Forum

Tomatplanter med store anormaliteter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.03

I dag opdagede jeg at min blommetomat havde fået nogle helt vilde "sideskud", som har fået lov at vokse og vokse. Det er en masse anormaliteter langs skudene, så jeg tænker at der må være noget galt.

Jeg har denne blommetomat i en kapilærkasse sammen med en agurk. I en kapilærkasse ved siden af har jeg en cherrytomat og en jordbærtomat, men ingen af de to har samme deformationer. Fælles for de tre er dog at der ikke er mange blade på den øverste del af planten, men til gengæld en helt vild stor mængde blomster og tomater.

Jeg har læst om problemet med pesticidrester i organisk gødning, og jeg havde netop en rest af den fra Lidl fra sidste eller forrige år, som alle 3 planter (og agurken) fik én gang som første gødning. Herefter har de fået alm. flydende drivhusgødning.

Spørgsmålet er om planten/planterne er blevet angrebet af pesticider eller om det er noget andet. Og i tilfælde af det første, er afgrøderne så stadig sikre at spise? Smagen fejler intet.

Det vedhæftede billede viser et af de afklippede sideskud, som desværre har ligget lidt tid inden jeg kunne tage billedet.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.04

Her et billede af toppen af planten. Den er nippet af øverst til venstre i billedet, men har så sat et sideskud på et sideskud, som er vokset til en ny "stængel".

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.06

Her et billede af blomster-/tomatmængden i den øvre del af planten.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.06

Her et billede af blomster-/tomatmængden i den øvre del af planten.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.07

.. og et billede hvor man kan se nogle af de deformationer på sidegrenen som jeg har ladet sidde

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. august 2023 kl. 21.36

Hej Emil.

Der kan sagtens være pesticid rester i den gødning som du har brugt og jeg mener også at have set det på ældre planter, selvom man skulle mene at det var de unge planter ,der var mest medtaget

Den gødning som Lidl sælger har også været mistænkt og er også fremstillet på samme måde som de andre flydende organiske gødning er.

Jeg tror ikke at det skader at spise tomaterne, det har jeg ikke hørt, men vil du være på den sikre side så lad være...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.53

Hej Søren

Tak for dit svar. Det er lige præcis det jeg har læst mig til, og de fik netop alle tre en enkelt omgang af dén gødning som det første. Alle planter er købt forspirede og så sunde og raske ud. Det undrer mig bare at det først er noget senere at planten begynder at deformere på den her måde, så jeg overvejede om det eventuelt kunne være en form for virus i stedet.

Det lyder fint at du ikke tænker at de er skadelige at spise. Det er jo trods alt det vigtigste.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2023 kl. 9.37

Jeg har måske fejlagtigt troet at pesticider gjorde det helt af med planter. Er det ikke kun genmodificerede planter der bliver anderledes?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. august 2023 kl. 9.59

Hej Ingeborg

Hvis pesticider optages af planterne via gødningen i så små mængder som i dette tilfælde sker der kun en forkrøbling sted.
Så planten dør ikke. Men at det er en skandale at det overhovedet finder sted er en andet snak. Jeg håber at der er nogle, der har fået røde ører

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. august 2023 kl. 21.46

Hej begge.

Der ligger en god artikel her på google, som beskriver hele problematikken omkring giften i gødningen.

gylle.dk/det-er-sproejtegift-i-din-oekologiske-plantegoedning/

Nyt svar til emnet »Tomatplanter med store anormaliteter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatplanter med store anormaliteter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider