Forum

Byg selv drivhus – træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 18. februar 2006 kl. 15.51

Hej,

jeg har de seneste måneder søgt vidt og bredt på nettet om andres erfaringer med at bygge drivhus selv, og det er yderst begrænset hvad jeg har fundet.

Er der nogen i dette forum, der kan øse af deres viden; jeg tænker især på trækonstruktionen, størrelsen af glas, tykkelsen af glas, fugt, styrke, etc.

Jeg håber meget på at høre og blive klogere!

mvh Christian Ernstsen

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 21. februar 2006 kl. 17.08

Har set den her, men kender i øvrigt ikke noget til drivhus i træ. Håber du deler ud af de erfaringer du forhåbentlig får.

www.buildeazy.com/greenhouse.html

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 22. februar 2006 kl. 21.36

Hej Michael,

tak for inspirationen – det ser spændende ud.

Jeg har snuset lidt til de engelske sider, men er lidt i tvivl om hvorvidt de kan bruges, idet vores klima jo er lidt anderledes sol og temperaturmæssigt (ihvert tilfælde i forhold til den sydlige del af England). Det konkrete eksempel er en smule for "midlertidigt" til mit behov; jeg ønsker et mere permanent drivhus med fundament og sokkel samt glas, men der er nogle spændende detaljer omkring trækonstruktionen, jeg har noteret mig.

Det er absolut min plan at dokumentere drivhuset på nettet – hvis man ikke har et spændende liv at profilere sig med, kan man altid forsøge med sin hobby! :-)

mvh,

Christian

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 23. februar 2006 kl. 11.55

Hvis du kigger på de links, der er (øverst til venstre) så er der linket til flere forskellige firmaer, der sælger tegninger til mere permanente drivhuse.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 27. februar 2006 kl. 20.33

Opdatering af situationen: Jeg fik kontakt med en venlig fynbo, der er i færd med at pille et gartneri ned. Har købt 3 stålspær af ham, glas samt aluminiumsskinner, så nu er planerne om et trædrivhus skrinlagt. Nu skal jeg hjælpe ham med at pille det fra hinanden, og så have fragtet stumperne her til Århus.

Så det bliver ikke til et trædrivhus i denne omgang, men i stedet et projekt hvor der skal både svejses og skæres i metal! Sådan kan det jo gå! :-)

Næsten ærgerligt, for der var nogle vældig spændende ideer i de links, Michael fandt...

mvh,

Christian

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. marts 2006 kl. 18.06

Jamen -så vil jeg da fortælle om mit trædrivhus.

Jeg bor på landet -og naboerne erfarede hurtigt at jeg havde en vis interesse for det med at dyrke tingene selv...

Jeg havde købt et almindeligt Juliane drivhus på 10 M2 hvor alle ruderne blæste ud i hver eneste storm.

En venlig bondemand som var en far til et barn i den lejestue hvor vores barn var 3 gange om ugen (rigtige forældre passede selv deres børn -dengang!)
spurgte om jeg ikke var interesseret i et større drivhus!

Jo da-hvor stort jeg ønskede det-100M2?

Jeg blegnede.

Vi blev enige om at 50 M2 var OK, for dengang var det ikke tilladt at lave udbygninger på mere end 50M2 med mindre der lå detaljerede tegninger.

Nu skal det siges at det han tilbød var et nedrevet drivhus på Stevns (på flere hundrede m2) som krævede visse modifikationer før det passede de 50 M2. Det nedrevne drivhus var iøvrigt fra år 1900, men træet var malet med linolie og fejlede intet. Han ville lave det indre stålskelet -samlet pris 5.000.

Jeg gik på med krum hals.

Jeg startede i 1985 med at afsyre (I natronlud) hver eneste lægte m.m. Det brugte jeg 3 uger på af min sommerferie. De skulle også slibes-tilpasses m.m og jeg er ikke nogen handyman.

I 1986 blev drivhuset opført med et indvendigt skelet af jern. Jeg satte selv samtlige ruder i (756) med linoliekit (50 kg) og blev meget erfaren i dette samt i at skære ruder i mål. Jeg bør nok lige nævne at soklen blev støbt af 19 tons cement en eftermiddag- aften ved venners hjælp.

Samlet pris inclusiv maling 25.000.

Når jeg tænker tilbage var det det hele værd.

Det første år (1986) blev jeg færdig i begyndelsen af maj og plantede bare tomat, peber m.m. for at få gang i det.

Jeg måtte sælge 130 kg tomater ved vejen for at komme af med det værste!

Siden har jeg lært at begrænse mig.

Jeg såede tomater -peber-chili d. 7–3 i år og det blev til 60 potter-selvfølgelig alle forskellige-det er charmen ved det -man har plads! Jeg har oceaner af potter som stort set står frostfri (p.g.a. det store volumen, idet der er 3.4 m til kip).

Stormen 1999-jeg var på arbejde denne skæbnedag og var for første gang i mit liv bange. Der hvor jeg arbejder blev alle træer blæst omkuld kl. 1930 -loftet på den 15 etagers bygning fløj af og indendørs bevægede loftet sig synligt-skræmmende. Jeg havde minutter før flytttet min bil tættere på bygningen og minutter efter væltede et stort træ som ville have kvast min bil til atomer.

Næste morgen var det en gru at køre hjem-næsten alle bygninger havde skader-tagsten lå på kørebanen-enkelte huse havde mistet taget-og det værste var at strømmen var afbrudt i hele området og jeg havde ikke haft mulighed for at høre hvordan det gik derhjemme.

Stor var min lettelse da jeg så at både mit hus og mit drivhus var uskadt.

Jo et blommetræ var flækket og vi var uden strøm i 3 dage-det var det. En erhvervsgartner længere nede af vejen havde mistet 20% af sine ruder.

Nu er mit drivhus efterhånden bedaget det fylder 20 år i år, men det sjove ved det er at de enkelte trækonstruktioner jeg måtte have lavet for 20 år siden er dem jeg nu må erstatte, idet de viser tegn på råd. Træet fra før 1900 er stadig sundt.

Memento: Jeg ville ønske jeg havde malet det med hvid linolie (som det oprindelige træ var malet med)og ikke nymodens maling.

Mit drivhus er ved at nå sine dages ende, men det har bestemt ikke levet forgæves og hvis du får tilbudt lignende så tag endelig imod.

Hvis jeg skulle gøre det op rent økonomisk er det den bedste investering jeg har gjort.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Jensen, 3. april 2006 kl. 22.12

Fundament og drivhus i træ er også overvejelser som jeg går med. Men som det er beskrevet overfor er det en betragtelig opgave i sig selv at støbe såvel som bygge.

Da jeg ønsker at bygge et 6- eller 8 kantet drivhus – med et ved ude ved ruderne – med en bredde på ca. 0,7m og et samlet areal på 12- 15m2 er det heller ikke en mindre sag.

Herforuden forventer jeg at den "tiloversblivende" miderste 6 kant udgraves til 0,9m og herovenpå ligges et gulv af terrassebrædder med en lem.

Dette til opbevaring af grøntsager. Men også med en ide om, at det kan gøre drivhuset frostfrit.

Spørgsmålet er så hvordan fundamentet skal laves.

Jeg overveje Leca blokke som har en isolerende evne – så vidt jeg har set – således der kan etableres et "eget" klima i drivhuset året rundt.

Og så almindelige fundablokke til den inderste sekskant.

Er der nogen der har erfaring med at lave drivhus med støbt fundament og "jordvarme".

Så længe jorden er fugtig er den jo varmetransporterende (og omvendt isolerende når den er tør).

Eksempler, tegninger og gode råd er velkomne.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 3. april 2006 kl. 22.21

Hej Willy,

har du set de plastikdrivhuse, de har rundt omkring, bl.a. i den Økologiske Have i Odder syd for Århus? Hvis jeg forstår din beskrivelse korrekt, så ønsker du noget, der ligner rigtig meget de to eksperimentelle domer, de har i den Økologiske have, hvis jeg husker ret (vi har som tradition at besøge haven mindst en gang om året for at blive inspireret).

Så i øvrigt et andet sted, at nogle anbefaler at man bruger flamingoplader (de samme som man kan lægge under et gulv) til at isolere jorden inde i huset fra jorden udenfor – pladerne skal stå lodret og skal holdes nede af fundamentet, e.g. ved at man støber en kant ud over pladerne eller ved at man hæfter pladerne på fundamentet, e.g. vha en metalpind hist og pist (ellers vil opdriften langsomt løfte dem op, som var jorden flydende!)

mvh,

Christian Ernstsen

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 29. maj 2006 kl. 22.27

Jeg har bygget en dome – mini-udgave af den i den økologiske have – på 9,9 kvadratmeter efter bedste evne. Den fungerer nu på 9. år og står bare på gasbetonblokke (de skal skiftes snart). Jeg skriver gerne mere – eventuelt privat, hvis det har interesse.

Charlotte

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 4. januar 2007 kl. 17.46

Hvor har du fundet tegninger, mål osv. til din Dome?

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en også, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal gå i gang.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Tversted – Northern Nursery, 30. januar 2007 kl. 17.57

Jeg vil også anbefale en polytunnel. Simpel af lave, let at lave om på så den paser til ens behov, vindstabil og forholdsvis billig.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 7. april 2007 kl. 15.13

Udregninger samt samlingsvejledning på domes findes på www.desertdomes.com

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 20. februar 2008 kl. 17.27

Jeg vil da også gerne fortælle lidt om mine erfaringer med et selvbygget drivhus.

Vi har anvendt lærketræ, der er sundt og fra naturens side er impræneret. Det er stærkt og kan males efter en grunding. Sprosserne i vores drivhus består af flækkede terrassebrædder, hvilket også er anvendt til remmen på fundamentet af lecablokke.

Lecablokkene blev sat i ca 60–70 cm dybde i jordfugtet beton. Mellem hvert skift lagde vi rundjern, så det ligesom kunne holde det hele sammen. Vi huskede at lægge et plastikrør i bunden af fundamentet, så vi senere kunne trække både vand og strøm ind.

Remmen på toppen af væggene består af alm. lærketræ 2/4", hvilket spærene også er lavet af. Her har vi i øvrigt fræset hjørner i med en billig overfræser, så der blev plads til glag og glasliste af gummi. Glasset holdes på plads af en hvid aluminiumsliste med en gummiliste lige under.

Vi er så glade for drivhuset, der er helt unikt, og det var slet ikke så vanskeligt endda at lave selv. Mit drivhus vises i øvrigt i havemagasinet Isabella 2/2008, og kan også ses på min private blog: www.blogpro.dk/?page_id=17

Håber nogen kan få glæde af det...

Kenn

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 13. marts 2008 kl. 21.04

Jeg har også bygget selv. Se og læs lidt om hvordan. Siden er ikke færdig opdateret, men der da et par fine billeder.

www.123hjemmeside.dk/traedrivhuset

Peter

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vilhelm, 14. marts 2008 kl. 13.20

Tak for et fedt forum.

Jeg går med tankerne om at bygge mig et stort drivhus (50 kvm), men jeg har ingen erfaring med byggeri – hverken i beton, sten, træ eller glas – dertil kommer manglene viden om isolering, konstruktion, fagbegreber, etc.

Det eneste jeg sådan set har er en krum hals og en spand perfektionisme!

Derfor er jeg på udkig efter billeder – særdeles nærbilleder af konstruktioner af drivhuse.

Samt litteratur om byggeri for den simple selvbygger.

Er der tilfældigvis nogen af jer af der har henvisninger til info i den retning?

mvh Vilhelm

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. marts 2008 kl. 6.43

Prøv at google

''greenhouse diys'' eller ''greenhose plans''
(diys = do it your self)

Ham her skriver meget godt hvad han foretager sig, men det er nu et købt hus.

www.faculty.sbc.edu/simpson/Greenhouse/Index.html

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 16. marts 2008 kl. 20.11

@Vilhelm: Et enkelt råd: Hold huset netop under 50 m2, da du så kan få det ind under småhusreglementet. Hvis det bliver større, skal du følge et helt andet og langt mere bøvlet regelsæt (bl.a. skal der indsendes statiske beregninger for konstruktionen, og medmindre du er bygningsingeniør, skal du nok ud og betale for at få den slags lavet).

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Hage, 19. marts 2008 kl. 17.07

Hej Kenn og Peter.

Wau! nogle flotte drivhuse I har lavet!

Jeg pønser også på at lave mit eget, og har lige et lille teknisk spørgsmål:
Altså; man fræser ud til glasset, og sætter en liste udenpå glasset til at holde det fast. Men skal der så gummilister eller silikone på begge sider af glasset imod træet?

Hvor brede skal selve udfræsningerne være? Og skal der være plads til at glasset kan udvide sig i bredden?

Har luret nogle gamle drivhuse/væksthuse, hvor glassene virker meget løse, nærmest som om de bare ligger direkte mod træet, uden ''støtte'' i mellemrummene. Måske har der været kit engang, og det bare er smuldret væk? Også ved samlinger af to stykker glas, lå de bare med et overlap, uden noget imellem...?

VH Tine

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 21. marts 2008 kl. 9.01

Hej Tine

Jeg har fræset en rille i træet der er ca 1 cm bred og 5 mm dyb. Jeg har sørget for ca 2 mm luft mellem træ og glas, således at glasset ikke sidder i spænd. Da træet var færdigmalet, lagde jeg en smal silikonefuge direkte på træet, og lagde glasset i det. Det første (nederste) stykke glas blev understøttet, så det ikke gled i silikonen. Understøtningen kan fjernes når silikonen er tør. Da hele rækken af glas var på plads, flyttede jeg stigen hen i næste "hul", og lagde en pæn afslutningsfuge på toppen. Man har jo ca 1 cm at fuge på, så en god bred fuge sikre at det bliver ordentligt tæt. For at holde alle glas på plads, har jeg brugt de små aluminiums holdere der bøjes om glasset. Så der er et lille overlap, men ikke noget silikone mellem ruderne. Her kommer så til at gro alger (det bliver grønt). Ønsker du ikke noget overlap, kan man når rude # 2 skal monteres, holde en afstand til første glas med et par tændstikker. Når montagesilikonen er tør, kan man fjerne tændstikkerne og fuge revnen med klar sanitets silikone. Det er noget mere besværligt.

I sanitets silikonen kan drivhuset bevæge sig lidt uden at glasset revner. Det er vigtigt at det er sanitiets silikone og ikke acryl silikone der bruges. Acryl bliver hård som kit med tiden.

Go påske

Mvh Peter

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 23. marts 2008 kl. 11.23

Hej Tine, jeg gjorde det lidt anderledes:

Jeg havde også fræset en fals i mine spær på ca. 1 cm i bredden og ca. 6 mm i højden. I falsen lagde jeg et gummibånd jeg havde købt hos en glarmester. Så lagde jeg glas i nedefra og arbejdede mig opad. Hvert glas-skifte blev holdt sammen med en alu-clips (fra et alm. alu-drivhus). Da alle glas i spærene var på plads, lagde jeg endnu et gummibånd, og ovenpå en hvidmalet alu-skinne i ca. 2 mm tykkelse. Denne blev så skruet ned i spæret og holder på den måde glasset på plads. Det har ikke givet sig i de 4 år vi nu har haft drivhuset.

Som Peter skrev, gav jeg også lidt plads til bevægelse i begge sider, så glasset ikke blev presset.

God fornøjelse med projektet...

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Refslund Christensen, 5. oktober 2009 kl. 16.31

Jeg har tegnet og bygget et drivhus af træ og du må gerne kontakte mig

Gode hilsener Dorthe

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MariaG, 15. oktober 2009 kl. 14.57

Hej Christian

Jeg ville personligt spørge på en planteskole :D

Håber ikke hjælpen kommer for sent ;)

M.v.h

MG

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 31. oktober 2009 kl. 13.44

Tror I man kan bygge et helt drivhus selv af termotag af denne type www.litobyg.dk/termotag_info.htm Jeg vil bygge mit eget store drivhus af træskelet, og synes gængs polycarbonat er meget dyrt. Ovenstående
produkt koster for 10mm "kun" 300 kr. pr m2 og er det billigste jeg har set.

Men jeg ved ikke om der kan være problemer forbundet hermed, som jeg
ikke er klar over. F.eks lysindfald, men der står der at 70% af lyset "går igennem" og det lyder da som acceptabelt. Er der nogen som kan hjælpe?

Nyt svar til emnet »Byg selv drivhus – træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Byg selv drivhus – træ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider