Forum

Dahlia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie, 2. oktober 2006 kl. 19.44

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan plante dahlia ud? og hvor mange forskellige variationer der findes af denne art...?

Smil Marie.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 3. oktober 2006 kl. 6.42

Ja, Dahlia (eller Georgine om man vil) vokser om noget bedst på friland. Har du dem da i potter?

Der findes et utal varianter af Dahlia – tror engang der er postet et link herinde.

Husk at du skal grave knoldene op inden frosten går i jorden og overvintre dem et frostfrit, men køligt, sted.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 3. oktober 2006 kl. 6.44

Fandt lige et godt link til en artikel Camilla Plum skrev her på siden:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/624.html

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 3. oktober 2006 kl. 10.38

Tusind tak – og ja, pga. uvidenhed plantede jeg dem i potter. Selvfølgeligt var dette kun en midlertidig løsning, da jeg lige måtte have svar på mine spørgsmål.

Og tak for atiklen.

Smil M.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 3. oktober 2006 kl. 10.58

Jeg har en lille dahlia, som er købt i en potte, og som har stået og pyntet på havebordet. Den ser ikke så spændende ud mere, så jeg tog den op, fordi jeg ville ryste jorden af knoldene og lægge dem til vinteropbevaring. Til min overraskelse fandt jeg ingen knolde i potten, kun et virvar af rødder.

At det er en dahlia, er jeg ret sikker på, for både blade og blomster ligner til forveksling. Men hvorfor har den ingen knolde? Er der nogen, der har en forklaring?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. oktober 2006 kl. 17.57

Måske. Jeg vil tro det er en frøsået der endnu ikke har dannet knolde. Andre bud?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 17.04

Min dahlia har heller ikke nogen knolde, måske går der først et års tid før den får knold – hvad ved jeg – ellers er der måske andre som kan besvare dine spørgsmål?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 10. november 2006 kl. 8.42

Kan jeg overvintre mine Dahlia i drivhuset evt. gravet
ned med en vintermåtte i bunden og foroven af knoldene og jord til sidst over måtten.

Nyt svar til emnet »Dahlia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Dahlia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider