Forum

Tidlig vinterbeskæring af vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 27. september 2023 kl. 15.30

Jeg har en et-par-og-tyve år gammel Schuyler-vindrue i mit drivhus. Jeg plejer at vinterbeskære den i januar-februar, afhængig af hvordan vinteren er.

Ville der være noget i vejen for at foretage vinterbeskæringen f.eks i december, måske endda i november eller når de sidste klaser er plukket ??
Er der noget med, at man ikke må beskære den før skuddene er blevet brune ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2023 kl. 20.24

Hej Eva.

Det med beskæring af vin har der været skrevet meget om, også her på Havenyt. Jeg googlede derfor beskæring af vin og her er der forskel på om vinen, som i dit tilfælde, står i et drivhus eller på friland. Dette var jeg i øvrigt ikke klar over spillede en stor rolle...
Men beskæring af vin i drivhuset skal helst ske i november - december måned og ellers engang i marts .

Du skriver at skuddene helst ikke må være brune. Det har jeg aldrig hørt før. Hvilket forskel skulle det gøre ?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2023 kl. 20.39

Ps med hensyn til at beskære vin i marts hvor drivhuset kan være varm og der er liv i vinen kan man godt risikere at den bløder. I gamle dage sagde man at bløder vinen var det hel sikkert at vinen ville dø. Dette har heldigvis intet på sig. Vin tåler godt beskæring selvom den bløder.....

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 28. september 2023 kl. 9.49

Hej Søren

Det er dejligt, du har googlet om beskæring af vin. Det har jeg også gjort en del gange, men jeg synes, det er forsvindende lidt, der står om vin i drivhuse, langt den overvejende del - også her på Havenyt - er om frilandsvin.
Du har så åbenbart fundet svar på mit spørgsmål, og at november/december er tiden for beskæring i drivhus. Min afdøde svigerfar, der var gartner, sagde for mange år siden meget spøgefuldt, at drivhusvin skulle klippes 4. juledag mellem 14 og 16.
Når jeg helst vil beskære allerede i november, er det fordi, der i reglen er et meget ubehageligt koldt og klamt klima i drivhuset i jan./feb. Jeg har sommetider ventet til vi er kommet ind i marts, hvor det er mere behageligt, og det er korrekt at den bløder, når den begynder at springe ud, men jeg synes ikke, det er ret meget.

Jeg skrev ikke, at skuddene helst ikke måtte være brune, men at jeg havde set et sted, at man helst ikke måtte beskære FØR, de var blevet brune. Jeg tror, det var Jens Michael Gundersen, der skrev det.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2023 kl. 11.10

Ok Michael vidste rigtig meget om vindyrkning, men jeg havde ikke hørt om de brune skud før at du nævnte det.

Nyt svar til emnet »Tidlig vinterbeskæring af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tidlig vinterbeskæring af vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider