Forum

Tomatblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundby, 13. juli 2006 kl. 10.36

Blomsterne på mine tomatplanter i drivhuset bliver ikke til tomater, hvorefter blomsten falder af. Når det er sket begynder der at vokse en ny klase med blomster ud. I øjeblikket er der utrolig mange blomster på planterne og jeg er bange for at bliver de alle til tomater vil ingen af dem nå at blive modne.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. juli 2006 kl. 11.50

Er det ikke bare fordi de ikke bliver bestøvet? Nu har jeg aldrig prøvet i drivhus, så jeg ved ikke om det kan overføres derpå, men hvis dine tomater stod på friland, så ville der jo være bier og svirrefluer til at fare rundt fra blomst til blomst og klare arbejdet, men hvis der ingen insekter er i dit drivhus, og heller ingen vind, ja, så er mit gæt at bestøvning kun til kunne ske ved at en overhængende blomst taber pollen ned på en blomst nedenunder – og det er nok ret sjældent at det sker. :)

Mit råd til dig er, at du indimellem, når der ikke er sol på drivhuset (helst når solen er gået ned) oversprøjter planterne med vand – det skulle gerne medføre en bestøvning. En anden mulighed er at du ryster planterne lidt indimellem, så pollenet kan drysse fra blomst til blomst. Ellers er der naturligvis altid muligheden med en vatpind – men det er jo et stort arbejde – men sikrer at alle blomster bestøves.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundby, 13. juli 2006 kl. 11.58

Tak for din kommentar. Så får de noget sprayflaske i aften. :o)

Claus

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. juli 2006 kl. 12.08

Nu sagde jeg ikke "pifte" dem med vand, men oversprøjte. :) Husk også at ryste planterne lidt så de drysser af sig selv (selvsagt inden du gør dem våde).

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 17. juli 2006 kl. 18.18

Jeg tror nu ikke helt at problemet er dette.

I denne varme vi har p.t. er planten forudbestemt til at sætte blomster fra tidligere på året (jo køligere jo flere blomster) og det er her at fælden klapper.

Den sætter nu masser af blomster, men skal samtidig også opretholde næring til de tomater der er sat af-samt nyvækst en svær balancegang-selv for en tomat-den vælger at prioritere -nemlig at kaste yderligere arbejde på porten (at ernære flere tomater p.t.).

Løsningen er at give dem mere vand-næring -lys og så huske at tage topskuddet. Hvad angår din observation om sekundære blomsteransatser på primære blomsteransatser er den helt korrekt. Hvis planten er i god vækst kan du beholde dem -ellers må de fjernes-ligesom sideskud.

Nyt svar til emnet »Tomatblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatblomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider