Forum

Selvantænding i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 15. oktober 2023 kl. 14.27

Vi har en udestue som nok engang er købt som et vægdrivhus. Vi havde i går en mærkelig oplevelse. Min mand sad derude og blundede. Vågner op ved at der er en forfærdelig stank. På en kurvestol ligger kattens uldtæppe. Han bemærker nogle skarpe solstråler på tæppet og op stiger røgsøjler. Der var brændt fem huller. Vi gætter på at solen må have ramt nogle vanddråber og virket som et brandglas. Der er vel ikke andre forklaringer??? Har haft (rigtig)drivhus i henved 1000 år og aldrig oplevet noget lignende. Nogen af jer der har??? Kunne måske bedre forstå det i sommers i heden- men nu!

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. oktober 2023 kl. 15.13

Er der buet glas eller buede klare beklædningsplader i drivhuset.? Jeg har set et drivhus med forkullede lægter, hvorpå de buede tagplader var fastgjorte. Jeg opfordrede ejeren til at kalke pladerne, indtil hun havde råd til at skifte dem.
Solens højde må have givet den helt 'rigtige' vinkel til at koncentrere en stråle.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. oktober 2023 kl. 8.32

Drivhuset er ganske firkantet - men da vi bruger det som udestue og det er sat på huset, skal vi da overveje hvilke materialer vi har derude. Forhåbentlig noget der sker sjældent - for blev da godt nok lidt forskrækket over at det kunne ske.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. oktober 2023 kl. 20.41

Brandglassets diameter afgør hvor meget energi det kan opsamle og fokusere. Selvom vanddråber kan fokusere lyset lyder det meget usandsynligt at de kan samle nok lys til at antænde dit tæppe.
Måske i har en vase, lampeskærm eller noget andet nips i glas?
Prøv evt. gå ud i udestuen på omtrent samme tidspunkt og se om i kan pejle jer frem til problemet på den måde.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 19. oktober 2023 kl. 6.44

Jeg kan faktisk ikke se noget som helst der skulle kunne fange lyset udover selve vinduesglasset og vanddråber. Min første tanke var at det nok var Putin der afprøvede et nyt våben = partikler i atmosfæren - men mon dog! Vi håber det var en engangsforeteelse og overvejer lige hvilke materialer der skal være derude.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2023 kl. 10.56

Uha. Det er en tanke, der ofte har strejfet mig, fordi jeg kan lide glas i vindueskarmene. Jeg går selv og sysler med glas(kunst). Det startede med at vi fik skiftet nogle blyglasruder til klart glas og jeg er både kreativ og går ind for genbrug. Derfor blev vore glas til pynteting.
Men den omtalte hændelse lyder ikke rar. Mon det er anderledes med kulørt glas? Det viste ophæng er på husets nordside, men jeg har også glas på sydsiden.
Ingeborg

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. oktober 2023 kl. 15.42

@Ingeborg. Uden at være sikker - men jeg tror der er forskel på termoruder og drivhusglas. Det vi har, lader også alle solens stråler ind. Man kan sidde derude og blive brun selv i det tidligste forår. Min mand sidder meget derude - han er dårligt gående og kommer ikke meget ud - og han får hurtigt kulør og ligner en rigtig udendørsarbejdende gartner. Det er nok ikke særlig sundt - men dejligt er det, for man har en fornemmelse af at være udendørs.
Sjov dekorativ hobby du har!

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. oktober 2023 kl. 19.35

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. januar 2024 kl. 11.16

Slettet af administrator 19. januar 2024 kl. 20.13.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. januar 2024 kl. 14.43

Jeg tror også det er det der skete her. Uheldige omstændigheder. Overvejer løsning med skyggenet henover taget og lidt ned ad siderne. Har tidligere brugt det til drivhus med planter. Antiskridnet til at lægge under tæpper er lidt gummiagtigt og bliver let selvklæbende på glasset. Ret effektivt til at sænke temperaturen men kønt er det ikke. Engang i en heftig hedebølge var der køligere i drivhuset end udenfor. Planternes fordampning og skyggenettet var effektivt.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. januar 2024 kl. 14.43

Jeg tror også det er det der skete her. Uheldige omstændigheder. Overvejer løsning med skyggenet henover taget og lidt ned ad siderne. Har tidligere brugt det til drivhus med planter. Antiskridnet til at lægge under tæpper er lidt gummiagtigt og bliver let selvklæbende på glasset. Ret effektivt til at sænke temperaturen men kønt er det ikke. Engang i en heftig hedebølge var der køligere i drivhuset end udenfor. Planternes fordampning og skyggenettet var effektivt.

Nyt svar til emnet »Selvantænding i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Selvantænding i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider