Forum

Udestueopvarmning.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. april 2007 kl. 19.50

Jeg har siden engang i vinters haft et klimaanlæg kørende i min udestue.

Min udestue er isoleret og på 22 m2. Den har hidtil været holdt frostfri med en el radiator, der var sat til 5 C som laveste temperatur. Jeg dyrker Orkideer (som flyttes når temperaturen er under 15 C), Citrus, Liljer og forkultiverer mine Chili, Tomater og Peber selv m.m.

Jeg kan kun give mine gode erfaringer videre.

Selv i januar kunne jeg holde en temperatur på 20 C (hvis jeg ville). Jeg har tidligere om vinteren haft lidt problemer med skimmel som helt er forsvundet.

Ydermere kan anlægget køle, så det også kan sænke temperaturen når der er 40 C om sommeren.

Når anlægget kører med max. kapacitet bruger det 800 Watt. Hvis man skal varme op får man investeringen 3 gange igen (2400 Watt).

Man kan sætte klimaanlægget til at holde en temperatur på fra 16–31 C.

Anlægget kan købes for ca. 3–4000 kr. f.eks i Bilka og er man lidt snild, kan man samle det selv (da jeg ikke er ret snild, regner jeg også med at alle andre kan).

Det har været alletiders investering for mig...

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. april 2007 kl. 21.00

Der er bare det ved det at der skal være varmegrader i udeluften for at virke, hvis det bliver frostvejr er der ikke meget varme at hente i luften og når temperaturen kommer under minus 7 gr. så er det 1 til 1 så at sige så er det bedst at slukke varmepumpen og bruge alm. varmeovne.

Man skal være meget meget snild for selv at installere disse anlæg da de skal tryktestes ved ca 30 bar for at være sikker på at anlægget er 100% tæt ellers forsvinder kølemidlet som er meget flygtigt ud i den blå luft ganske langtsomt.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Udestueopvarmning.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Udestueopvarmning.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider