Skrevet af: Conni Christiansen, 12. maj 2007 kl. 9.26
Før vores hus blev bygget i 1960 var her kolinihave med drivhus, incl. en rød vin. Drivhuset er skiftet ud, men den gamle vin har vi endnu.Vi kender ikke navnet på planten, men den har givet mange kilo blå druer hvert år i de 28 år vi har boet her.
Problemet er, at i år ser vinen ikke ud som den plejer, bladene hænger og ligner egentlig en plante der har fået for meget varme, for lidt vand eller også har den fået en eller anden mystisk sygdom. Der er mange druer afsat på planten. Vinen har aldrig set sådan ud før.
Skrevet af: Holger Pedersen, 24. maj 2011 kl. 0.11
Hej Conni.
Jeg er lige kommet forbi, og har set dit spørgsmål, det stod på en side hvor jeg ikke plejer at komme.
Selvom det jo er nogle år siden du skrev, så bør du vel have et svar.!?
Hvis du stadig har vindrueplanten, så prøv at sprøjte hele planten over med skummetmælk, det hjælper, selvom det måske lyder skørt. Det er måske mælkesyren der gør forskellen.
Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer.
Men jeg kan se, at mange har fundet ud af at skrive direkte til mig, og be' om de ca. 10 sider vindrue-pasnings-vejledning.
Men det kræver jo, at jeg har din mailadresse, så send mig den på min mailadresse, så får du de ca. 10 sider.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk
Skrevet af: Jürgen Berger, 25. maj 2011 kl. 15.25
har tilbage klippet vinplanten i vinters og klippet nye skyd efter 2 blade men nu undre at der er ikke kommet antydning af vindruer er det normal.
v.h.
jürgen Berger
Skrevet af: Holger Pedersen, 25. maj 2011 kl. 16.39
Hej Jürgen.
Man bør først klippe det frugtbærende skud, 7 blade efter den 2. drueklase, så hver klase har 7 blade for at bladene kan danne sukkerstof nok til hver klase. Hvert skud bør højst have 2 drueklaser.
Hvert skud må højst have 2 drueklaser.
Hvis der kun er 1 drueklase på hvert skud, bliver druekvaliteten også bedre.
Det er jo også derfor at den gode vin på flasker også koster mere.
Vindruebeskæringen der plejer at foregå ca. feb.-marts, er for det meste efter "guyot-metoden".
Så ligner vindrueplanten efter beskæringen et stort "T", hvor det lodrette på "T-et" er stammen og det vandrette på "T-et" er 2 af de skud der fremkom sidste år.
Vindrueplanter skyder bedst druebærende skud på de grene der er fra sidste år.
Hvis du sender mig en mail (hope@post.tele.dk), sender jeg dig "de ca. 10 sider's pasningsvejledning".
Man kan jo altid "retursende" til den der har sendt en mail.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk
Ps.:
Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.