Forum

Lægejasmin jasminum officinale

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 28. august 2025 kl. 8.43

Jeg har ledt efter læge jasmin i planteskoler og hos private samlere, men desværre uden held.
Jeg kan tilbyde en rød passionsblomst, en duftende kinesisk clematis eller diverse duftende roser i bytte.
Med venlig hilsen Niels

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2025 kl. 9.48

Hej Niels.

Du er for sent på den . Når jeg skriver sådan er det fordi at der for nogle år tilbage lå en lille mini planteskole et sted i Jylland og denne planteskole var ejet af en ældre mand, der desværre er død nu og ingen har efterfølgende ville overtage hans arbejde.

Jeg kan ikke lige komme på hvad planteskolen hed og hvor den lå, men ejeren havde de mest utrolige ting . Bl.a rigtig mange vilde danske orkideer, gamle stueplanter, som kun vores bedsteforældre kendte til. Om det var begonier, pelargonier mv så havde han dem. Hvor han fik dem fra ved jeg ikke og om han selv har opformerede dem ved jeg heller ikke, men vil tro det .

En anden person, der også gjorde i sjældne planter var Lis Pedersen, der her på havenyt også tit kommenterede i de forskellige tråde. Men også hun er her ikke mere.

Derfor er din eneste mulighed enten at efterlyse dem via havenyt , hvilken nok kun giver dig et spinkel håb.
Eller og vil jeg foreslå dig prøve en af de mange grupper, som er på Facebook hvor mulighederne er væsentlige større for at finde andre, der ligger inde med disse sjældne planter.

Og ellers skal du prøve nogle udenlandske hjemmesider. Men jeg er ikke inde i reglerne om import af planter fra udlandet.

Held og lykke med jagten.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2025 kl. 13.58

Hej igen.

Ved nærmere eftertanke kom jeg i tanke om at den hed Stouby planteskole og lå derfor ved Stouby. Hvor det ligger ved jeg ikke.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 30. august 2025 kl. 9.59

Tak for dine gode svar!
Jeg må i gang med eftersøgningen.

Mvh Niels.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 30. august 2025 kl. 9.59

Tak for dine gode svar!

Mvh Niels.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 30. august 2025 kl. 10.00

Tak for dine gode svar!

Mvh Niels.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thorup Nielsen, 30. august 2025 kl. 10.00

Tak for dine gode svar!

Mvh Niels.

Nyt svar til emnet »Lægejasmin jasminum officinale«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Lægejasmin jasminum officinale

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider