Forum

Adenium obesum (ørkenrose)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. juni 2006 kl. 18.06

Hej derude.

Er der nogle, der ved, om det er muligt at stiklingeformere Adenium obesium, og hvordan det skal gøres?

Jeg har prøvet en gang for et par år siden. Ladet dem tørre et par døgn; stukket dem i let jordblanding og en hvid plastpose over hovedet. Efter 3–4 mdr. var nogle af dem stadig grønne, men uden antydning af roddannelse. Har jeg gjort noget forkert? (for koldt, for tørt el. forvådt m.m.). Eller kan det slet ikke lade sig gøre?

Mvh Hans

1 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. juni 2006 kl. 12.23

Hej Hans
Efter Politikens planteformeringsbog formerer man Adenium ved frøsåning og er der tale om sjældne sorter – skal de podes, så den går nok ikke med stiklinger.

2 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. juni 2006 kl. 14.54

Hej Boi Jensen.

Tak for svaret.

Jeg har siden jeg skrev mit spørgsmål, fundet en side på google,hvorefter det skulle kunne lade sig gøre med stiklinger. Jeg prøver en gang til. Og hvad. De spiser jo ikke brød.

Mvh. Hans

3 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 18. juli 2006 kl. 23.49

Hej, min erfaring med ørkenroser Adenium obesium er at man kan stiklinge formere dem, det må ikke være for gamle stiklinger, der skal være lunt.

Nye "Sunschine" kan ses på g-rosenlund.dk

4 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 10. februar 2007 kl. 15.31

Hej Hans,

Du kan stiklingeformere Adenium-arter, omend det kan tage sin tid. Det kræver fugtighed og ikke mindst varme.

Mvh.

Martin

5 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 18. juni 2007 kl. 10.49

Sidste år såede jeg nogle frø d. 14/7–2006, kom der så en spirer, Ørken Rose vokser rimeligt hurtigt, dog ikke i vinterhalvåret, men her i fåråret fik den travlt igen, nu er den ca. 180mm. høj og har en stammetykkelse på ca. Ø15mm. De skulle give bnlomster efter 3–4 år.

Jeg har pt. 1 ny spirer ("født" d. 15/6–2007) og en mere er på vej. Frøene har jeg købt i Planetariet og Zoo-butikken, ca. 50% af frøene bliver til spirer.

6 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 18. juni 2007 kl. 11.09

Hej Jens,

50% er noget lavt – friske frø giver en spiringsprocent på nær 100%. Jeg har en del Adenium og køber et par gange om året frø i Thailand.

Mvh.

Martin

7 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 18. juni 2007 kl. 11.12

Hej Martin,

Nu ved jeg ikke hvor friske de frø som jeg har købt – de er fra Bonsai Zentrum Heidelberg.

Er det via nettet du køber? i så fald er links velkommen.

Med venlig hilsen
Jens franck

8 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 18. juni 2007 kl. 11.23

Hej Jens,

Jeg køber altid før her: www.adeniumseeds.com/

Leveringen til Danmark tager aldrig mere end een uge! Og man får altid en go' service, synes jeg.

Ellers kan du købe planter hos Specks og Kakteen Haage i Tyskland. Herhjemme finder du stort set aldrig frøformerede Adenium. Hvis man en sjælden gang støder på Adenium, er det oftest stiklinger. De er uinteressante for mig, da den specielle caudex i sagens natur er skåret væk.

Mvh.

Martin

9 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 18. juni 2007 kl. 12.15

Hej Martin,

Jeg siger tusind tak.

Mvh Jens

10 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Siripot, 30. september 2007 kl. 9.54

Da den specielle caudex i sagens natur er skåret væk.

–
Det må vel være roden der tænkes på. rigtig planten skal først til at danne ny rod hvis man laver stiklinger, men den kommer med tiden. For mit vedkommende er det nu blomsten som er mest interessant.

Stiklinger kræver meget varme, selv her i Thailand med over 30 c, skal de pakkes i plastik.Så de kommer til at ligge på omkring 50–60c
Om frøene er ny eller gamle. jeg tror ikke det betyder alverden, sidst jeg såede var de over et år gamle og havde bare stået i en plast bæger på reolen.

mvh Leif

11 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 30. september 2007 kl. 22.58

Hej Leif, den lidt specielle caudex bliver nemlig dannet med årene, til dig som er interesseret i blomsten i stedet, kan jeg oplyse at der næste sæson kommer en hvid, som ganske vist også er formeret ved stikling, så nu er der under navnet Sunschine : Julie, Laura, Selma, Christina og nu en hvid endnu ikke navngivet.

Mvh Knut

12 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Siripot, 1. oktober 2007 kl. 8.13

Hej igen
Jeg glemte sidste gang. når man laver stiklinger er det bedst de ligger nogle dage, så såret heler, ligesom med plumeria.

mvh leif

13 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 22. oktober 2007 kl. 13.04

Jeg har lige været rundt og kigge, bl.a. på det link som Martin Nystrup Rasmusse satte på i dette forum, en ting er at de er billige – men til gængæld er der jo tale om mange frø der skal bestilles.

Er der nogen ud over Martin der køber større mængder? jeg tænker at, jeg skal bruge 20–25 stk. af hver af de 4 "arter" ørken roser.

kan en evt. fælles bestilling arrangeres?

Med venlig hilsen
Jens Franck

14 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 23. oktober 2007 kl. 18.19

Hej Jens,

Det er korrekt. Der skal bestilles mange frø fra Kesorn. Et godt alternativ er Köhres Kakteen i Tyskland: www.koehres-kaktus.de/index1.htm. Men udvalget i Adenium-frø er dog begrænset.

Pt. har jeg ikke planer om at bestille frø, da det ikke kan betale sig at så om vinteren (med mindre at man har væksthuslamper). Men måske igen til foråret.

Mvh.

Martin

15 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 23. oktober 2007 kl. 18.24

Hej Martin,

Jeg siger tak for svaret, håber at vi kan "mødes" igen til foråret vil gerne være med på en "andel" -se denne: www.jensfranck.dk
Med venlig hilsen
Jens Franck

16 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 23. oktober 2007 kl. 18.31

Hej Leif,

Nu kan væksten hos Adenium-planter på disse nordlige breddegrader næppe sammenlignes med den eksplosive vækst, man ser i Thailand eller andre steder i Sydøstasien! Dernede kan de producerer flotte og store eksemplarer i løbet af et par år – selv stiklinger får hurtigt tykke rødder.

Jeg har flere 3-årige planter, som ikke er større end en finger. Men jeg bruger heller ikke kunstigt lys om vinteren.

Mvh.

Martin

17 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brith Hansen, 28. oktober 2007 kl. 12.53

Jeg har fået nogle frø af ørkenroser, men hvordan skal de plantes/såes?

18 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 28. oktober 2007 kl. 12.55

Hej Brith,

Jeg har haft held med at så dem i alm. fugtigt pottejord, og dækket med et ca. 1 cm. lag jord – også ellers vande så er fugtig – ENDELIG IKKE IKKE KLEG.

Af ren nysgeriighed, hvor har du købt dine frø?

Med venlig hilse
Jens Franck
www.jensfranck.dk

19 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 28. oktober 2007 kl. 13.47

Hej Brith,

Frø af Adenium-arter kræver varme, men ikke lys for at spire. Det er optimalt, hvis temperaturen ligger omkring 25–35 grader i fx et tillukket "minidrivhus" i vindueskarmen. Det er vigtigt at såjorden er steril, da de små kimplanter let angribes af svamp og derved dør. Giv jorden en tur i mikroovnen eller oven, inden du sår frøene.

Hvis du ikke har kunstigt vækstlys derhjemme (fx en speciel sammensætning af lysstofrør), kan det *ikke* betale sig at så frøene nu. Spiringen er ikke problematisk, men det er det manglende sollys og dermed væksten. Kimplanterne vil næppe vokse her i den mørke tid – i bedste fald får du en for planter sygelig "aflang" vækstform (hvis planterne står ved stuetemperatur). Jeg har gjort mig mine erfaringer. Adenium-arter er meget lys- og varmekrævende!

Mvh.

Martin

20 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brith Hansen, 28. oktober 2007 kl. 19.49

Hej Martin

Jeg købte dem ved Barney.dk

mvh Brith

21 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 28. oktober 2007 kl. 23.15

Hej igen Brith,

Det var mig der spurgte ;-)

Men tak for linket.

Med venlig hilsen
Jens Franck

22 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 28. oktober 2007 kl. 23.49

Hej alle sammen!

Adenium er ikke svær at så, let fugtet jord, det er en fordel at dække med sand derved "slides" frøskallen af når spiren går i gennem, vi sår dem samme dag som vi høster dem.

Vi har set eksempler på, at frøene allerede er spiret når de sidder i frøkapslen, en sådan en kan indholde fra 4–165 frø.

Mvh Knut

23 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Siripot, 29. oktober 2007 kl. 4.41

Hejsa

Jeg har ingen frø af ørken rose lige pt, men det kommer igen. Eneste udgift porto for at sende lidt frø til mig. Jeg fandt for nylig ud af der er noget som kaldes seed swap. hold da op man kan finde meget.

jeg opdaterer på min side efterhånden som jeg får mig taget sammen til det. ja ja.

greenseeds.freehostia.com/
Ikke for at stjæle div frø handleres indtægt, men det er faktisk lidt spændende. Jeg er bla kommet i kontakt med en home school ring i Florida (250 skoler) lidt spændt på hvad det giver...

mvh Leif

24 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 29. januar 2008 kl. 20.29

Hej jeg laver også selv adenium obesum planter har ind til videre 4–5 slags plus jeg indkøber nye sjældne sorter hele tiden jeg har lige bestil 30 frø af en der hedder Black Fire plus en mere der hedder black beauty og får snart frø af en fed gul adenium.

hvis nogle er indtresseret har jeg lidt blandet frø på lager. du kan kontakte mig via min hjemmeside

www.hjfroe.dk/

eller via mail adressen nedenunder.

mvh. henrik

25 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 29. januar 2008 kl. 20.31

Den skrev så ikke min mail adresse

den er henriklj@cool.dk

26 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 29. januar 2008 kl. 20.46

Der er ingen 100% garanti for, at frø fra en bestemt sort (ikke art) giver en bestemt farvesammensætning og morfologi af blomsten. Bl.a. derfor formerer man også Adenium-sorter ved podning.

Mvh.

Martin

27 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 6. februar 2008 kl. 22.24

Hej jeg har bestilt mine frø ved adeniumseeds.com
6 slags 100 frø af hver og han har givet lovning på det er de sorter og farver som han har givet mig billeder af han har mega mange slags i lørdags såede jeg 14 frø af en gul adenium og 8 er allerede spiret.

når mine frø lander kan de købes i mindre mængder på min hjemmeside www.hjfroe.dk eller hvis man har andre slags kan vi lave en byttehandel
plus at Kesorn. har lovet mig frø af nogle dobbelt blomstrede adenium når frøene er modne.

mvh. henrik

www.hjfroe.dk
henriklj@cool.dk

28 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 6. februar 2008 kl. 22.30

Hej Henrik,

Kesorn er en venlig sjæl, som jeg har handlet med flere gange. Alletiders service og hurtig levering!

Har du dine Adenium-kimplanter under væksthuslampe?

Mvh.

Martin

29 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 6. februar 2008 kl. 22.34

Hej ja han er mega flink har lige fået 3 A4 ark med adenium sorter af ham og ja mine små børn er under vækstlys hver dag fra kl 7 om morgenen til kl 22 om aftenen. du er velkommen til at maile til mig i stedet eller hvis du bruger messenger

tilføje denne mail adresse h.j.cool@hotmail.com

jeg laver også små plumeria planter.

mvh. henrik

30 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 6. februar 2008 kl. 23.47

Hej Martin,

Har du kendskab til bøger om adenium?

Med venlig hilsen
Jens Franck
www.jensfranck.dk

31 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 8. februar 2008 kl. 21.17

Hej Jens,

Mig bekendt findes der ingen danske bøger om fortrinsvis Adenium-slægten.

Du skal have fat på "The Cactus File Handbook 5: Pachypodium & Adenium" af Gordon Rowley. Den er desværre udgået fra forlaget, men du kan låne den på Botanisk Centralbibliotek i København. Bestil bogen hjem til dit lokale bibliotek via www.bibliotek.dk. Det er selvfølgelig en gratis.

Jeg mener også, at der står noget om slægten i Philippe de Vosjoli's "Pachyforms: A Guide to Growing Pachycaul and Caudiciform Plants"-

Mvh.

Martin

32 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 8. februar 2008 kl. 21.28

Hej Henrik,

Så er jeg lettet.;-) Der er jo ingen idé i at så Adenium-frø i februar uden brug af væksthuslys. Jeg benytter ikke selv kunstigt lys til opvækst, så jeg sår tidligst i marts, men venter som regel til april.

I det hele taget har jeg ikke så meget succes med de lys- og varmekrævende arter i den slægt. Det er fx lykkedes mig to gange at tage livet af et (meget dyrt) eksemplar af Adenium socotranum.:-(Altså den ægte vare og ikke en thai-hybrid.

Mvh.

Martin

33 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 8. februar 2008 kl. 21.34

Hej martin øv da jeg har lige mailet til dig ved bare ikke om mail add duer mere martinnystrup@hotmail.com

fandt den på en hjemmeside

jeg mangler dank info på adenium da jeg syntes at andre skal have samme glæde af denne smukke plante.

hvis du vil har jeg lige fået frø af en gul

og den er ægte gul

kommer fra centralplumeria i thailand

kontakt mig nemmest på
henriklj@cool.dk

34 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 9. februar 2008 kl. 13.06

Hej Martin,

Jeg har på biblioteket lånt KAKTUS OG SUKKULENTER af Tony og Suzanne Mace oversat af Lars Thomas.

Via. Biblioteker.dk har jeg bestilt:

Studies in the Apocy: VII An evaluation of the genera Plumeria and Himatanthus Wild.

The Adenium and Pachypodium handbook. 1983.

Pachypodium & Adenium 1999.

Så jeg skal nok have trukket Engelsk / Dansk ordbogen frem ;o)

Jeg har foreslået Henrik Jakobsen at danne aden. / plum.-forening, med henblik på udbredelsen af interessen for disse pklanter – samt at kunne udgive materiale herom.

Med venlig hilsen
Jens Franck

35 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 25. februar 2008 kl. 18.01

Hej alle i denne tråd i dette forum,
Til udbredelse af kendskabet til Ørken Roser, Pachypodium og Frangipani har jeg d.d oprette denne hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/apocynceae

Så alt relevant viden om disse planter modtages med stor glæde...

se evt. også www.jensfranck.dk

36 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 25. februar 2008 kl. 18.19

Hej Jens,

Ikke for at være pernittengryn, men familien hedder altså ApocynAceae. ;-) Men godt initiativ!

Mvh.

Martin

37 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 25. februar 2008 kl. 18.24

Mon der kan findes nok medlemmer til en forening for Adenium- og Plumeria-folket? Nordisk Kaktus Selskab (og andre sukkulenter) har måske også en "niche" for vores hobby?

Mvh.

Martin

38 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 25. februar 2008 kl. 18.27

Forresten, flere af mine Adenium-planter er vågnet op. Det er et godt tegn på forårets og lysets komme! :-)

Mvh.

Martin

39 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 25. februar 2008 kl. 18.40

Så har jeg fået mine ny ankommene adenium frø fra thailand sat på siden

www.hjfroe.dk/?%26nbsp%3BAdenium%2F%F8rkenrose:Fr%F8.

virker linket ikke så bare www.hjfroe.dk

og kig under adenium og så under frø der

mvh. henrik

40 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 25. februar 2008 kl. 18.41

Hej Martin,

Du skal have en stor tak for at gøre opmærksom på stavefejlen,

har netop forespurgt min hjemmeside udbyder om de ændre navnet til 123hjemmeside.dk/apocynaceae det er et tilbud de kommer med ind i mellem om en gratis hjemmeside i et år – og da jeg pt. har 27–24 aden og 3 pumeria, så tænkte jeg at det var en mulighed at udbrede kendskabet til disse smukke planter.

Det kunne være sjovt at undersøge muligheden om dannelsen af en aden / pachypodium / plumeria forening.

Har pt. følgende materiale hjem Studies in the apocynaceae VII, The adenium and pachypodium handbokk (af Gorden D. Rowley) og Pachypodium & adenium (ogsp af Gordon Rowley) hjemme, overvejer at oversætte disse 3 materialer, da di de er ganska interessante.

Men Martin skriv gerne til mig på: se nedenfor

41 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 25. februar 2008 kl. 18.43

42 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 25. februar 2008 kl. 22.11

Så er navnet stavet korrekt:

www.123hjemmeside.dk/apocynaceae

Endnu engang tak Martin.

Med venlig hilsen
Jens Franck

43 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 5. marts 2008 kl. 20.21

Hej så har min tolk jeg har i gang fået oversat en masse informationer til min hjemmeside om ørkenrøser adenium når hun bliver færdig kommer der noget med de sygedomme de kan få også

kig under adenium på min hjemmeside

www.hjfroe.dk

mvh. henrik

44 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 5. marts 2008 kl. 20.58

Hej Henrik,

Godt arbejde. Jeg har dog lige nogle kommentarer til din Adenium-information: Frø behøver ikke lys for at spire – spiringen afhænger kun af varme og fugtighed. Friske frø spirer hurtigt (2–4 dage) ved 30–35 grader, men det er alfa og omega, at såjorden er steril (giv den en tur i mikroovnen). De små kimplanter angribes let af svamp.

Arter af Adenium er meget modtagelige over for råd. Et godt tip er kun at vande igennem om morgenen på solrige dage (25+ grader) i vækstsæsonen, så jorden er næsten tør om aftenen. Vand aldrig på overskyede dage med temperaturer under 20 grader.

Større planter overvintres bedst ved omkring 15 grader i et sydvendt vindue, og vandingen indstilles helt. I marts/april – når de første blade viser sig – genoptages vandingen (men *forsigtigt*!).

I Danmark trives planterne bedst udendørs i direkte sol om sommeren. 30–35 grader er intet problem, men så skal der vandes dagligt – ofte flere gange. Selv små 2–3 måneder gamle kimplanter kan klare den direkte sol, hvis de vandes hyppigt. Det sætter virkelig gang i væksten. Men husk på, at planter skal tilvænnes solen udenfor – stil dem aldrig i direkte sol efter deres vinterpause indenfor!

Mvh.

Martin

45 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 5. marts 2008 kl. 21.07

Hej martin det er oversat fra

www.tropicanursery.com/adenium/cultivation.htm

og regner da med det passer når de skriver det

46 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 5. marts 2008 kl. 21.08

Og fra

www.snowbeltadeniums.com/adenium_culture.php

som jeg handler en del med også

47 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 6. marts 2008 kl. 10.17

Hej Henrik,

Nu skriv jeg ikke, at det var forkert, det du skrev. Men det er måske på sin plads også at beskrive Adenium-dyrkning under danske forhold. Tropica Nursery er fx et gartneri i Indien, og det er jo nogle helt andre dyrkningsforhold, de har dernede.

Mvh.

Martin

48 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 6. marts 2008 kl. 13.03

Hej nu har jeg bare bedt om info generelt på adenium og der findes jo ingen danske dyrkere og jeg er også ny i adenium faget så jeg brugte bare det min tolk har oversat og der kommer noget på i dag ang de sygedomme de kan få.

fik du ikke min mail med jeg havde fået adenium frø hjem fra thailand

49 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 11. marts 2008 kl. 13.13

Så har min side fået sit eget navn www.apocynaceae.dk –

har her oprettet en meget primitiv forumside, en omdøbt gæstebog. ;-)

Formålet er at finde ud af, hvor stor interesse der er for adenium, pachypodium og plumeria, om der er grundlag for en special forening / klub.

Med venlig hilsen
Jens Franck

50 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 10. august 2008 kl. 17.34

Hej uha mine adenium vokser de kan ses på min hjemmeside
http///www.hjfroe.dk

og så under adenium under planter

mvh. Henrik jakobsen

51 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 6. oktober 2008 kl. 12.53

Hej så har jeg fået nye adenium typer hjem

Arabicum Saudi
Arabicum yemen.

Arabicum lop Buri.

Arabicum Rachinee.

Arabicum Black giant

Thai socotranum Golden Bell
Somalense

http///www.hjfroe.dk
eller
henriklj@cool.dk

52 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 15. december 2008 kl. 13.19

Hej lige en rettelse jeg er ved at lave min side helt om fra nu hedder den 100% koncentrering om adenium.

jeg har en stikling jeg satte først i september den har slået de første rødder og sat blade.

min side hedder nu
www.adenium.dk

og til sommeren 2009 kommer der planter til salg også lige nu er der over 20 slags adenium som frø på siden

mvh. henrik

53 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. december 2008 kl. 21.07

Test

54 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 16. december 2008 kl. 21.14

Hej er der nogle som har prøvet at handle her

www.kakteen-haage.de

hvordan er leveringen og emballere de ordenligt

mvh. henrik

55 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Dyhr, 3. januar 2009 kl. 19.23

Hej.

Bor i Skagen.

Er der nogen der ved hvor jeg ka købe Ørkenroser i nærheden?

MVH. MD

56 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 3. januar 2009 kl. 19.42

Hej Morten prøv dette link www.adenium.dk/

Med venlig hilsen
Jens Franck

www.jensfranck.dk / apocynaceae.dk (er under konstruktion / rettes til)

57 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Dyhr, 3. januar 2009 kl. 19.49

Hej Jens.

De skriver at der først er planter til salg til sommer.

Købte en plante for ca. 5 år siden. var meget glad for den... men den døde desværre imens jeg var bort rejst (min mor passede den (ikke)).

Vil derfor gerne ha fat i en ny.

MVH. MD

58 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 3. januar 2009 kl. 20.00

Hej morten det er mig der har siden
http///www.adenium.dk

ja planterne er nydelig klar til salg til sommer da de helst skal have en hvis størrelse for at de kan sælges og det er alt for koldt at sende dem nu da adenium ikke tåler meget under 10 grader.

men jeg har masser af frø du kan købe nu og det er nemme at få til at spire bare kig på siden under frø.

mvh. henrik jakobsen

59 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 3. januar 2009 kl. 20.02

Hej Morten,

Ok – hvis du ikke har mod på frøformering – jeg lagde 2 x 40 frø i blød d. 27.12.2008, såede dem 24 timer efter, og d. 31.12.2008 kom de første små spirer :O), de vokser rimeligt hurtigt, under rette forhold vil de blomstre i løbet af 1 eller 2 år jeg har dog ikke selv været så heldig at, få blomester endnu.

Men kan du ikke vente, så prøv bakker.dk søg på impalalilje.

Men ellers vent til Henrik Jakobsen har nogle planter til salg – her vil kvaliteten helt sikkert være bedre.

Med venlig hilsen
Jens Franck

60 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou N. Møller, 26. april 2009 kl. 17.00

Hej
mine kaktusser har fået hvide "svampe", og jeg ved ikke hvordan jeg kan "fjerne" dem. Den er overført til de andre kaktusser, ved siden af den kaktus der har fået de hvide "svampe". Mig og min familie ved ikke særlig meget om kaktusser, kan du hjælpe os ved at fortælle os hvordan vi kan fjerne de hvide "svampe"?

MVH fam. Møller

61 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. april 2009 kl. 22.10

Jeg vil gætte på at det er uldlus dine kaktuser har fået, de kan spules væk med en kraftig lunken vandstråle,gentag behandlingen med et par dages mellemrum indtil uldlusene er væk.Sæt ikke en renset kaktus tilbage til de andre ramte kaktuser, så kan du starte forfra.

Mvh. Svend Høst

62 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 26. april 2009 kl. 23.24

Nu ved jeg ikke hvor volsomt det er, men uldlus kan også med fordel fjernes med en vatpind med lunken sulfo vand,
der er næste kun to måder man kan bekæmpe uldlus på, drukne dem, eller bruge en hammer.

Held og lykke.

Mvh Knut E. Ø. Nielsen

63 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte J, 25. juni 2009 kl. 16.36

Jeg har en meget gammel ørkenrose, vil tro den er ca. 20 år gammel, og ca 40 cm høj. Da jeg fik den i hænderne for ca 1 år siden, var den forsømt og havde slet ingen blade. Efter en gang "intensive care" fik jeg blade på den. Hvordan får jeg den mon til at blomstre, og kan den i det hele taget blomstre når den er så gammel?

64 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 25. juni 2009 kl. 20.24

Hejsa jada selv om den så var 60 år gammel ville den blomstre
det er dog ikke sikkert den får blomster i år men bare rolig den skal nok blomstre

mvh. henrik jakobsen
http///:www.adenium.dk

65 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 28. juni 2009 kl. 23.04

Hej Gitte.

Hvis du vil have blomst i din Adenium, skal den stå meget lyst, gerne i direkte sol og gerne et vindue mod syd.

Det er normalt når sollyset forsvinder til efterår, kan knopperne falde af.

Mvh Knut

66 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thora Hvelplund, 29. juli 2009 kl. 10.41

Jeg har en ørkenrose der p.t. har mange blomster. Kan jeg selv frøformere den, og i givet fald hvordan, jeg kan ikke se nogle frøkapsler?

MVH Thora

67 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Franck, 29. juli 2009 kl. 15.13

Hej Thora,

mine har netop smidt blomsterne, uden at jeg har konstateret frø – så de er fomentlig ikke blevet bestøvet, dette kan dog gøres med en fin pensel eller en vatpind- det har jeg haft held med hos bl.a. chili.

Frøene er lysbrune ca. 1 cm. og 1–2 mm. i diameter – størelsen kan varier alt efter hvilken slags adenium der er tale om.

Men det er ud fra hvad jeg har fået at vide, stort set umuligt at modne frøene i det danske klima.

Med venlig hilsen

Jens Franck.

68 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jakobsen, 29. juli 2009 kl. 22.20

Hej de sætter frø i kapsler med 10 til 20 frø min

som er op til 20 cm lange kapslerne

mvh. henrik

http///www.adenium.dk

69 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 2. august 2009 kl. 12.38

Arter af Adenium er selvsterile – visse hybrider kan dog vist selvbestøves.

Men som Jens skriver, har vi sikkert ikke klimaet til frømodning i Danmark. Det er ikke lykkedes for mig. Så du skal nok have drivhus med kunstlys.

Mvh.

Martin

70 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Erik Ø. Nielsen, 3. august 2009 kl. 23.28

Hejsa.

Jo, man kan sagtens selv bestøve en Adenium, men det er lidt af en kunst, ikke alle sorter er lige egnet, de ca 20 cm lange kapsler, har vi set kan indholde lige fra 2 til 105 frø, anskaf dig et par nye sorter og prøv det, god fornøjelse.

Mvh Knut.

71 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Stampe, 31. maj 2010 kl. 22.07

Hej
Jeg har netop meldt mig til havenyt,og håber jeg kan få et hurtigt svar.
Jeg har en rød ørkenrose,som jeg har haft i ca. 10 år,målt fra jorden i den potte den står i ,er den ca. 90 cm høj.Den står i fuldt flor,og er meget flot.Den har stået i en havestue med meget lys.
Mit problem er at jeg står for at skulle flytte om et par dage,men jeg kan desværre ikke have den indendørs,mit spørgsmål er så om jeg kan stille den på en udendørs terasse der vender mod vest og syd,den er ikke overdækket,eller vil den gå til,da nætterne i Danmark jo godt kan være kølige,eller er jeg mon nødt til at skille mig af med den,hvad jeg vil være meget ked af.På forhånd Tak for svaret.
Venlig hilsen
Cecilie.

72 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 1. juni 2010 kl. 15.03

Adenium obesum hybrider kan godt tåle lave temperaturer. Men det er absolut et krav, at pottejorden er tør, hvis temperaturen er under 15 grader. Et vedvarende vådt rodsystem og lave temperaturer forårsager med sikkerhed råd (jeg har dog overvintret Adenium-planter ved 5-7 grader, men de har så ikke fået en dråbe vand hele vinteren).

Når sommervejret i Danmark er så omskifteligt, som det er, så skal du sørge for, at du på en eller anden måde kan beskytte din plante mod regn på kølige dage. Jeg har mistet *mange* Adenium-planter ved at lade dem stå uden for et ubeskyttet sted.

Mvh.

Martin

73 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 1. juni 2010 kl. 15.14

Cecilie,

Et andet problem er, at vedvarende køligt (under 20 grader) og overskyet vejr sætter væksten helt i stå.

Som du kan forstå er det lidt af en kunst at holde Adenium uden for i den danske sommer, hvis man ikke lige har et drivhus eller en overdækket terrasse (foruden muligheden for at stille planterne ind igen, når vejret driller).

Mvh.

Martin

74 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Madsen, 23. februar 2011 kl. 17.06

Hej.
Jeg har lige været i Thailand og købte en IMPALALILJE med hjem (jeg vaskede al jorden af). Den er ca 30 cm høj og har flotte blomster. Hvilken slags jord skal jeg plante den i? Hvor meget vand skal den have? Skal den have en lille potte eller bare en almindelig størrelse?

Mvh

Dorte

75 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 23. februar 2011 kl. 17.24

Hej Dorte,

Du får en løftet pegefinger: Dit køb er desværre ubetænksomt og ulovligt, som du beskriver det. Beklager den hårde tone, men planteimport (også af privatpersoner) fra lande uden for EU SKAL anmeldes på forhånd til Plantedirektoratet. Der er desuden krav om plantesundhedscertifikat, så de danske myndigheder kan være sikre på, at ingen indfører planter, der kan bærer potentielt skadelige vira eller invasive arter. Sådanne overtrædelser kan absolut ikke bagateliseres...

Mvh.

Martin

76 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Madsen, 25. februar 2011 kl. 19.30

Hej Martin.

Det forstår jeg ikke. Vi var på nettet og fandt ud af, at man må tage op til 10 planter uden jord med hjem, så jeg havde god samvittighed gennem tolden!
Men ellers vil jeg gerne have at vide, hvordan jeg skal behandle den.

Mvh

Dorte

77 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 26. februar 2011 kl. 9.57

Hej Dorte,

Så var du jo betænksom alligevel.:-) Nu skriver du "vi var på nettet" - hvor fandt i den information om de 10 planter henne?

Jeg har tidligere haft kontakt med Plantedirektoratet i forbindelse med indførsel af enkelte planter fra lande uden for EU. Og der var beskeden klar: Det må man ikke uden forudgående anmeldelse og plantesundhedscertifikat. Og det er temmelig dyrt.

Mht. pasning af din Adenium, så skal den plantes i en meget porøs jordblanding, som ikke "holder på vandet". Du må derfor ikke plante den i fx ren sphagnum, da der så er overhængende fare for, at jorden forbliver vandmættet i længere tid. Kombinerer man det med temperaturer under 20 grader, ja, så rådner planten nedefra og op.

Køb noget kaktusjord eller kokusfibre og bland op med fx perlite, vermiculite og "akvariesten". Når du vander en sådan jordblanding, skal vandet løbe fra potten med det sammen (fra hullerne i bunden). Brug helst en lerpotte - ikke en plastikpotte, da den hindrer fordampningen.

Når du har plantet din Adenium, er den formentlig i gået "chok" over klimaskiftet. Det ses, hvis væksten er gået helt i stå, og den smider blomsterne. Hvis det er tilfældet må du ikke vande den. Hav tålmodighed - det kan godt tage adskillige måneder, før planten "vågner op" igen. Men det afhænger af den enkelte plante.

Mvh.

Martin

78 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2011 kl. 12.16

Enig - det kunne være fint med et link!

Det er jo virkelig noget, der har interesse for alle os, der gerne vil have lidt med hjem, når vi er på ferie...

mvh
Anja

79 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 26. februar 2011 kl. 12.25

Hej,

Jeg har undersøgt sagen. Jeg har tilsyneladende fået fejlagtige informationer fra Plantedirektoratet - ellers har reglerne ændret sig de sidste 3-4 år.

Følgende "bagageregler" er gældende:

pdir.fvm.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fGartneri%2fImp_eksp%2fHaandbagage.pdf

Jeg undskylder hermed over for Dorte!

Mvh.

Martin

80 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 26. februar 2011 kl. 12.27

81 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Madsen, 26. februar 2011 kl. 14.15

Hej Martin.
Det er helt i orden. Tak for vejledningen. Planten HAR tabt sine flotte blomster og nogle af bladene, men på mandag suser jeg til byen og køber det rigtige jord - så er der bare at håbe!
Mvh
Dorte

82 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nystrup Rasmussen, 26. februar 2011 kl. 14.31

Selv meget små planter (5-10 cm høje) kan uden problemer overleve uden vand i månedsvis, så du skal ikke bekymre dig.

Ellers så skal din Adenium stå så lyst og varmt som overhovedet muligt i vækstsæsonen, fx i en sydvendt udestue, i et drivhus eller på en solbeskinnet terasse. Med masser af sollys og varme (25+ grader) vokser planten hurtigt og kan nærmest vandes dagligt.

Med faldende temperatur går væksten i stå, og så skal du holde igen med vandingen.

Mvh.

Martin

83 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Jensen, 20. april 2011 kl. 9.38

Hej

Er der nogle som kan svare mig på om Adenium småplanter skal knibes?

Jeg har sået en del sået en del forskeliige sorter, her i vinter og kunne nu godt tænke mig ar vide om de skal knibes for at få flottere/tykkere caudex. Mine planter er ml 5-10 cm høje.

Vh Tina

84 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I.B. Jensen, 29. marts 2017 kl. 17.26

Hej.

Denne Adenium-tråd ser mig noget død ud.
Har I alle skrottet planterne.

Mvh.

Ib.

85 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I.B. Jensen, 30. marts 2017 kl. 22.19

Hej.

Jeg modtog Adenium frø fra Berney.dk for et par måneder siden, de blev sået i onsdags, 4 dage efter stak de første planter hovedet op af såjorden, siden er det gået som på samlebånd, nu 8 dage efter er samtlige 10 frø spiret, 100% spiredygtighed, så kan det ikke gøres bedre.
Min såkasse er et lille akvarie på 20 liter, der blev lagt 2 mursten i bunden og et akvarievarmelegeme midt mellem stenene, en glasplade blev lagt ned ovenpå stenene, vand blev tilsat, så det stod 2-3 milimeter over glaspladen, varmelegemet blev tændt og justeret til 27 grader.
Små plastpotter uden hul i bunden blev fyldt med en let jord, let fugtet og frøene blev enkeltsået og dækket med ca. 5 milimeter jord. Låg med lys blev lagt på akvariet, for at opnå en god luftfugtighed.
Mon ikke det opset også kan bruges til tågeformering af vanskelige stiklinget.

Mvh. Ib

86 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I.B. Jensen, 30. marts 2017 kl. 22.45

Glemte et billede.

87 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I.B. Jensen, 30. marts 2017 kl. 22.46

et mere.

88 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. marts 2017 kl. 16.11

Normalt formerer man Adenium obesum med stiklinger ,det er meger hurtigere og bedre...............

89 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I.B. Jensen, 31. marts 2017 kl. 19.58

Ja ok.
Hvis nu ikke man har de planter man vil formere, så er løsningen med stiklinger ikke nærliggende, men til gengæld er frøformering løsningen!!!

90 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Jensen, 1. april 2017 kl. 9.16

Billeder fra tråd 83, ser sådan ud idag

91 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Jensen, 1. april 2017 kl. 9.19

Og sådan

Nyt svar til emnet »Adenium obesum (ørkenrose)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Adenium obesum (ørkenrose)

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider