Forum

Pottejord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 14. februar 2023 kl. 0.54

Jeg har et drivhus med fast gulv i, jeg har hidtil brugt kapilærkasser med plantesække. Men jeg kan se når man rydder ud og drivhuset et de fleste at planterædderne går ned i vandet, så tomat og agurk ikke fået andre mineraler og gødning end det jeg hælder i vandet.

Så i år vil jeg prøve lidt noget andet jeg vil dyrke mine tomater og agurker i potter 20 litter pr plante, jeg tænker der er en smule mere mineraler og alsidig "kost" til planterne.

Men er det nok bare at putte indholdet fra plantesækkene i potter, eller skal "forbedre" det lidt fx med kommunekompost, langsomt virkende gødning, sand, vermakolit....

Eller er det fint nok at bare bruge plantesækken og vande med lidt gødning hvis planterne ser ud til at mangle. Ja ud over tomat og agurk skal der nok også såes et par peberfrugter og chilli lidt salat og andet godt .
Med venlig hilsen
René

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. februar 2023 kl. 18.34

Hej Rene .

Jeg selv bruger de billige plantesække fra byggemarkedet og nogle af dem indeholder en stor del kommunekompost og knap så meget spagnum. ( Det er en af årsagerne til at de kan sælges billigt.) Tilgengæld er de tungere, men holder også godt på vandet .

Indholdet putter jeg bare i mine potter, hvad enten jeg dyrker agurker, tomater eller en sjælden gang kartofler på friland .

Der er ingen grund til at tilsætte mere end gødning som planterne skal leve af .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2023 kl. 21.45

Kan den faste bund ikke åbnes?
Vi er ved at få nyt orangeri og drivhus. Vi vil plante direkte i jorden.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 18. februar 2023 kl. 23.56

Teknisk set kan man vel godt pille fliser op, de er 40x40 . Men så burde man nok understøtte ved dem der bliver kant for at de ikke skal sætte sig med tiden og der skal fjernes de første 15 cm sand under dem, og med den ryg jeg går rundt med, så er det ikke en optimal plan. Desuden så skulle der nok en del jordforbindelse til hvis jeg skulle dyrke i "jorden" her, det er det fineste fine sand.

Men nu da alle er enige om at vi skal stoppe med at bruge spagnum, ville man så få samme resultat ved at bruge ½ kommunekompost og ½ Coco coir?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. februar 2023 kl. 9.57

Alle med have burde kunne lave egen kompost.
En blanding af (kommune)kompost, sand/grus og muldjord, er fin at dyrke i.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. februar 2023 kl. 21.04

Slettet af administrator 28. februar 2023 kl. 11.09.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2023 kl. 21.23

Hej Rene.

Du skriver at du vil bruge kommunekompost og Coco Cour, som jeg har læst er et kokos produkt . Jeg vil mene at Coco Cour er overflødig når det handler om at fremstille sit egen jordblandinger.

For hvis du bruger kokos produkter , som skal transporteres over store afstande forurener det også og man kan sige at den, der fremstiller det burde selv bruge det . Set med de økologiske øjne, ligesom vi med spagnum tager et miljø hensyn ved at undgå at bruge det .

I Danmark har vi mange produkter som kan erstatte spagnum og kokos, bl.a så er bladmuld og mos fra plæner en mulighed.

Der ligger en artikel her på Havenyt, hvor man kan læse om fremstilling af jordblandinger uden spagnum www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/1326.html
Eneste ulempe er at dyrker man i beholdere bliver disse jordblanger meget tunge at arbejde med....Men de holder godt på vandet.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2023 kl. 16.03

Slettet af administrator 28. februar 2023 kl. 11.09.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2023 kl. 17.01

Er reporteret...

Nyt svar til emnet »Pottejord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Pottejord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider