Forum

Ranglede tomatplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. april 2023 kl. 22.18

Som sædvanligt har jeg sået mine tomatplanter for tidligt og været så letsindig ikke at give tilskudslys, med det resultat, at mine tomatplanter er noget ranglede. Det vil sige, at de er ret højre inden de får de første blomster. Jeg kom til at tænke på om det var en ide at brække toppen af og bruge den som stikling? Er der nogen der har prøvet det? Tanken var, at de første blomster skulle komme længere nede. Jeg stikker tit de afnippede sideskud i jorden og får planter ud af dem. Mon det er nogen fordel at gøre det på denne måde? Andre gange har jeg plantet mine tomatplanter meget dybt eller lagt det første stykke ned, men så skal man være lidt forsigtig, ellers synes jeg de har tendens til at rådne ved jordniveau.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2023 kl. 22.46

Hej Mette .

Nu ved jeg ikke hvor høj dine tomatplanter er blevet, men hvis du planter dem dybere når du udplanter dem kan du være heldigt at de bliver normale i højden. Jo mere lys de kan få jo bedre bliver de.

Du kan godt tage stiklinger af dem, men helst ikke fra toppen. Hvis du kniber dem i toppen bliver de meget busket og sværere at styre.

Jeg selv har lige så mine tomater fra ca 8 dage siden og mine spirer søger også op imod lyset og bliver med tiden ranglet. Men sidste år havde jeg nogle, der både var lange og tynde, men de blev hurtigt flotte planter .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. maj 2023 kl. 11.40

Du kan sagtens bruge toppen som stikling , men du skal helst have et sideskud du ikke har fået nippet af , klip toppen af lige over sådant et skud og det vokser videre og danner hurtig en ny top ,
hvis toppen har sat en blomsterklase så skal den fjernes , stik toppen i vand et lyst og lunt sted , og det danner hurtigt hvide rødder , pot i fugtig så og prikle jord ,
Om efteråret klipper jeg toppen af mine F1 hybrider lader dem danne rødder og overvintere dem et køligt men lyst sted , de går faktisk i dvale , men nu er der gang i dem og alle sideskudene får lov til at vokse så de kan blive til nye tomatplanter , en nem og billig måde at holde liv i Fi hybrider .held og lykke med det.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 1. maj 2023 kl. 13.38

Mine tomatplanter bliver osse tit for ranglede. Jeg gør det at jeg holder dem til den tørre side en dagstid. Så bliver stængelen mere bøjelig og brækker ikke så len. Så "snor" jeg hele planten ned i en større potte og fylder jord på. Den udvikler hurtigt et meget stort rodnet og kan plantes med de første knopper lige over jorden.
Jeg bruger osse nogen gange bare at plante tomaterne meget dybt, - den metode er fin, hvis jordtemperaturen er høj nok..

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 3. maj 2023 kl. 21.10

Tak for svarene. Det var smart det med at tørre tomatplanterne lidt ud og derefter lægge den ned

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2023 kl. 20.08

Jeg syntes at det er svært ikke at få ranglede planter. Ranglede planter kommer kun af for lidt lys og god varme...Jeg har i år vendt med at så mine grøntsager en måned senere men lige meget har det hjulpet. Mine squash er sået direkte i mit drivhus og står derfor kold om natten, men de gror bedre ...

Hvis der bliver nattefrost kommer de ind i varmen.

Nyt svar til emnet »Ranglede tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ranglede tomatplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider