Forum

Rød korender?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thea Nylén, 25. september 2023 kl. 19.17

I forbindelse med et Åbent Hus arrangement er jeg stødt på en rød korender mærket Svenssons Beauty. Vi har forelsket os helt og aldeles i den herhjemme, men selv med habile Google-skills er det ikke lykkedes mig at finde yderligere info på den - ej heller at finde et sted, hvor den kan købes.

Er der mon nogle kloge hoveder herinde, der kender sorten? Planten bærer ret små, nærmest pink druer i små klaser og smager sødt, jordbæragtigt og meget lækkert. Lidt spinkel vækst så det ud til, men planten var vist heller ikke så gammel.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2023 kl. 21.35

Hej Thea.

Nå så du var også på Pometet her i weekenden . Jeg så godt den korender vinen, som var inde i vintunellen og fortalte bl.a mine børn at korender er det samme som rosiner. Det var den eneste korender sort, der var .

Med hensyn til sorten så tror jeg at der er tale om en udgået / gammel sort. Jeg tror ikke at du kan opdrive den mere. Jeg mener at det var under krigen at man dyrkede korender herhjemme for alvor...Men du må ikke hænge mig op på det . Men hvis du vi være hel sikker kan du kontakte vindyrker forening i DK. Og spørge her

Måske du kan kontakte Pometet igen og så spørge om ikke du kan købe en aflæggere af dem. Ellers kender jeg også en som sælger vinplanter herhjemme, men jeg kan ikke ligge et links til ham. Men skriv gerne en privat besked til mig.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2023 kl. 21.41

Ps

Hvis i går efter en vindrue med en rigtig god smag vil jeg anbefale dig at købe en sort, der hedder Einset ", den smager også af jordbær . Druerne er lidt større end på korender. Men den vil i ikke fortryde..

Jeg dyrker den selv.

Desværre er det en ung plante jeg har ellers kunne i godt få en par stiklinger af mig . Men jeg ved hvor den kan købes.....

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thea Nylén, 27. september 2023 kl. 21.28

Hej Søren

Tusind tak for dit svar - og ja, vi var netop på Pometet :)
Det så ud som om det var én af de planter, der var plantet i 2022, og ikke én af de gamle planter - derfor håbede jeg at den var til at finde. Jeg har skrevet til Pometet, men ikke hørt fra dem (endnu?).

Jeg prøver at kigge på Einset som mulig back-up - tak for tippet :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thea Nylén, 27. september 2023 kl. 21.28

Hej Søren

Tusind tak for dit svar - og ja, vi var netop på Pometet :)
Det så ud som om det var én af de planter, der var plantet i 2022, og ikke én af de gamle planter - derfor håbede jeg at den var til at finde. Jeg har skrevet til Pometet, men ikke hørt fra dem (endnu?).

Jeg prøver at kigge på Einset som mulig back-up - tak for tippet :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Andersen, 16. oktober 2023 kl. 20.15

Jeg har også ledt efter den. Hvis du finder den et sted eller pometet svarer og kan fortælle mereom den , så lad os høre nærmere.

De bedste vinhilsner
Marianne

Nyt svar til emnet »Rød korender?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Rød korender?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider