Forum

Sokkel og jordhøjde i Vitavia Ida 1300

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 1. april 2024 kl. 18.10

Vi (totalt nybegyndere mht. drivhuse og køkkenhaver) har planer om at købe to af ovennævnte vægdrivhuse og sætte dem i forlængelse af hinanden op ad et tæt, dobbeltsidet, vestvendt plankeværk med masser af sol.

Da drivhusene er lidt lave, har vi tænkt os at hæve dem 20-30 cm. på en sokkel af pudsede lecablokke - og i dén forbindelse er jeg blevet en del klogere af at læse i denne tråd: www.havenyt.dk/forum/drivhuset/9537.html. Blot vil vi helst have den pudsede overflade udvendig i stedet for inddækket polystyren, så hvis vi isolerer soklen, blver det nok med 50 mm. polystyren på den indvendige side.

Mit første spørgsmål er, om det er nødvendigt med fundament helt ned i frostfri dybde (90 cm.), når drivhusene kun er 69x193 cm. i grundplan? Det virker lidt som overkill...

Næste spørgsmål går jordhøjden inde i drivhuset. Vores idé er at plante direkte i plantejord fyldt op til lidt under overkanten af soklen, så det bliver en slags hybrid mellem et højbed og et drivhus, hvor vi kan sidde i døråbningen og arbejde med planterne istedet for at skulle bukke os ned eller sidde på hug på den meget sparsomme plads inde i drivhuset.

Men jeg kan se, at flere - i modsætning til vores tanker - skriver om at SÆNKE terrænnet inde i drivhuset ift. udenfor. Er der en pointe dér, som vi ikke kender til?

Og mon leca-soklen kan holde til jordtrykket indefra, når jorden er våd...? Jeg tænker, vi lægger armeringsjern mellem de enkelte skifter som forstærkning af konstruktionen.

Ville det måske være en bedre idé at have samme terrænniveau ude og inde og så blot plante direkte i plantesække (evt. løftet op på et løst fundament af f.eks. gamle mursten eller lignende) - og have en lav skammel til at sidde på...?

På forhånd tak for gode råd :-)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2024 kl. 21.54

Hej Signe.

Jeg har tidligere haft et op ad væg drivhus stående og jeg vil starte med at skrive at i skal ikke spare på skruer og eller beslag, da sådanne drivhus kan være meget udsatte for vinde. Med hensyn til at ville grave 90 cm ned og støbe et fundament lyder i mine ører som et voldsom handling. Især til så lille et drivhus.Det vigtigste er at drivhuset er gjort ordentlig fast til væggen. fundamentet er kun til at støtte drivhuset og bør ikke støbes. Det er som regel kun noget man gøre med store drivhuse.
Når drivhuset er opsat ville jeg grave lidt af jorden af og erstatte jorden
med kompost, gerne hjemmelavet. Herefter er drivhuset klar til at blive brugt til dyrkning .
Hvis i fylder kompost hel op til kanten af fundamentet risikere i at der kommer jord i slisken der hvor dørene kører frem og tilbage.
Så jeg ville nok holder mig til 10 cm under kanten.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2024 kl. 14.16

Prøv at tænke på, hvor mange sommerhuse, der står på sokkelsten. De går ikke ned i frostfri dybde.
Og det skal et lille drivhus heller ikke.
Der skal være et solidt fundament af metal eller træ. Det kan følge jordens bevægelse i forbindelse med frost.
Som jeg kan se på billeder på nettet, kan man nå ind i hele drivhuset fra døren, der sidder midt i forsiden. Man har altså ikke behov for at træde ind i drivhuset.
Højden i drivhuset skal derfor afgøres af, hvilke planter, der skal kunne gro der.
Inden du opfører drivhuset, vil jeg anbefale dig at lave et dybdegravet bed (tidligere hed det et højbed, eller et hügelbed), der hvor du skal sætte drivhuset.
Lad være med at hæve bedet for meget i starten, for der skal være plads til en årlig tilførsel af kompost/naturgødning.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.26

Tak til @Søren Duun og @Lars Holt for jeres udførlige svar! Vi dropper det dybe fundament, men vil stadig gerne løfte drivhuset lidt op, bl.a. for ikke at slå hovedet mod overkanten af døren. Vi har en bunke genbrugsmursten, som vi måske bare stabler på et lag stabilgrus under drivhuset - og så sørger for at fæstne det godt og grundigt til bagvæggen.
Super interessant med hügelbedet! Ud over drivhuset planlægger vi også et antal højbede til gulerødder, grønkål, squash, salat, rabarber mm., og det skal da klart være efter hügelbedsmodellen! Men mht. drivhuset, så hælder vi nok mere til blot at benytte plantesække/-kasser, som nemt kan skiftes ud, så vi ikke skal bøvle med udskiftning og opfyldning af jord/kompost inde i det snævre deo hus.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.26

Tak til @Søren Duun og @Lars Holt for jeres udførlige svar! Vi dropper det dybe fundament, men vil stadig gerne løfte drivhuset lidt op, bl.a. for ikke at slå hovedet mod overkanten af døren. Vi har en bunke genbrugsmursten, som vi måske bare stabler på et lag stabilgrus under drivhuset - og så sørger for at fæstne det godt og grundigt til bagvæggen.
Super interessant med hügelbedet! Ud over drivhuset planlægger vi også et antal højbede til gulerødder, grønkål, squash, salat, rabarber mm., og det skal da klart være efter hügelbedsmodellen! Men mht. drivhuset, så hælder vi nok mere til blot at benytte plantesække/-kasser, som nemt kan skiftes ud, så vi ikke skal bøvle med udskiftning og opfyldning af jord/kompost inde i det snævre deo hus.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.26

Tak til @Søren Duun og @Lars Holt for jeres udførlige svar! Vi dropper det dybe fundament, men vil stadig gerne løfte drivhuset lidt op, bl.a. for ikke at slå hovedet mod overkanten af døren. Vi har en bunke genbrugsmursten, som vi måske bare stabler på et lag stabilgrus under drivhuset - og så sørger for at fæstne det godt og grundigt til bagvæggen.
Super interessant med hügelbedet! Ud over drivhuset planlægger vi også et antal højbede til gulerødder, grønkål, squash, salat, rabarber mm., og det skal da klart være efter hügelbedsmodellen! Men mht. drivhuset, så hælder vi nok mere til blot at benytte plantesække/-kasser, som nemt kan skiftes ud, så vi ikke skal bøvle med udskiftning og opfyldning af jord/kompost inde i det snævre deo hus.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.26

Tak til @Søren Duun og @Lars Holt for jeres udførlige svar! Vi dropper det dybe fundament, men vil stadig gerne løfte drivhuset lidt op, bl.a. for ikke at slå hovedet mod overkanten af døren. Vi har en bunke genbrugsmursten, som vi måske bare stabler på et lag stabilgrus under drivhuset - og så sørger for at fæstne det godt og grundigt til bagvæggen.
Super interessant med hügelbedet! Ud over drivhuset planlægger vi også et antal højbede til gulerødder, grønkål, squash, salat, rabarber mm., og det skal da klart være efter hügelbedsmodellen! Men mht. drivhuset, så hælder vi nok mere til blot at benytte plantesække/-kasser, som nemt kan skiftes ud, så vi ikke skal bøvle med udskiftning og opfyldning af jord/kompost inde i det snævre deo hus.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.27

(Der skulle naturligvis stå drivhus i stedet for deo hus 🤓😆)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 8. april 2024 kl. 11.32

UPS! Beklager, at mit svar blev postet 4 gange! Mobilen så ud til ikke at registrere, at jeg klikkede på “send”, så jeg klikkede et par gange til… Det er vist ikke muligt at trække svar tilbage(?) Ligeledes vidste jeg ikke, at emojis bliver oversat til en masse tegn og tal som i min rettelse af deo hus til drivhus, men det er altså forklaringen på den mærkelige afslutning (her ville jeg gerne have sat en grine-emoji).

Nyt svar til emnet »Sokkel og jordhøjde i Vitavia Ida 1300«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Sokkel og jordhøjde i Vitavia Ida 1300

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider