Forum

Vindruer rådner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. august 2023 kl. 22.47

Mine vindruer begynder at rådne fra midten af klasen, der gjorde de også sidste år. Det er ærgerligt, da vindruerne næsten er modne. Jeg har både vinduer og døre åbne i drivhuset og jeg har tyndet ud i bladene på vindruen. Er der andet jeg kan gøre for at undgå dette?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. august 2023 kl. 23.19

Hej Mette.

Jeg ville mene at du gøre det rigtige og det lyder mærkelig at du stadig har problemer med råd i drueklaserne
Men jeg har googlede dit spørgsmål og fundet dette svar :

Meldug kommer oftest, når druerne står i træk og bliver meget tørre, men på den anden side, så er det alligevel vigtigt at lufte ud, ellers bliver luftfugtigheden for høj. Musegrå belægning på druerne kaldes gråskimmel. Det sker, når der har været for fugtigt omkring druerne.

Kilde : Drivhusklubben.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. august 2023 kl. 23.25

Ps jeg mener at hvis man ikke lufter ordentligt ud sker der det samme som med tomater, at de revner i skindet.
Høj fugtighed kan også give grobund for svampe....

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. august 2023 kl. 23.49

Ja, så er det svært at undgå. Jeg håber, at det ikke griber om sig og holder sig til nogle få klaser.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 25. juni 2024 kl. 19.17

Mine vindruer er begyndt at blive brune, de må da have fået vand nok i år.
Jeg har haft dem i mange år og de plejer at give godt,det er grønne druer uden sten,søde.
De står i min udestue med roden udenfor. Vinduer og døre står åbne hele tiden. Hvad kan jeg gøre. Mvh Vera

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2024 kl. 23.12

Hej Vera.

Der ligger en tråd på Havenyt, hvor andre har haft problemer med de brune vindruer og hertil har Lars Holt skrevet følgende:

Det lyder som stilksyge - stilken afsnører næringstilførslen til druerne.
Det er ikke en sygdom, men tegn på, at vinplanten ikke har det godt. Og det kan være mange ting, f.eks. jordbunden - er der nok humus i den?, mangel på mikronæringsstoffer, eller overproduktion - vinplanter skal bruge nogle år til at etablere er godt rodnet, før man må lade dem sætte druer!

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 7.18

Men hvad kan man gøre på nuværende tidspunkt. Jeg har haft vindruerne i over 20 år. Hvad skal jeg tilføre jorden

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 7.18

Men hvad kan man gøre på nuværende tidspunkt. Jeg har haft vindruerne i over 20 år. Hvad skal jeg tilføre jorden

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 7.18

Men hvad kan man gøre på nuværende tidspunkt. Jeg har haft vindruerne i over 20 år. Hvad skal jeg tilføre jorden

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 7.18

Men hvad kan man gøre på nuværende tidspunkt. Jeg har haft vindruerne i over 20 år. Hvad skal jeg tilføre jorden

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2024 kl. 10.40

Kan du sende et billede?

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 11.58

Jeg har vandet i en halv time. Og plukket mange klaser af, så der ikke skal bruges så meget energi

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Damsø, 26. juni 2024 kl. 11.58

Jeg har vandet i en halv time. Og plukket mange klaser af, så der ikke skal bruges så meget energi

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2024 kl. 0.43

Det ligner stilksyge.
Planten mangler mikronæringsstoffer, evt. magnesium.
Er bladene lyse med grønne ribber?
Jeg gøder med kompost, så jeg har ikke selv været ude for fænomenet.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2024 kl. 10.51

PS stilksyge er ikke en sygdom.
Det er plantens forsvar mod at miste al sin frugt, fordi den ikke får næring (mikronæring) til de afsatte frugter.
Hvis det er magnesiummangel, kan der sprøjtes bittersalt på bladene.
Se mere på vinavl.dk

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2024 kl. 13.57

PPS
De druer, der er gået til, kan ikke reddes, men det kan resten måske, og specielt er det vigtigt, at planten til næste år har rådighed til de næringsstoffer, som den har brug for, så dit problem er varigt løst.

Nyt svar til emnet »Vindruer rådner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vindruer rådner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider