Forum

Højbed på fliser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 10. oktober 2022 kl. 9.06

Vi har netop fået sat et drivhus op på fliser.
Vi har besluttet at bygge et højbed i drivhuset på 200x60x42.
Jeg ved godt, at det er bedst at højbedet har jordkontakt, men det kan vores ikke få - fuldt ud - fordi fundamentet er støbt ned gennem fliserne.
Jeg har dog tænkt på, om man kan tage fx hveranden af de 5 40x40 fliser op, der vil være under højbedet. Noget jordkontakt er vel bedre end intet?
Jeg er dog usikker på, om det vil svække drivhusets stabilitet, hvis vi fjerner nogle fliser og erstatter flise og grus med jord?
På forhånd tak for hjælpen og gode råd.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2022 kl. 11.49

Hvad vil du dyrke i dit drivhus? Hvis du vil dyrke flerårige planter såsom figner, vin og eller fersken skal du tænke på deres rødder.
Ellers lyder det i mine øre ikke hel dårlig med noget jordkontakt.
Men selv foretrækker jeg at bruge Maxi kasser og plantesække, også selvom det er lidt fy fy. Disse er, efter min mening, lettere at arbejde med og udskifte jorden og især hvis du er i tvivl om der vil ske noget forringelse af dit drivhus vil jeg ikke ændre det. Men hvis du har støbt dit drivhus fast burde det nok kunne holde selvom du fjerner et par fliser .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 13. oktober 2022 kl. 12.36

Tak for dit svar!
Jeg vil dyrke et-årlige afgrøder, så som tomater, chili, agurker mm, men er bare blevet meget optaget at forbedre jorden med diverse organiske emner, og holde og forbedre jorden i flere år.
Men måske gør jeg for meget ud af det!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 13. oktober 2022 kl. 12.36

Tak for dit svar!
Jeg vil dyrke et-årlige afgrøder, så som tomater, chili, agurker mm, men er bare blevet meget optaget at forbedre jorden med diverse organiske emner, og holde og forbedre jorden i flere år.
Men måske gør jeg for meget ud af det!

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 13. oktober 2022 kl. 12.36

Tak for dit svar!
Jeg vil dyrke et-årlige afgrøder, så som tomater, chili, agurker mm, men er bare blevet meget optaget at forbedre jorden med diverse organiske emner, og holde og forbedre jorden i flere år.
Men måske gør jeg for meget ud af det!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 13. oktober 2022 kl. 12.37

Tak for dit svar!
Jeg vil dyrke et-årlige afgrøder, så som tomater, chili, agurker mm, men er bare blevet meget optaget at forbedre jorden med diverse organiske emner, og holde og forbedre jorden i flere år.
Men måske gør jeg for meget ud af det!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2022 kl. 13.07

Nej det syntes jeg ikke, men du skal huske at have en god sædskifte så du ikke får opformeret diverse jordsygdomme med tiden. Så det er lidt af en balance at holde det vedligeholde. Det sige at man kan dyrke tomater samme sted flere år i træk, men kedeligt med kun tomater vil jeg mene...ellers skal man gå og skifte jord ud engang hvert år...Det gider jeg ikke.

Jeg selv foretrækker plantesække, som jeg tidligere har nævnt herinde bruger af flere omgange. Dvs først i drivhuset, senere til mine potte planter og så i køkkenhaven, hvis ikke de lige ryger over til hønsene, så 3 til 4 gange bliver de brugt. Dem jeg køber er de ultra billige, der indeholder en del træflis og kompost. Så forbruget at spagnum er minimalt . Og så længe det ikke er forbudt har jeg god samvittighed.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. oktober 2022 kl. 9.04

Det er nogle gange simpelthen så morsomt at se sprogudviklingen og den forklarer også til tider generationskløften :)

Nu er et højbed gået fra den oprindelige version i form af et dybdegravet/ reolgravet bed der sikrede dyb rodudvikling til det ekstremt modsatte: En plantekasse placeret på betonfliser!

Det er da tankevækkende - måske forklarer det også at nogle (unge) drikker havre-, ris- og mandelMÆLK og tror det er sundt?

:-D

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brandt, 15. oktober 2022 kl. 9.12

Hej Tom
Næppe tale om ungdom eller generationskløft her, men uvidenhed - er rundet 60! Har i øvrigt heller aldrig haft hang til mandelmælk.
:-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2022 kl. 19.25

:-D
Fjern fliserne under plantekassen er så min anbefaling....

Nyt svar til emnet »Højbed på fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Højbed på fliser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider