Forum

Vinduesåbner – oliepåfyldning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Glargaard, 7. september 2023 kl. 16.11

Jeg kom til at hive pinden helt ud af min vinduesåbner, så noget af olien løb ud. Jeg troede den fungerede som en radiatortermostat hvor pinden godt kan fjernes for motionens skyld.

Jeg har så fyldt noget plæneklipperolie på i stedet, men tænker at det måske skal være noget bestemt olie med en bestemt viskositet - for at pumpen virker korrekt?

Jeg tænker det er lidt overkill og ressourcespild at købe en ny, bare fordi den gamle mangler lidt olie.

Nogen der ved hvad der skal til?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. september 2023 kl. 18.50

Hej Allan.

Varmen får olien i cylinderen til at udvide sig, så vinduesåbneren automatisk åbner vinduet. Så hvis den olie du har fyldt på har samme egenskab kan det vel være ligegyldigt,hvilket olie du bruger.

Du kan evt teste det ved at udsætte det for varme og kulde

Men olien de bruger er sikkert en meget billig en, måske symaskine olie.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Glargaard, 11. september 2023 kl. 9.03

Jeg har prøvet med plæneklipperolie og cykelolie.
Ingen af delene får pumpen til at bevæge sig nok.
Jeg har så fundet ud af at Olie udvider sig med 0,0007%/grad.

Men at silikoneolie udvider sig med 0,0009%/grad.

Så jeg skal have fat i noget silikoneolie og se om det gør tricket.

Det irriterer mig at jeg skal købe en helt ny pumpe til 100,- hvis der bare skal olie på den gamle. Prisen på olien skal selvfølgelig også regnes med i ligningen, den kan jo nemt være dyrere end bare at købe ny pumpe.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2023 kl. 14.56

Hej Allan.

Jeg kom lige i tanke om at der sidder også en gummipakning i pumpen, så inden du investerer i noget silikone olie, så kan disse også være utætte og så er det måske billigere at købe en ny pumpe i sidste ende. Bevares silicone olie kan bruge til meget i huset.

Nyt svar til emnet »Vinduesåbner – oliepåfyldning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vinduesåbner – oliepåfyldning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider