Forum

Kapillærkasser eller autovand?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Joensen, 30. januar 2007 kl. 15.34

Vi er igang med at købe nyt drivhus. Og logisk nok, vil vi gerne gøre det ordentligt fra starten. Og så er snakken kommet på vanding. Er kapillærkasser nok? Eller gør man sig selv en bjørnetjeneste ved at købe et automatisk anlæg.Har fx set et fra Juliana til omkring 700,– Drivhuset er ca 11kvm og vi skal have det gængse, tomater, agurk, chili etc. Det står på et område, hvor der tidligere har stået et hønsehus, så jorden er gødet i vildskab. Blomster springer ud bare de hører de skal derop og stå

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 31. januar 2007 kl. 20.31

Jeg har kapilærkasser, det var sådan mit drivhus var indrettet da jeg købte mit hus, men jeg har absolut planter om at lave det om til et fast bed, med autovanding.

Jeg syens at når jeg bruger plantesække, så går det alt for hurtigt med at bruge den nærring der er i poserne, og da jeg under ingen omstændigheder vil bruge kunstgødning, er det temmelig besværligt at få tilført den rette mængde gødning.

Jeg tror bestemt at det vil være en fordel at bruge faste bede. Mange siger at det er mere arbejde, når jorden en gang i mellem skal skiftes, men jeg synes nu også det er et slæb, at hente plantesække hjem, skifte dem hvert år, huske poster til kapilærkasserne og tømme dem for vand og rengøre dem hvert år.

Søg lidt i dette forum, der er et par andre indlæg om det samme emne.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 31. januar 2007 kl. 22.08

Jeg har også haft kapillærkasser. De står nu ude på mit lager.

Jeg bruger kompost, og planterne planter jeg i de sorte plasticspande (5–6 l.) der er smallest forneden. de er nemme at hive op – og sætte ned igen. Dem graver jeg helt ned, og det er rimeligt let at udskifte jorden, som jeg bare tager udefra haven og blander med kompost. Vandet får jeg fra tagopsamling i de blå 100 l. (?) plastictønder. håp

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 1. februar 2007 kl. 12.01

Tror jeg er kommet frem til at jeg skal have mig et Gardena Micro eller et Vanlet system kombineret med regnvandsbeholder. Har set løsningen med spande, og det virker som en god ide, tror nu jeg vælger at lave en slags højbed og så tage bøvlet med at skifte jorden ud en gang i mellem. Men tak for input, fandt et par indlæg som du skriver Michael, og det hjalp mig da lidt på vej. I hvert fald til valg af vandesystem. Noget siger mig, at jeg IKKE skal købe Bilkas Hydromat, selvom det er 2–300 billigere end Gardena/Julianas.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frantz, 5. februar 2007 kl. 18.44

Hvad er "noget", der siger dig? Selv har jeg nu i 2 år anvendt Hydromat drypvandingssystem, kombinerer med en Hornum gødningsblanding. Ved en omhyggelig indstilling fra starten er det et meget anvendeligt vandingssystem, især hvis man er meget på ferie og naboen skal kigge efter huset. Det er et let job for naboen.

Som bund i mit drivhus har jeg valgt fliser. Voksemedium er plantesække, lagt direkte på fliserne – intet andet. Fordelen er, at hvis jeg et år ikke får plantet kan jeg bare sætte blomster ind og anvende huset som havestue og solarium.

Ved indstilling af vandingssystemet, har jeg sat et glas under èn drypslange og ofte målt mængden af vand – ganget mængden med antal drypslanger – og på den måde fundet vandmængden pr. døgn. Derefter divideret med antal planter.

Når man ved hvor meget en plante forbruger (alt efter størrelse og art), kan man meget let indstille korrekt. Naturligvis skal man regulere en gang imellem i forhold til planternes vækst – men det kan man jo gøre imellem rejserne!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 6. februar 2007 kl. 10.39

Hej Frantz.

Der ligger en Laaaang tråd et sted på dette forum ang. automatisk vandning, og sådan som jeg læser det, så er det Hydromat der bliver brokket mest over. At netop din virker er vel bare godt for dig. Men problemet er åbenbart termoventilen. Desuden ser det ud til at folk er lidt forvirrede. Det er såmænd det eneste jeg har at holde mig til. Har også læst at Søren Rye anbefaler Vanlet, og han må det vide noget om det :-D

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Pølsen, 19. april 2008 kl. 8.35

Slettet af administrator 5. april 2010 kl. 12.02.

Nyt svar til emnet »Kapillærkasser eller autovand?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kapillærkasser eller autovand?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider