Forum

Hvordan opbevares overskydende kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Larsen, 10. juli 2023 kl. 14.54

Hej til alle
Vi har haft stor succes med at anvende den kompost vi selv har “produceret”, der tog et par år før det kunne bruges, men dejlig kompost og en tilfredsstillelse at se hvordan alt vokser i drivhuset
( aldrig mere kunstig gødning)
Vi har tømt vores “ humusbeholder” for at starte op på en ny
“ runde”, men spørgsmålet går på:
Hvordan opbevarer vi det overskydende kompost bedst, så den kan gemmes til næste forår?
Bh Kim og Hanne

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2023 kl. 9.04

Hej Hanne. Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med humusbeholder? Er det den grønne spand til kompostering af husholdningsaffald?
Skal du gemme en dynge af det, er det vigtigt at det ikke ligger frit, så næringsindhold bliver udvasket af regn. Altså i en anden beholder med det. Køb en regnvandstønde, hvis i har plads til det eller brug det til at strø ud andre steder, græsplæne, bede etc.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juli 2023 kl. 12.21

Hej Hanne.

Det er vigtigt, som Ingeborg og nævner, at den overskydende kompost ikke udvaskes for næringsstoffer. For så er den ikke så meget værd..

Jeg gøre det at jeg enten gemmer mit kompost i en kompostbeholder med låg, så jeg derved undgår udvaskning.
Eller også kan du blande den færdige kompost med frisk kompost materiale, så du på denne måde poder den nye kompost med jord bakterier. Du kan også gemme din færdige kompost under en presenning, hvis altså du har meget af den . Du kan også udlægge den rundt omkring i haven og så sætte gang i noget nyt. Det gælder om at producere alt den kompost, der kan lade sig gøre og så bruge det.
Jeg selv har begrænset muligheder for at producere den mængde kompost jeg kunne bruge, så det meste går til køkkenhaven.

Nyt svar til emnet »Hvordan opbevares overskydende kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvordan opbevares overskydende kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider