Forum

Gode råd er velkomne…;o))

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 1. maj 2007 kl. 9.20

Har lige fået mit drivhus sat op...smil. glæder mig meget til at komme igang.

læser dette forum ivrigt.men mange delte meninger om hvad man gør ved det ene ell andet...mit spørgsmål er hvordan indretter jeg mit drivhus...?

jeg vil mest forkultivere i drivhuset og så plante på friland...og ellers have tomater og kapers planter i drivhuset...

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. maj 2007 kl. 20.06

Dét med at forkultivere i drivhus kan du godt glemme alt om, hvis du ikke har varme på om natten. Er der + 10o udenfor, er dér i drivhuset 0o. Så er det nemmere at overdække udendørs. Det kan du nemt se når du har termometre begge steder. håp

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. maj 2007 kl. 21.11

Hvorfor skulle man ikke forkultivere i drivhus uden varme, det har jeg gjordt i mere end 30 år især tomater og peberfrugt.Der vil altid være varmere inde i et drivhus end udenfor også om natten det er såre logisk.

Mvh. Svend Høst

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 1. maj 2007 kl. 21.58

Ja det vil jeg jo også mene...jeg har en 60 cm dyb sokkel på mit drivhus...nede i jorden...det hjælper vel også på varmen...ell hva? men det jeg gerne ville vide var hvilke erfaringer folk havde med deres indretning...højbede? katapillar kasser? ell bare et hul i jorden...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2007 kl. 8.32

For at undgå frostskader har jeg her i forårsperioden
anbragt 2 regnvandstønder på hver 100 liter og fyldt dem op med vand. de optager varme om dagen og afgiver varmen om natten og dermed holder drivhuset frostfrit ned til -7 gr. det har også den fordel at drivhuset ikke bliver så varmt om dagen, men udjævner varmen.

Mvh. Svend Høst

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 2. maj 2007 kl. 19.15

Okay ja det havde jeg ikke spekuleret på og så er vandet jo også lige i nærheden. det må vi have lavet plads til...tak for det...og god sommer;o))

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. maj 2007 kl. 22.39

Puds din briller og aflæs dine thermometre i – og udenfor kolddrivhuse Svend Høst, jævnligt. Der er væsentlige store forskelle morgen og aften. Den med regnvandstønder har jeg tidligere skrevet om her i forummet. Alligevel virker dén ikke helt som jeg forventede. Naturen går åbenbart sine helt egne uforuseelige veje, pokkers osse. Men vi hjælper hinanden med at ransage dem fremover stadigvæk. håp

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2007 kl. 8.58

Jeg har haft drivhus i ca 30 år og kan aflæse temp. i drivhuset og ude temp. inde fra mit hus, og i
vinterperioden vil morgentemp. i drivhus og udetemp. stort set være den samme, det afhænger af hvor meget vind der er der er jo windchill at tage hensyn til.Resten af året vil der som regel altid være varmere i drivhuset end udenfor.Du antyder at der er 10 gr. koldere i drivhuset end udenfor, hvor skulle den energi komme fra? Der skal faktisk megen energi til at køle et drivhus ned med 10 gr. i forhold til ude luften.Til sidst, alle mine termometere er kaliberet så de viser rigtigt – + 0.5 grad

Mvh.Svend Høst

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. maj 2007 kl. 21.20

Pyh-ha.

Sjov diskussion.

Selvfølgelig kan et drivhus bruges til forkultivering-jeg sår da selv alt som senere kommer på friland-det være sig porre, broccoli, selleri, blegselleri, squash, basilikum og artiskokker for blot at nævne nogle afgrøder jeg forkultiverer.

De ville ikke have en chance hvis jeg såede dem udenfor i potter.

Tomater, peber, chili, okra, agurker og melon sår jeg indendørs (i min udestue).

Kapers i drivhus?-hører gerne nærmere-jeg har aldrig prøvet-lyder spændende.

Lilium

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 3. maj 2007 kl. 22.15

Hej jeg har heller ikke prøvet kapers før...men syntes det kunne være spændene...om det lykkedes ell ej er jo et andet spørgsmål...men alt behøves ikke at lykkedes i mit drivhus...;o))
ang at forkultivere i drivhus så ser det altså ud som om det lykkedes...det spire i alt fald;o))

Nyt svar til emnet »Gode råd er velkomne…;o))«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Gode råd er velkomne…;o))

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider