Skrevet af: Eigil Hansen, 23. juli 2025 kl. 9.44
Hvordan finder man ud af hvorfor der er spraglet brune blade på agurkeplanterne i drivhuset. I en mønster jeg vil kande spraglet ikke total brune blade. Det er som regel bladene nedefra.
Mvh Eigil
Skrevet af: Søren Duun, 23. juli 2025 kl. 22.38
Hej Eigil.
Brune blade på agurkeplanter kan skyldes flere ting, men agurkeskimmel er en hyppig årsag. Agurkeskimmel er en svampesygdom, der viser sig som gule pletter på bladenes overside, som senere bliver brune og visner. Andre årsager kan være magnesiummangel, for meget eller for lidt vand, eller overvanding.
Detef at det er de nederste blade, der går til først er meget almindelig. Planten ofre de gamle blade først og satser mere på de nye i toppen.. Hvorfor de er spraglet ved jeg ikke. Du må lægge et billede op her på tråden.
Skrevet af: Lene Skelmose, 25. juli 2025 kl. 9.59
Jeg har drueagurker udendørs. De får også underlige blade og nogle visner ind. Som Søren skriver er det mest de nederste der går til. Jeg klipper dem af for at give luft. Der kommer også plettede blade længere oppe på planten ( er bundet op til rionet). Jeg fjerner dem og jeg har ikke oplevet at det har været et problem. Hvis de er inficeret med noget smitsomt tror jeg det er bedst at få dem væk og hvis de bare svækkede af een eller anden grund gør de næppe meget gavn for planten. Jeg starter agurkeplanterne op indendørs og det er tydelig at de kommer i bedre form ved at komme ud - men de er jo også beregnet til friland. Den på billedet har tydeligvis haft et problem undervejs, men er kommet godt igen.
Skrevet af: Eigil Hansen, 25. juli 2025 kl. 21.27
Her forsøger jeg lige at lægge billede ind af de brune blade. Håber det lykkes så det ikke bliver en tom besked.
Skrevet af: Eigil Hansen, 25. juli 2025 kl. 21.28
Jeg fandt ikke ud af at lægge blere billeder ind ad gangen.
Skrevet af: Lene Skelmose, 27. juli 2025 kl. 6.57
Det er også sådan nogle pletter mine får. Jeg ved ikke hvad det skyldes - der må klogere hoveder på banen. Har set det som en slags tegn på stress/ubalance. Har dog aldrig oplevet at det har slået planten ihjel, selvom jeg nogle år fjerner mange blade. Om det betyder noget for høstens størrelse kan jeg ikke rigtig afgøre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.