Skrevet af: Aksel Petersen, 21. juni 2006 kl. 15.29
Jeg har besøgt et kommercielt tomatgartneri og blev forundret ved at se, at roden til en ca. 4 meter høj plante stak ned i en klump stenuld på størrelse med en skotøjskasse. Ingen jord. Planterne fik kun, hvad der var at leve af i vandet. Det må da stille store krav til denne vandblanding. Jeg kunne ikke få næringsopløsningens sammensætning at vide, men jeg går ud fra, at den er kendt af de indviede.
At denne næringsopløsning endnu ikke er helt på højde med planternes krav, vidner det faktum, at selvom tomaterne blive store og flotte, så smager de ikke af ret meget.
Jeg har lidt kendskab til dyrefoder, hvor man snakker om vigtigheden af, at foderet har en høj biologisk værdi. Det samme må gælde planter. Jeg har læst, at tomatplanten gerne vil have meget kalium, men har ikke set nogen henvisninger til videnskabelige undersøgelser af tomatplanters behov.
Findes sådanne ikke?
Med venlig hilsen
Aksel
Skrevet af: Brian Krause, 21. juni 2006 kl. 17.23
Hej Aksel
Ved hydrofonisk dyrkning af tomater anvendes normalt mellem 100 og 200 ppm Kalium, og det optimale frugtudbytte fås ved omkring 150 ppm. Det og meget andet kan du læse i bogen "Tomato Plant Culture" af J. Benton Jones Jr. Bogen har et helt kapitel om tomatplanters ernæring.
Det, de gør i det gartneri, du har besøgt, er i virkeligheden det samme, som mange hobbygartnere forsøger at efterligne ved at dyrke i plantesække. Der anvendes et sterilt (eller næsten sterilt) dyrkningsmedium, og eneste ernæringstilførsel sker gennem flydende kunstgødning, der tilsættes vandingsvandet.
I og for sig er det ikke underligt, at man føler sig tvunget til at bruge disse metoder i erhvervsgartnerierne, for når der skal produceres tomater til 10–15 kr. pr. kg. er det jo nødt til at være en rationel fabrik. Det der undrer mig er, at mange hobbygartnere føler sig tiltrukket af at efterligne denne produktionsform.
Selv foretrækker jeg at dyrke i ganske almindelig jord. Om foråret, når jorden gøres klar, tilsættes lidt velomsat dyremøg, og ellers suppleres med god kompost nogle gange i løbet af sæsonen. Det kan godt være, at det ikke giver optimalt udbytte, men det giver nogle gode tomater, der smager af noget.
Med venlig hilsen
Brian
Skrevet af: Martin Larsen, 21. juni 2006 kl. 17.32
Du mener sikkert hydroponisk dyrkning. Det er et meget interessant emne, og der er et hav af hjemmesider om det. Hvis man kan engelsk, er Wikipedia et godt sted at starte:
en.wikipedia.org/wiki/Hydroponic
Skrevet af: Aksel Petersen, 21. juni 2006 kl. 23.50
Jeg har læst Wikipedias meget oplysende artikel om hydroponi i tomatproduktionen.
Men jeg savnede en omhyggelig orientering om den vigtigste ulempe hos denne dyrkningsmetode: De store, flotte tomater smager ikke af noget.
Det skulle vel være muligt at forbedre smagen med en bedre afballanceret næringsopløsning f.eks. ved tilsætning af yderligere mikromineraler og sporstoffer. Der maa da være nogle, der forsker i noget sådant.
Den ovenfor nævnte bog: "Tomato Plant Culture" har jeg endnu ikke kunnet komme i kontakt med.
Venlig hilsen
Aksel
Skrevet af: Janni Sativa, 7. januar 2014 kl. 15.53
Der findes også masser på dansk om hydroponisk dyrkning og det er også muligt at købe udstyr til privat brug.
hjemmedyrker.dk/shop
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 7. januar 2014 kl. 16.15
Der går let "lidt religion" i nogle af rådene her på sitet. Og det er vel nu engang sådan, at der ikke nødvendigvis kun er en "rigtig måde" at gøre tingene på ?
Jeg har selv med stor succes, i mange år, dyrket tomater i plantesække. Jeg har en vandingsautomat og blander selv en portion Hornum-gødning hvert forår.
Mit største problem har som regel været, at jeg næsten ikke kan overkomme at udnytte alle de dejlige velduftende og velsmagende tomater som mine max 3 planter har kunnet producere.
Men det er jo også ret afgørende om tomaterne dyrkes og modnes i sommersolen, eller om de plukkes og pakkes før de er modne, for så at modnes kunstigt i containere på vej den halve jord rundt ?
Så selv om Brian Krause ikke kan forstå, at vi ikke alle gør som ham, så bli'r det jo ikke mere rigtigt af den grund.
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. januar 2014 kl. 18.40
Hvis vi absolut skal hive det fortærskede ord "religion" op af hatten igen igen - så er det vel også en religion for de store gartnerier at tjene penge...
Det gør de blandt andet ved at fodre deres produkter grundigt med bla. næringssalte, der får planten til at optage masser af vand = højere vægt og dermed højere indtjening.
Lidt den samme proces som dyrkning i kapillærkasser med adgang til rigeligt vand hele tiden :)
Det er vel ikke et spørgsmål om, hvad der er rigtigt - formålet er vel at dyrke de sundeste og mest velsmagende produkter, og her er tomater bare bedst, når de ikke står og sopper i vand hele tiden...
Skrevet af: Tom Andersen, 7. januar 2014 kl. 18.51
@Anja
Bulls Eye!
PS til Gert
Jeg opfatter ikke mig selv som fanatisk/ religiøs, jeg er blot interesseret i at dyrke planter på "naturlig" vis og lære, lære, lære om de komplicerede sammenhænge i dyrkningsjorden.
Og det er faktisk formålet med denne hjemmeside......
Derfor kan det undre, at der er faste skribenter, som kun kan/ vil bidrage med konventionelle, kedelige, industriagtige, kortsigtede, ressourcekrævende dyrkningsmetoder :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.