Forum

Dur Kompost i stedet for plantesæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 10. april 2023 kl. 12.31

Kan man fylde sin egen kompost i plantesækkene i stedet for at købe nye eller er det for stærk eller hvad.

Mvh Eigil

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. april 2023 kl. 13.18

Hej Eigil.
Vi er økologer herinde og dyrker derfor direkte i jorden og ikke i plastikposer. :) Du skulle PRØVE at dyrke direkte i jorden og opleve planternes fantastiske evne til at optage næring og vand direkte fra jorden.
I tilgift til bedre smag, sparer du både plastik og flamingo. På den måde gavner vi økosystemet/klimaet.
Det er således på flere måder, at vi får en god smag i munden. :)

Prøv dét.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2023 kl. 16.36

Hej Eigil.

Prøv at læse hele denne tråd
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/10572.html

Det er ikke et must at bruge plantesække, men for nogle, heriblandt mig, er det den eneste mulighed jeg har. I tråden kan du læse et forslag om selv at lave sine egne plantesække.

God påske
Søren

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2023 kl. 13.03

Jeg fik vist ikke rigtig svaret på dit spørgsmål vedr. brug af kompostjord i plantesække.

Sagen er den at i kompost er der vidt forskellige mængder af kvælstof heri og det er den du skal hæfte dig ved. Ikke så meget de andre næringsstoffer. Det er sjældent at de mangler og gøre de det kan man rette op på dem senere .
Men det kan være nødvendigt at tilsætte mere kvælstof end det der er i din kompost på et senere tidspunkt. Det er hellere ikke alt kvælstoffet, der bliver frigivet det første år...
Ca 65 procent bliver frigivet...

Kompost består som sagt af forskellige mængder af kvælstof alt efter om det det dyremøg eller haveaffald der er fyldt heri.
Eller en kombination af dem begge. Og så hvor gammel komposten er. Jo ældre den er jo fattigere bliver den på næringsstoffer.
En god kompost bør bestå af ca 20 procent kvælstof og resten kulstof
Eller sagt på en mere forståelig måde . En del dyremøg til 3 dele haveaffald. Bruger du hønse, kanin eller duemøg er mængden mindre .

Når dette er vel komposteret og det tager ca 2 år kan de bruge ca 1 del kompost til 3 dele havejord, uden at det skulle skade dine planter. Og ca 1 del kompost , 1 del grus og 3 dele havejord og få en udemærket såjord ud af det .

Når vi dyrker i plantesække skal vi bruge mere næring end vi kan putte herind fra start og hvis du tilsætter tørrede hønsemøg må du ikke tilsætte mere end 5-7 procent heri.

Håber at det har givet dig et lillebitte smule indblik og svaret på dit spørgsmål

Ellers spørg endelig hvis du er i tvivl.....

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 11. april 2023 kl. 15.41

Mange tak Søren, det var en rigtig fin forklaring.
I år har jeg siet hele mit kompostkasse, c 25 store trillebørfulde og heraf har jeg drysset 20 ud på mit græsplæne. tror du ikke det er en rigtig god gødning til en græsplæne, eller skal der andet til.
Det lader jo til du ved alt om dyrkningsmetoder, derfor spørger jeg lige.

Mvh Eigil

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2023 kl. 15.54

Hej Eigil.

Nej jeg ved desværre ikke alt og resten glemmer jeg ofte hvis ikke jeg "opdatere" det engang imellem...:-)

Men med hensyn til at komme kompost på din plæne så er det en rigtig god ide. Dels er der noget for regnorme at komme efter og dels sætter det gang i en masse andet liv .

Om der er nok gødning ville jeg ikke spekulere så meget på. Jeg kender flere mennesker, der strør sig med plænegødning, der jo indeholder en masse kvælstof og så klager de som ofte over at græsset skal slåes oftere. Jeg selv gider ikke ofre penge på mine græsser, da det vil koste for meget. Jeg kan godt lide en græsplæne med ukrudt. Det giver en masse insektliv . Vi har fået en biavler i nabolaget og hende vil jeg gerne hjælpe. Så kan jeg så være lidt doven imellemtiden...

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2023 kl. 23.14

@James F.
Vær rar at forklare mig, hvorfor du ikke mener at økologer bør dyrke noget i plantesække, når der igen og igen bliver skrevet om at overdække med plastik for at få avlet afgrøder tidligere end naturen tillader? Det er vel at mærke i dette forum det anbefales af økologer. Hvad er forskellen?
Med venlig hilsen - Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. april 2023 kl. 12.18

Jamen, det skal jeg da gerne forsøge at forklare dig Ingeborg.
For det første er plastik et af klodens største udfordringer, derfor bør vi forbruge mindst muligt af dette materiale. Hvad andre gør, det må du spørge DEM om.
Pas på med at tro, at folk er økologer, bare fordi de skriver i dette forum. En del af dem er end ikke medlem af vor forening PØ.!

For det andet, er der spagnum i over 90% af alle ’plantesække.’ Der frigives enorme mængder Co2, når denne spagnum graves op. Der er i forvejen ALT for meget Co2 i atmosfæren.

For det treide, er det meste af den spagnum, der sælges i DK blevet transporteret over 1.000 vis af km. = Mere forurening.

For det fjerde kommer en STOR del af spagnummen fra Rusland. Hvad bruger Putin disse indtægter til for tiden …?

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, - ellers prøv at skrive 'spagnum' i søgefeltet, det vil give dig dybere forståelse af det uhensigtsmæssige ved brugen af spagnum.

Mvh James

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2023 kl. 13.44

James.

Mht til om man er medlem af PØ eller ej, så skal foreningen være rigtig glad for at nogle gider at bruge tid på at besvare mange af de spørgsmål , efter bedste evne, som kommer herinde og som ikke altid handler om økologi. Hvis ikke vi havde de skribenter kunne man lige så godt lukke Havenyt. Jeg mener at jeg lang hen af vejen kan forsvar det jeg skriver...Men er skuffet over at flere "økologer" ikke selv kommer på banen. Bevares vi har haft nogle ganske få undervejs, men også de bakker ud med tiden.
At PØ hellere ikke fungere på facebook kommer ikke bag på mig ...Det er ultra lidt, der bliver debatteret herigennem og ofte er de spørgsmål, der kommer her noget man kan google sig til.

Jeg har snart været herinde på Havenyt i 20 år og derfor oplevet lidt af hver. En af dem var en som skabte sig over at Havenyt ikke var 100 procent økologisk, at der var for mange ligegyldige ting, der blev debatteret herinde,
Men vedkommende kunne hellere ikke bidrage med noget til faget og så er det meget nemt at kritisere de andre. Vedkommende smækkede med døren og vi har ikke hørt fra hende sidenhen. At hun så har forsøgt sig på facebook og fandt ud af at det hellere ikke fungerede her var bare ærgerligt for hende...

Jeg ved at mange generelt mister interessen for økologi og for Havenyt hvis man hele tiden dunker folk oven i hoved eller er moralens vogter. Jeg selv har opgivet at være 100 procent økologisk, da det er nær en umulighed, hvis jeg skal rette mig efter alle de" fejl" jeg som almindelige have menneske laver ved eksempelvis at benytte spagnum ( hvilket en masse økologer med det røde mærke også gøre) at jeg har ligesom Ingeborg nogle gange svært ved at se hvor jeg bidrager til noget fornuftigt, hvis jeg ikke det er med økologi for øje. Jeg er af den opfattelse at hvis man bare tager hensyn til miljøet uden at være fanatisk, at så er man nået langt ....

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2023 kl. 14.59

Jeg gad vide, hvor mange af HAVENYTS brugere der kan sige sig fri for overhovedet at bruge plastik? Gødning i plastsække, bigbags i plastsække. Tomat og andre ting drives frem i plastbeholdere. Jordbær og bede overdækkes med plast. Kald det bare fiberdug, det er også plastik. Mon ikke også de flleste ruder i drivhuse er plastik? For slet ikke at tale om de nymodens plastmøbler, der skal ligne noget andet. Min mor sagde om visse folk: han/ hun er paveligere end selve paven.
Spørgeren til dette emne vil jo bare have et enkelt svar og ingen formaninger.
Øv. Så kom ja da af med det :-(
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. april 2023 kl. 20.01

@James. F.
Jeg tror at jeg misforstod din foragt for dyrkning i plastiksække. Det var vist slet ikke plastikken du misagter, men derimod spagnumindholdet i plastiksække af den billige slags. .... og så kan jeg kun bifalde. Du nævnte bare ikke spagnumindholdet.
Med venlig hilsen - Ingeborg

Nyt svar til emnet »Dur Kompost i stedet for plantesæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Dur Kompost i stedet for plantesæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider