Skrevet af: Lars Jensen, 3. august 2026 kl. 13.45
Hej alle i gode havemennesker!
Vi har lige købt hus, og har fået foræret et lækkert stort og næsten nyt drivhus på 3*4 meter altså 12 kvm. Og i haven på det nyindkøbte hus har der stået en kæmpe nedgravet trampolin altså er der et 1-1/2 meter dybt hul, så vores spørgsmål er kan man med held grave sådan et drivhus ned i samme dybde og lave trappe ned, det skal hovedsageligt bruges som hygge orangeri, med hård bund osv.
det er du stadig glas hele drivhuset, er der en eller flere der har et bud på en løsning, inden jeg skal købe et vognlæs jord?:))
Please help!
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 4. august 2026 kl. 9.24
Jeg tænker at det lyder som en god idé, det giver mere loftshøjde, og såfremt du bruger kapilærkasser til at dyrke i, starter planterne alligevel stort set i niveau med grunden. Det giver formentlig også nogle temperaturfordele, da du kommer ned i frostfri dybde.
Et par punkter til overvejelse:
- jeg vil tro at det giver problemer at dyrke direkte i jorden, når du er nede i den dybde, med mindre du jordforbedrer ganske grundigt først. Du er nede i mineraljorden, så der er ikke megen næring til planterne.
- Hvad med vandafledning? Hvis der kommer et godt skybrud, står du måske pludseligt med en glasoverdækket sø
- Stabilisering af væggene. Hvis de skal være lodrette (hvilket giver bedst mening i et nedgravet drivhusrum), holder de ikke sig selv oppe over tid.
Mvh Sofus
Skrevet af: Alice Greifenstein, 5. august 2026 kl. 23.20
Hej Sofus
Jeg vil foreslå, at du lægger fundablokke under drivhuset i hele den nedgravede del.
sådan får du ekstra højde og måske også bedre klima i drivhuset.
Jeg kan ikke forestille mig, at glasset i længden kan tåle jordens tryk.
Venlig hilsen
Alice
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.