas?

I år er mit drivhus extra beskidt af alger, mos i profilrender o.l. Jeg har lige vasket det af med flydende brunt sæbe, men som nok alle drivhusejere ved, er renderne på det nærmeste ikke mulig at rense alt for godt.

Jeg planter i plantesække, hvilket gør, at der ikke plantes direkte i jord i drivhuset, som i øvrigt er belagt med belægningssten.
Jeg bruger ikke klor pga giftigheden
(hvilket jeg i øvrigt heller aldrig kunne finde på at bruge, når jeg tørrer min valnødder 🙂)

Jeg har tænkt på, om eddike kan bruges eller i yderste konsekvens måske Rodalon. Rodalon er vel også giftigt, men nok ikke i samme omfang som klor og især ikke så slem at bruge, da jeg ikke planter direkte i drivhusjord.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. november 2021 kl. 20.36

Hej S Jensen .

Jeg kan huske at Lone Brems for noget tid siden var efter mig da jeg kom til at anbefale brugen af Rodalon, til drivhus vaskning og til at rense en terrasse, men da jeg ikke vidste at det var giftig gjorde hun mig opmærksom på det. Derfor har jeg fundet dette frem som hun har skrevet om Rodalon til en IL Thomassen og som jeg syntes at du lige skal læse

Hej IL Thomassen

Det er ikke nogen nem opgave, du har sat dig selv på - og Rodalon er ikke den mest miljøvenlige løsning.
Datablade for Rodalon ( i forskelligevarianter Indendørs, udendørs, som spray og i mere koncentreret form) findes let ved at google på produktnavnet. Der advares stærkt mod direkte udledning af Rodalonopløsninger til spildevandsledninger, åer og søer - nogle af ingredienserne er selv i relativt små mængder toxiske for vandlevende organismer.
Ved almindeligt brug - det kunne være efter sprøjtning på espalier - hvor opløsningen dels vil kunne dryppe, dels måske bliver skyllet af planterne og ned i jorden sker der en forholdsvis hurtig nedbrydning af op til 80 % af indholdstofferne.
Men der sker utvivlsomt skader på organismer, hvis funktion i økosystemerne er positive .... så lad kemien stå og lev med algerne !

Venlig hilsen fra
Lone

PS hvis jeg ikke husker gal anbefaler Lone stadig brugen af brun sæbe, så nej, der er ikke kommet "nyt under solen" og med hensyn til at bruge eddike, så skulle dette også være skadelig og anbefales derfor ikke. Også selvom det kan købe som et sprøjtemiddel i byggemarkedet. Ecostyle har et alge produkt, der lyder harmløs, men hellere ikke dette kan anbefales .

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. november 2021 kl. 20.50

Jeg kan se at vi i 2020 havde en tråd om drivhus vaskning, hvor det blev diskuteret brugen af brun sæbe, har du læst denne :

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/20567.html

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. november 2021 kl. 21.37

@S.Jensen
Rodalon er giftigt! Også til indendørs brug.
Selv bruger jeg atamon der bestemt heller ikke er uproblematisk.
Drivhuset skyller jeg grundigt og lader det stå så der kun er fugtighed tilbage i samlinger og på overflader.
Jeg hælder atamon i et bæger og tager en pensel og går alle glassamlinger m.v. efter.
Dagen efter vaske jeg med brun sæbe og spuler derefter med haveslangen.
Resultatet bliver ganske tilfredsstillende.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 18. november 2021 kl. 10.12

Mange tak for svaret 1🙂

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2021 kl. 11.04

Jeg har aldrig brugt andet end haveslangen til at gennemspule drivhuset indvindig , og det er ikke hvert år jeg gør det .

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 18. november 2021 kl. 18.08

Tusind tak for svaret. Jeg har i dag færdiggjort rengøring af drivhuset og holdt mig til gammeldags brunt sæbe og meget varmt vand og afsluttet med en omgang med højtryksrenseren.
Nu har jeg læst såvel arkivmaterialet om emnet her og ligeledes læst de gode svar her i tråden. Ingen tvivl om, at krystalsæbe så stadig må være debat foretrække.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 18. november 2021 kl. 18.08

Tusind tak for svaret. Jeg har i dag færdiggjort rengøring af drivhuset og holdt mig til gammeldags brunt sæbe og meget varmt vand og afsluttet med en omgang med højtryksrenseren.
Nu har jeg læst såvel arkivmaterialet om emnet her og ligeledes læst de gode svar her i tråden. Ingen tvivl om, at krystalsæbe så stadig må være debat foretrække.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2021 kl. 20.40

Hvis du endelig vil bruge sæbe til drivhuset , så er det ikke brun sæbe , det er
meget hårdt ved aluminium , men sæbespåner som er et naturprodukt som du skal bruge.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. november 2021 kl. 10.01

@Svend
Brun sæbe er vel ret beset også et naturprodukt.
Men som du skriver, er sæbespåner en meget mild sæbe og efterlader en fedtet overflade.
Jeg har ikke prøvet at vaske drivhuset i sæbespåner.
Men det skal da prøves.
Sæbespåner kan med fordel anvendes til afvaskning/imprægnering af havemøblerne i træ. Imprægneringen holder en sæson når der bruges en tyk opløsning af sæbespåner.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. november 2021 kl. 11.03

Det bedste til rengøring af glas er opvaskemiddel , da det ophæver vands overfladespænding , og ja brun sæbe er også et naturprodukt , men meget basisk .....

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. november 2021 kl. 21.27

Hvad med citronsyre.? Citronsyre bruges til fjernelse af kalk og kalkrender, men kan den mon fjerne mos og alger på glas?.
Jeg kan ikke finde noget omkring det på nettet, så det virker måske ikke?. Ellers skulle mælkesyre også være en mulighed...begge er forholdsvis harmløse naturlige stoffer.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. november 2021 kl. 10.51

Til rengøring af vinballoner bruger man ofte citronsyre og sulfit, hvor citronsyren gør sulfitten mere effektiv, fordi pH værdien sænkes.
Det må også kunne bruges til drivhuse.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. november 2021 kl. 11.22

Som gammel vinbrygger ved jeg at man rengjorde vinballoner med soda .

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. november 2021 kl. 12.17

Det gjorde man også engang.

Nyt svar til emnet »Rengøring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Rengøring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider