Forum

Derfor revner dine tomater i denne tid

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. august 2022 kl. 18.21

Mine tomater revner, hvorfor nu det?

Fænomenet starter i slutningen af august og forsætter ind i efteråret. Tomatfrugterne på planterne i drivhuset og friland begynder at revne. Der er flere grunde.

Når efteråret nærmer sig, får vi længere nætter og kortere dage. I sensommeren og i det begyndende efterår er nogle dage kolde og andre dage lune. Med efteråret, kommer også store temperaturudsving mellem dagen og nætterne. Den relative luftfugtighed (RH) ændrer sig også markant over døgnet.

Revnerne i tomater opstår, når trykket inde i frugterne bliver for højt. Tomatskindet brister og revner. Nogle typer af tomater er mere udsatte end andre. Overtrykket i frugten opstår fordi frugten har problemer med at fordampe overskydende vand som trækkes via roden. En del af det optagende vand ender i tomatfrugten. Normalt vil planten regulerer trykket ved at fordampe det overskydende vand ud af frugten. Fuldstændig som når vi sveder og vores hud bliver fugtig.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2022 kl. 15.53

Søren Duun

Nogle piller næsten alle blade af tomatplanten. Måske gør det problemet større.?
Jeg plejer ikke, at gøre det. Jeg er heller ikke superflittig til at fjerne sideskud, og jeg har kun i ringe grad mødt problemet.

Jeg hørte engang Claus Meyer fortælle noget om, at tomater smager bedre, hvis man stresser dem lidt den sidste tid i drivhuset ved at give dem for lidt vand.
Det kan der måske være noget om, fordi smagen bliver mere koncentreret, når vandindholdet bliver mindre.
Jeg prøvede det nu aldrig, for mine tomater skulle i hvert fald ikke stresses med overlæg.! ;-)
Men med det, du skriver, så kan det måske også være en metode til at reducere antallet af revnede tomater.?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. august 2022 kl. 17.49

Jeg har aldrig haft revnede tomater , jeg vander aldrig mine tomatplanter på friland , selvom vi har haft det meget tørt her i sommer så klarer de sig fint ................

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. august 2022 kl. 23.22

Jakob.

Jeg prøvede at holde igen med at vande mine tomater så de blev ekstra gode. Mange herinde mener at tomater, der får meget vand bliver vandet og mister en del af smagen. Hvilket kan være et problem, hvis man som mig dyrker i Maxikap kasser./plantesække.
Men det var ikke et godt træk at sparer på vandingen...
Resultatet resultede i at for nogle familie medlemmer klagede over at tomaterne blev næsten uspiselig. D.v.s at de klagede over at tomaterne gav en form for nældefeber med kløen i munden og meget stærk smag generelt.
Om det er en sammenhæng eller det det bygger på tilfældigheder ved jeg ikke. Det kan godt være at indtagelse af tomater er voldsom stor hos os at kroppen har reageret.

I år har jeg ikke disse problemer. Jeg har hellere ikke gødet så meget og desuden prøvet andre sorter .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 3. oktober 2022 kl. 22.15

Jeg har også revnede tomater og lytter med interesse til svarene her.
Men noget andet er, at jeg har fået at vide af en gammel gartner at tomatplanter i plantekasser kræver kalk og mikronæringsstoffer.
Især kalk hvis man vander med regnvand for der er ingen kalk i og sikkert heller ingen gødning.
Mon ikke tomater revner når de har det for godt og vokser for meget, det er kun en gæt.
I år har jeg haft mange gode tomater, det har vist været et godt år for mange frugter og grønsager.

mvh Eigil Hansen

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 3. oktober 2022 kl. 22.15

Jeg har også revnede tomater og lytter med interesse til svarene her.
Men noget andet er, at jeg har fået at vide af en gammel gartner at tomatplanter i plantekasser kræver kalk og mikronæringsstoffer.
Især kalk hvis man vander med regnvand for der er ingen kalk i og sikkert heller ingen gødning.
Mon ikke tomater revner når de har det for godt og vokser for meget, det er kun en gæt.
I år har jeg haft mange gode tomater, det har vist været et godt år for mange frugter og grønsager.

mvh Eigil Hansen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 27. oktober 2022 kl. 15.57

Mine tomater revner altid.
Jeg lever med det og høster de revnede tomater dagligt inden de mugner. Jeg spiser omkring 500g tomater om dagen i gennemsnit så det går ret fint med at følge med.
Mvh Steen Jakobsen

Nyt svar til emnet »Derfor revner dine tomater i denne tid«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Derfor revner dine tomater i denne tid

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider