Forum

Agurker beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 11. juni 2022 kl. 19.21

Hej. Det virker jo lidt " forkert" , men er det rigtigt forstået at jeg egentlig skal knibe de første agurker af, som planten sætter? .
Netop for at planten hærdes og giver endnu bedre agurker fremover?
Noget andet, den står i et plastik drivhus, hvor jeg åbner op for lidt og sol i dagtimerne.
Er det godt)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2022 kl. 20.54

Hej Helene .

Jeg kan ikke nogle steder at du skal nippe de første agurker af planten, men jeg ved at man på peberplanten helst skal fjerne de første blomster, hvilken får den til at sætte flere blomster og dermed flere frugter. Så måske er det det samme, der gøre sig gælden her . Min erfaring er at de ofte selv smider nogle af frugterne (bliver gule og falder af) men at beskæringen er det vigtigste .

Med hensyn til dyrkning og beskæring af agurk ligger der på Havenyt denne gode artikel skrevet af Karna Maj
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/710.html

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. juni 2022 kl. 8.31

Heidi Kirk Nissen har skrevet således i Havenyt nr. 23:

”Med agurker er det lige modsat – her skal alle blomster på selve hovedstænglen fjernes, og agurkerne skal dannes på sideskuddene. Får sideskuddene lov til at vokse uden knibning, bliver de adskillige meter lange. Derfor skal de knibes over to blade.

Man kan dog godt lade et par enkelte af de først ansatte blomster på stænglen udvikle sig, da det er her, man kan få de første agurker. Men de skal høstes som miniagurker, da de ellers tager næringen fra dannelse af agurker på sideskuddene.”

M.v.h.

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juni 2022 kl. 12.33

Hej Doris.

Jeg kan se at Heidi har taget det herfra havehandel.dk/dyrkning-af-agurker/ og det lyder også meget fornuftigt at man fjerner nogle af frugterne for ikke at svække planten for meget. Det samme er i øvrigt tilfældet med peberfrugt. Men jeg skal blank indrømme at jeg har aldrig gjort det, da jeg var af den overbevisning at agurker selv tynget ud i sine frugter at det var årsagen til at de lavede gule frugter....

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 16. juni 2022 kl. 11.09

Hej,

Først vil jeg gerne sige, at jeg ikke har taget det fra Havehandel. Det ville jeg aldrig gøre, så blev Havenyts troværdighed udvandet.

Jeg har derimod baseret det på Karna Majs store haveviden, som hun har delt her på havenyt blandt andet i artiklen "Agurker kan beskæres på flere måder" - som kan findes her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/710.html

Artiklen er nogle år gammel, og måske er der ny viden om emnet siden da? Jeg forhører mig i mit havenetværk, men har andre en viden om det, så må I endelig dele den her :-)

Venlige hilsner
Heidi
Redaktør af Havenyt.dk

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juni 2022 kl. 15.38

Hej Heidi.

Så har havehandel "lånt "det fra Karnas artikel hvilket ikke er utænkeligt. Jeg undrede mig også over at der var citerede direkte fra deres artikel. Men fred være med det.

Nyt svar til emnet »Agurker beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Agurker beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider