Forum

Nybegynder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ida Melgaard, 20. juli 2005 kl. 15.27

Hej...

Håber der er en derude der kan give mig et råd eller to!

Jeg vil til at købe drivhus, men vil ikke invistere en mill. Har derfor set på Silvans drivhus på 5,0 til knapt 2000kr, samt på Jem & Fix's model i plastik til samme pris. Glas eller plastik?

Jeg har læst et en isoleret sokkel på 30–40cm skulle være god, eller er det ok med et stålfundament?

Er der nogle der har nogle relevante erfaringer vil jeg meget gerne høre fra jer!

Hilsen Ida Melgaard

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 1. august 2005 kl. 19.43

Kun et råd – så stort som muligt, 5 kvm. er alt for lille – startede med 11,5 kvm. og har 2 på 11.5 kvm. Det er nemmere at styre varmen og udluftningen jo større drivhuset er – og du vil hurtigt få pladsproblemer med 5 kvm.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 4. august 2005 kl. 1.35

Lov mig at du køber det største drivhus, som du har plads og råd til. Der er ALDRIG for meget plads i et drivhus, fordi

1) Planter vokser sig MEGET større i drivhus
2) Der er fugtigere i et drivhus end på friland, og derfor er der også behov for god plads (luftcirkulation) mellem planterne. Du skulle se mine 5 tomatplanter, som er blevet smidt ind alt for tæt på hinanden i mit alt for lille drivhus. Resultat: Gråskimmel!

Jeg foretrækker plastic fremfor glas. Det beskytter bedre mod stærk sol. Selv om det er irriterende, at man ikke kan se ind til planterne gennem plastruder.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Melgaard, 5. august 2005 kl. 15.12

Hej Jørgen og Patrik!

Jeg takker selvfølgelig for de gode råd, men jeg har lige fået naboens drivhus forærende :-) Det er godt nok kun 5–6kvm, men GRATIS. Jeg vil forsøge at hæve det op på en sokkel af træ på 20cm og dertil kommer den tilhørende metal sokkel. Jeg håber der derved bliver mere plads til tomaterne! Nu kommer det næste problem... Hvad med jorden? Jeg regner med plantesække til tomaterne og agurkerne, men håber på et lille bed til en gang tidlig salat o.lign. Skal jeg så så direkte i jorden eller i flamingokasser eller i et "højbed"? Hvad skal man blande udtjent havejord med, uden at det koster en herregård?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 6. august 2005 kl. 7.44

Hej jørgen og patrik.

Mange genbrugspladser uddeler gratis kompost. Dette er godt til jord forbedring bland halv have jord og kompost og vent med at tage det i brug til næste år. Hvis bedet skal bruges i år må der kun tilførers 2–3 cm kompost.

Hvis i vil bruge sphagnum er der tit tilbud på dette sidst på året. Ellers har de fleste bygge markeder plante sække helt ned til 10 kr. pr stk. til foråret Indholdet er tit lige så godt som alm. sphagnum.(ihvertfald her i vestjylland).

Med venlig hilsen www.trolleshave.da.ru

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 6. august 2005 kl. 18.27

Hej Ida,
Jeg er ikke så skrap til det med jord. Jeg plejer at købe billig blomsterjord (f.eks. ASB plantesæk, som Netto forhandler om foråret og sommeren), og det virker glimrende. Jorden blander jeg med lidt leca-kugler. Og så gøder jeg en gang om ugen med flydende gødning.

Jeg ville ikke dyrke i plantesække. Jeg foretrækker store krukker/spande. Fordelen er nemlig, at man løbende nemmere kan flytte planterne til det optimale sted i drivhuset. Desuden er det lettere at tage en plante, der står i en krukke/spand, helt ud af drivhuset, hvis den skulle få sygdom (forstil at skulle tage en plantesæk med tre store tomaterplanter ud af drivuset – det er dælme besværligt!). Vær forberedt på, at sygdom kommer der let i små drivhuse – på et eller andet tidspunkt i et eller andet omfang, og så er det rart at kunne tage planten ud.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 6. august 2005 kl. 22.25

Hej Ida.

Jeg har et (glas)drivhus på ca 5 m2 og det er jeg rigtig glad for. Jeg har ikke haft problemer med temperaturen (har malet udvendigt på 2 sider med skyggepasta + 2 vinduer med selvopluk + ladet døren stå åben døgnet rundt i den varmeste tid).

Jeg har heller ikke haft problemer med gråskimmel eller manglende udbytte.

MHT indretningen så har jeg fået plads til 4 kapilærkasser + 2 store krukker, har nemlig opgivet at dyrke direkte i jorden og har dækket helt med store fliser som er med til at give et mere tørt og jævnt klima. Har både prøvet med 2 og 3 tomatplanter i en plantesæk og den med 2 i klarer sig bedst, både mht udseende og udbytte.

Krukkerne bruger jeg til peberplanter, så de er nemme at bære udenfor hvis de skulle få lus, men det er heldigvis ikke sket endnu :-)
Jeg valgte også at sætte mit hus op på et ca 20 cm højt træfundament, det virker både godt for planterne og mere behageligt for en selv at bevæge sig rundt derinde.

Held og lykke med dit dejligt billige hus :-)

MVH
Karin

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 14. juli 2019 kl. 14.17

hej jeg har en tomatplante der bliver gule nedefra på blade hvad kan det været

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2019 kl. 16.20

Overvanding ..................

Nyt svar til emnet »Nybegynder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nybegynder

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider