Forum

Chili – blomstrer men ingen frugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B, 10. juli 2006 kl. 19.27

Skal blomsterne bestøves for at danne frugter? jeg har den stående i vindueskarmen og den er blevet helt enorm, men der er ikke en eneste frugt

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 11. juli 2006 kl. 9.52

Yep det skal de, men den er selvbestøvende så det er ikke så svært. Men i en vindueskarm, hvor der hverken er blæst eller bier/svirrefluer, der sker der ikke megen bestøvning.

Det vi gjorde, dengang vi boede i lejlighed, var at tage en vatpind og opsamle pollen i en blomst, og derefter bestøve den næste blomst med dette pollen, og den næste o.s.v. Det virkede ganske udemærket og vi havde hele tiden planten fyldt med chili.

Held og lykke med det.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonix, 26. juli 2006 kl. 17.19

Jeg har nu haft chili i flere og har efterhånden fået mange frugter.

ja man skal selv bestøve dem, og som jes skriver kan man bruge en vatpind, jeg bruger en lille pensel som kan komme ind i blomsterne, og husk at inden du afslutter din bestøvning gå tilbage til den første blomst du startede med, så bliver den også god.

Men vær forberedt på at går du til alle blomsterne, så for du næsten 100% sikkert, frugt på dem alle, så sørg for ikke at bestøve for mange, planten skal også kunne bære dem :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 27. juli 2006 kl. 9.45

Jeg bestøvede og der gik ikke lang tid før chilierne begyndte at vælte frem – så det var et rigtigt godt tip jeg lige fik der

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. juli 2006 kl. 9.50

Dejligt at høre. :) Husk at de ikke nødvendigvis skal spises friske. De kan sagtens tørres og bruges som krydderi til vinter. :)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 29. juli 2006 kl. 9.32

Chili og peberfrugt sætter kun frugt fra blomster, der er blevet bestøvet.

Chili og peberfrugt er selvbestøvende, og behøver normalt ingen hjælp til bestøvning. Dvs. at hver blomst kan bestøves med sin egen pollen. En undtagelse er Capsicum Pubescens (f.eks. Rocoto Canario), som helst skal fremmedbestøves.

Hvis de står helt vindstille, f.eks. inde, er det normalt tilstrækkeligt lige at give planterne et lille puf hver dag. Det er tilstrækkeligt til at lidt pollen når frem til støvfanget.

Se evt. et nærbillede af en chiliblomst her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=6

Manglende frugtsætning kan også skyldes vandmangel eller for høj (eller lav) temperatur.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 29. juli 2006 kl. 10.15

Hej Brian,

Så lærte jeg lidt mere. Så kunne alt arbejdet med at bestøve blot være klaret ved at ryste planten lidt, lige som med tomater i drivhuset. :)

Tak, i øvrigt, for et spændende link. Der står mange ting som er brugbare i forbindelse med frøavl.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn Jacobsen, 24. august 2016 kl. 12.49

skyen.dk har lavet en god artikkel om dette emne: www.skyen.dk/artikler/bestoevning-af-chili-blomster

Nyt svar til emnet »Chili – blomstrer men ingen frugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chili – blomstrer men ingen frugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider