Forum

Hvordan »laver« man egne frø fra f.eks

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 2. september 2006 kl. 7.36

Min kone har for første gang i år plantet frø til f.eks. tomater med stor succes, og vi fået en masse dejlige tomater. Vi vil gerne fortsætte succen til næste år, så spørgsmålet er, hvordan vi laver frø til næste år?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 2. september 2006 kl. 8.19

Hej Henrik

I kan finde en udførlig beskrivelse her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=17

Mvh
Brian Krause

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. september 2006 kl. 8.45

Hej.

Hvert år tager jeg en enkelt god tomat fra, lader den ligge og modne ekstra en uges tid ved stuetemperatur.

Derefter skraber jeg alle kerner ud på et kaffefilter, lader frøene tørre ind og opbevarer dem mørkt og køligt vinteren over.

Metoden er meget enkel og har hidtil ikke slået fejl.

Pillearbejdet ligger så i, at få de små frø af filtret ved såtid :-)

Venlig hilsen
Jeanet

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Hamley, 21. september 2006 kl. 19.04

Til henrik
Vedr. tomatfrø.

Så skal du bare tage frøene (kernerne fra dine tomater) helst i feb. måned, skal du lægge dem til tørre i vindueskarmen. de skal være helt tørre. Og når du nærmer dig marts måned, lave du små potter med god plantejord, og lægger frøet ned i (et ad gangen) og dækker potten med klart plast.so løftes når du skal vande. Stil dem i vindueskarmen,men når solen skinner, skal plasten af, og på, når det bliver aften. Så skal du bar se hvor små og fine dine planter kommer. Du må først plante dem ud når de er ca.20cm. Og i drivhuset skal jorden være 15 grader før du må plante dem ud. Husk at gemme de kerner fra de tomater, du syntes smager bedst.

HELD og LYKKE (det lykkedes for mig på 3. år)Du kan gøre det samme med agurker.

mvh Anne Marie Hamley

Nyt svar til emnet »Hvordan »laver« man egne frø fra f.eks«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvordan »laver« man egne frø fra f.eks

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider