Forum

Tomatplanter!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Nielsen, 8. juni 2023 kl. 9.21

Jeg har som førstegangsfødende drivhus ejer problemer med mine tomatplanter!

Tomaterne står i øko. Plantevækst og de får kun den nøjagtige afmålte gødning, første gang efter 18 dage, de har aldrig været tørre. Er det for meget gødning eller temperatur udsving? Pebre/chili og agurk har det fint.

Håber der er nogen der kan komme med gode råd?

På forhånd tak

Brian

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2023 kl. 9.44

Hej Brian.

Jeg tror at det er en kombination af varme og at der frigives meget kvælstof, som tomaterne optager hurtigt, der giver de krøllede blade. Jeg har set det samme hjemme hos min far. Her ligger hans drivhus i 40 graders varme.
Jo varmere det er jo mere vand drikker tomaterne..
Men hensyn til de andre blade, så skyldes disse svampesygdomme
da.ellas-cookies.com/biznes/7334-zheltye-pyatna-na-listyah-pomidor-prichiny-poyavleniya-i-metody-borby.html

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Nielsen, 8. juni 2023 kl. 10.19

Glemte at oplyse at der er automatisk oplukning af vinduer og jeg åbner selv døren.
Bladene krøller dog også rigtigt meget. Samtidig med de gule pletter er der også mange brune pletter uden "hår".

Det er dog ikke alle tomatplanter der lider af dette, og det startede på de ældste blade, jo længere op på planten jo bedre og flotte grønne blade.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Nielsen, 8. juni 2023 kl. 10.20

Glemte at oplyse at der er automatisk oplukning af vinduer og jeg åbner selv døren.
Bladene krøller dog også rigtigt meget. Samtidig med de gule pletter er der også mange brune pletter uden "hår".

Det er dog ikke alle tomatplanter der lider af dette, og det startede på de ældste blade, jo længere op på planten jo bedre og flotte grønne blade.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juni 2023 kl. 11.36

En gang til bladene krøller fordi man nipper sideskudene af , så bliver toppen meget mindre end roden som sender alt for meget energi op i planten , du får meget bedre tomater hvis du dyrker på friland direkte i jorden , og under normale omstændigheder behøver man ikke at vande , de finder selv vand , men her i tørken har jeg vandet foreløbig en gang , den 27 maj kunne jeg nyde den første modne tomat på friland , sorten sun gold er tidlig , held og lykke med tomaterne .

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. juni 2023 kl. 17.56

Hej Svend Høst

Hvordan har du kunnet beskytte dine frilandstomater mod de kølige nætter? Lægger du tæpper på om natten? Jeg bor ikke på et særligt udsat sted. Alligevel har der været ned til kun 4 graders varme om natten indtil for ganske nylig. Mine frilandstomater ser meget sølle ud. Jeg troede vel ikke på, at det ville være så koldt, og i øvrigt er mit tomatbed kantet af store marksten, som jeg forestillede mig, ville samle en masse varme i de solrige dage og afgive varmen, når det blev køligt. Men slet ikke nok varme!

Jeg synes også, at frilandstomater er bedst. Jeg plejer bare at have mere held med dem. Jeg har flere forskellige sorter, og Sungold er en af dem.

Heldigvis har jeg også tomatplanter i min udestue. De ser sunde og livskraftige ud. Til næste år vil jeg være mere forsigtig med frilandstomaterne. Med mindre du har et særligt fif?

M.v.h.

Doris Møller

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juni 2023 kl. 18.19

Doris ......mine sun gold tomater er fra to overvinterede planter , som har stået lyst og koldt vinteren igennem , her i foråret kom de ind i varmen i et lyst sydvindue , planen er at de skal have lov til at vokse og give så mange siddeskud som muligt , som skal bruges som stiklinge , de slår let rødder , så kommer de i drivhus hvor varmen kommer fra en 240 L fyldt med vand regnvandstønde , som solen opvarmer , i starten før vandet blev varmet noget op , kom temperaturen i drivhuset ned på minus 2 gr, C , kortvarigt , men ingen tomatplanter blev skadet af det , og så er det bare at flytte planterne på friland når nattefrosten var ovre , Ok det har været nede næsten på frysepunktet , men nu er det tørker der plager , og regnvandstønderne er snart tomme , forsat god dag .

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. juni 2023 kl. 19.21

Tak, Svend Høst. Noget af det kan jeg nok bruge, f.eks. at overvintre en tomatplante lyst og køligt (overdækket, lukket altan, hvor der aldrig er frost). Og stiklinger plejer jeg at være god til at få til at gro. Men resten lyder ret avanceret.

Jeg fatter ikke, hvordan dine tomatplanter kan klare lave temperaturer. Mine bliver blå og vokser overhovedet ikke. Men fra nu af går det forhåbentlig fremad. Og heldigvis har jeg de flotte, store tomatplanter i udestuen.

De to flotteste planter er af den sort, der hedder Gardener’s delight. Jeg håber, at den også smager godt.

M.v.h.

Doris Møller

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2023 kl. 9.12

Hej Doris
Jeg dyrker 3 stk Favorita på friland hvert år. For enden af vores garage/værksted. Det er det eneste gode sted jeg har, så jeg udskifter jorden hvert år. Omkring roden ligger der fine rullesten, som måske holder på varmen sammen med muren bagved. Jeg plantede ud omkring 1. Maj. Der var også tæt på frost et par nætter. Der står et espalierstativ op ad væggen. Om natten har jeg derfor hængt et stykke plastik op foran tomatplanterne. Fastgjort til stativet med tøjklemmer. Det smøger jeg ned om dagen, lægger et par sten ovenpå og så er det klar til at blive trukket op igen om natten. Planterne
er sunde og knap 1 m høje med hver 5 blomsterklaser. Jeg lader 1 ekstra gren vokse med op, så der er 6 stængler. ...... jeg er selv forbavset over at de klarede de kolde nætter. Billedet er ældre.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2023 kl. 13.47

Hej Ingeborg Hansen

Det var faktisk dine tomatplanter, som du jo har skrevet om flere gange, jeg tænkte på, da jeg begyndte at plante mine sunde og fine tomatplanter ud på friland fra den 21. maj. Tv2 spåede ganske vist ned til 4 grader om natten, men jeg troede vist ikke rigtig på det, og desuden tænkte jeg, at når dine mursten kunne afgive varme, så kunne mine marksten vel også. Om dagen er der i hvert fald meget varmt i mit tomatbed.

Desværre er det først for nylig, at nattetemperaturen er blevet tålelig for tomater, dvs. at de har døjet med kulde i ca. 18 nætter Jeg overvejede da at lægge noget over om natten, men fik det ikke gjort. Jeg troede vel hele tiden, at det snart blev bedre.

Nu har jeg haft tomatplanter på friland i ca. 10 år. Det har aldrig før været sådan. Men jeg går ud fra, at planterne bare er gået i stå i væksten, og at det hele retter sig ;-)

Tak for respons

M.v.h.

Doris Møller

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juni 2023 kl. 18.24

Doris hej igen...... jeg går ud fra at du afhærder dine tomatplanter før du endelig planter dem på friland , så de ikke får et kuldechok. Her i foråret er luften som regel meget tør og når vi har klart vejr og vindstille , så er der ingenting til at holde på varmen , det er opskriften på temperaturer ned omkring frysepunktet om natten .man kan med fordel lægge et gammelt lagen eller lign over planterne .

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2023 kl. 18.47

Hej igen, Svend Høst, ja, jeg vænner gradvist planterne til at tåle at stå på friland. Det har jeg altid gjort. Jeg har bare aldrig før plantet dem ud, når nætterne har været så kølige.

Ja, det var ærgerligt, at jeg ikke lagde noget over dem, da jeg fandt ud af, at det faktisk var så koldt. Men pyt med det! Jeg har store, livskraftige tomatplanter i udestuen ;-)

M.v.h.

Doris Møller

12 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juni 2023 kl. 22.52

Slettet af administrator 10. juni 2023 kl. 20.28.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2023 kl. 8.22

Endnu bedre at snuppe en lille rød tomat i forbifarten..... små søde cherrytomater :-)
Ingeborg

Ps. Der vokser små nye selvsåede tomater op rundt om mine plantede. Jeg er på jagt efter en solrig plads til dem...... bare for sjov!

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2023 kl. 11.07

Doris igen..igen , der er en faktor mere jeg har glemt at nævne , jordtemperaturen , den skal gerne være ca 15 gr, C om dagen og ca 12 gr. C om natten , i ca 10-15 cm dybde , derfor graver jeg plantehullerne ca 10- 12 dage før udplantning og lægger den opgravede jord nord for hulet så den kan blive varmet op af solen , kompliceret jah, måske , men det virker .forsat god weekend .

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. juni 2023 kl. 12.14

Jordtemperaturen har ganske givet også været for lav. I mit område er jordtemperaturen for et par dage siden endelig nået op på 14 grader. Og i maj måned var den sikkert meget lav, og det på trods af, at mit tomatbed ligger i et solvarmt hjørne.

Jeg finder tomatplanter overalt, Ingeborg, hvor jeg har lagt kompost. Det kan jo ikke undgås, at der ryger tomatkerner ud med det grønne affald. Tørken gør, at der er færre i år, men sidste år kom de i hundredvis. Min nabo havde dengang uheld med sine tomatplanter, men jeg var leveringsdygtig i tomatplanter i massevis!

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. juni 2023 kl. 12.14

Jordtemperaturen har ganske givet også været for lav. I mit område er jordtemperaturen for et par dage siden endelig nået op på 14 grader. Og i maj måned var den sikkert meget lav, og det på trods af, at mit tomatbed ligger i et solvarmt hjørne.

Jeg finder tomatplanter overalt, Ingeborg, hvor jeg har lagt kompost. Det kan jo ikke undgås, at der ryger tomatkerner ud med det grønne affald. Tørken gør, at der er færre i år, men sidste år kom de i hundredvis. Min nabo havde dengang uheld med sine tomatplanter, men jeg var leveringsdygtig i tomatplanter i massevis!

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 29. juni 2023 kl. 9.23

Tak for de mange gode råd!

Jeg vil lige sige, at mine frilandstomat-planter i den grad har rettet sig, selv om de så blå og spinkle ud for nogle uger siden. Den første modne tomat er kommet, hvilket er før tomaterne i udestuen. I udestuen gror planterne også godt, men frugterne er stadig grønne!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Tomatplanter!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatplanter!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider