Forum

HJÆLP! Samling af Halls Drivhus!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 26. maj 2007 kl. 14.12

Vi er ved at samle vore nye Halls drivhus magnum 128.

Indtil nu er det gået fint, og vi har selvfølgelig samlevejledningen.

Men der medfølger nogle skråstivere som skal sidde indvendig på de i alt 10 steder hvor tagspær møder de lodrette sprosser (eller hvad man kalder dem).

Hver ende af skråstiverne er bukket i en stump vinkel, og der er et hul i hver af disse ombuk. Men vinklerne passer ikke på den vinkel taget/facaden danner.

Er der nogen der har erfaring med det?

Kan man evt bøje skråstykket en lille smule på midten?

Det går vel ikke an at undlade at montere dem?

Vi skulle jo gerne have samlet vidunderet her i pinsen! selv om det regner lige nu!

Med optimistisk hilsen
Anne

1 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2007 kl. 18.33

Hvis i har spændt skuerne i alle de samlinger som i har lavet, kan det være problemet, drivhuset må gerne være lidt "gummiagtigt" så er det lettere at arbejde med. Først til slut spændes skuerne i alle samlinger.

Mvh. Svend Høst

2 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 26. maj 2007 kl. 19.31

Tak for svaret. Dejligt med en hotline i pinselukningen:-)
Skråstiverne er nu monteret, og de bøjer lidt på midten.

Det hele er strammet nu, og næste trin i morgen er isætningen af de fire vinduer som kan åbnes og derefter resten af glassene.

Hvad mener du med "til slut"? hvornår er det?

Mener du at vi også skulle have ventet med at stramme skruerne inden glasmonteringen?

Venlig hilsen
Anne

3 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2007 kl. 21.25

Når skeletet er samlet spændes alle skuerne, og så er glaset parat til at blive sat i.

Mvh. Svend Høst

4 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael P., 27. maj 2007 kl. 9.30

Jeg har netop samlet det omtalte drivhus og hold kæft hvor var det et stort arbejde :-) Det er selvfølgelig et discount drivhus men alligevel kunne man godt have gjort tingene lidt lettere.

Man skal blandt andet montere over 100 m gummiliste på aluminiumsprofilerne og det tager virkelig lang tid!

Resultatet er blevet rigtig godt men havde jeg vist at det var så tidskrævende at samle et Halls drivhus, så havde jeg enten ventet med det til en anden gang eller købt et andet fabrikat

5 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David R., 27. maj 2007 kl. 22.46

Samlevejeldning til Halls drivhus 0,0 m2 M2 M/128 Ønskes
Jeg har anskaffet mig et brugt Halls drivhus. Er der nogen der har en samlevejledning til det nævnte model?

6 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David R., 27. maj 2007 kl. 22.47

Samlevejeldning til Halls drivhus 9,9 m2 M2 M/128 Ønskes
Jeg har anskaffet mig et brugt Halls drivhus. Er der nogen der har en samlevejledning til det nævnte model?

7 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 27. maj 2007 kl. 23.34

Ja, det har vi. Er næsten færdige med at samle et nyt. Kan kopiere det til dig. Send din adresse til:
anne.christensen2@skolekom.dk.

Så sender vi det til dig i løbet af den kommende uge
Anne

8 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 28. maj 2007 kl. 16.41

NU er vi færdige med at samle Halls magnum 128! To glas fik vi desværre smadret, dem må vi have skaffet nye af i morgen.

Nu er vi nået til de automatiske vinuesåbnere (også fra Halls)
Hvor skal de fæstes? skal der bores huller så beslagene kan sidde fast? Hvem har erfaring med det?

9 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nobel, 4. juni 2007 kl. 11.29

Er ved at samle et tilsvarende drivhus (bilkas AGL), og er dybt frustreret over tagvinduerne – Er der det trick så man kan få rammer glas og lister til at passe sammen? Det er helt umuligt at banke profilet på plads over glasset påført gummilisten!.

10 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 4. juni 2007 kl. 11.38

Da vi samlede vores fra Halls i sidste weekend var vi to om det og havde tungen lige i munden. Det lykkedes os at smadre et af glassene fordi vi bankede for hårdt.

Men her er hvad vi efterhånden kom frem til:
Gummilisten samles på midten af glasset, og der skæres et ikke for lille hul i hjørnerne, så gummilisten kan strækkes lidt og der kan blive plads til profilen. Desuden gav vi gummilisten en gang oliespray inden vi pressede profilen ned. Det var alligevel nødvendigt at banke, men det blev gjort
forsigtigt med træklods og gummihammer.

Det sidste blev rigtig godt!

Ved ikke om du kan bruge det.

Venlig hilsen
Anne

11 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nobel, 4. juni 2007 kl. 21.17

Hej Anne
Tak for inspirationen!

Nu vil jeg prøve igen – strække gummilisterne, bruge noget olie og en træklods.

Det må jo kunne lade sig gøre – har ellers været ved at opgive og købt silikone for helt at droppe listerne!

12 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 4. juni 2007 kl. 21.21

Vigtigt! Til Jesper:

Det skal være syrefri olie! for ellers angriber det gummiet. Du kan også bruge vaseline.

Det var lige min mand der kom til at kigge mig over skulderen. Han er formand for projektet, som du vel kan forstå!

Håber at du ser dette inden du går i gang

Hilsen Anne

13 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nobel, 5. juni 2007 kl. 5.21

Er hermed noteret!

Mange tak for hjælpen!

Hilsen Jesper

14 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Melgaard, 11. juni 2007 kl. 15.54

Mht gummilister: sæt den fast i den ene ende og hold så gummilisten løst i en 90 graders vinkel ud fra profilen og gnid den på med tommelfingeren (få en til at holde fast i startpunktet ellers glider den let lidt med op) – det går for det meste meget hurtigt (helt uden brug af olie)
mht ovenlysvindue og automat opluk: sæt de to beslag løst på oplukkeren som angivet i vejledning OG disse skal så sættes ind mellem glas og ramme på hhv vindue og drivhus (dvs kanten af beslagene sættes ind mellem ramme og glas) og skrues så fast

15 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Ørum, 18. juli 2007 kl. 9.02

Mange tak for oplysningen om hvor jeg kan købe div. ting ril Halls drivhuse! jeg har været derude og snakke med dem og fik en fin hjælp
glæder mig nu til at få gang i de grønne fingre.

mange hilsner fra Birgit

16 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 12. juni 2008 kl. 15.35

Jeg har smalet mit store 11.5 m2 Halls drivhus med 3 mm glas, og det gik godt.

Men mine dobbeltdøre kører elendigt, og jeg har måske gjort noget forkert.?

Er der nogen som kan hjælpe med deres erfaringer
fra det store drivhus med dobbeltdøre.

Og så forstår jeg simpelthen ikke hvordan man påsætter automatisk vinduesoplukkere...

Håber på hjælp

Claus

17 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 12. juni 2008 kl. 18.49

Hej Claus
Jeg kan godt forstå du ikke kunne sætte automatiske vinduesoplukkere på – tror næmlig ikke du kan få nogen der passer til dette fabrikat... du kan evt skrue åbneren fast i vinduet, og sætte et afstandsstykke mellem selve drivhuset og den anden ende af vindues åbneren

18 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 13. juni 2008 kl. 8.37

Hej Henrik & Mette

Jeg fandt faktisk en tilbehørsliste fra AGL, som alle kan købes gennem A-Z eller Bilka.

Se de må jo passe som fod i hose...

Men tak forhjælpen

Claus

19 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hjørdis Ulrich, 17. juni 2008 kl. 19.56

For ca. 4 år siden købte jeg et AGL 11,5 m2 drivhus i Bilka, som p.g.a skilsmisse har været gemt væk og først nu skal opsættes på et frostfrit fundament af Leca sten.

Både glas og andre matrialer har det fint, dog har jeg måtte konstatere nu, at der ved leveringen ikke fulgte nogen opsætningsvejledning med.

Ærgerligt, ærgerligt, for nu aner jeg ikke hvor en sådan kan anskaffes.

Kan nogen herfra hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Hjørdis

20 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 18. juni 2008 kl. 8.37

Hej Hjørdis

Den ligger som link.:
www.biolet.dk/drivhuse_magnum.asp

Men den er altså ikke særlig god.

Jeg vil meget gerne sende dig billeder af mit, som er tilsvarende dit, og lige blevet færdig samlet. Så skal du bare skrive til mig.

21 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Olsen, 24. august 2008 kl. 12.04

I maj måned købte vi et Halls Drivhus nr. 128.

Desværre ville vi ønske at vi aldrig havde gjort det. For magen til besvær, skal man da lede længe efter. Først må vi skrotte den medkøbte sokkel til kr. 1.000,– Den var komplet ubrugelig.

Vi byggede så vores egen sokkel af træ istedet.

Dernæst begyndte den store vittighed med at samle stellet. Med næsen dybt begravet i samleanvisningen, lagde vi først alle delene parat i rækkefølge, så de passede til billederne.

(som jo dækker 5 forskellige drivhus-størrelser!) Dernæst begyndte den vi at samle,
da vi nåede til billede 4, måtte vi konstatere, at der i billede 2, skulle have været puttet 6 skruer i en skinne, nå, men vi skilte så skidtet ad igen, og fik isat det rigtige antal skruer. Vi er nu efterhånden nået til at sætte glas i, efter at have brugt 3 uger på at sætte en million kilometer gummilister i alle kanter. Nu er det så at det helt store gyser viser sig. GLASSENE passer ikke med målene i anvisningen. Der er 7 pakker med glas og akryl-plader, og der er pakket helt uden nogen logisk sans. Der skal være 4 oplukkelige vinduer, men kun glas til 1.

De lange glas med nr 1, er udskiftet med 2 i forskellige størrelser, istedet er der nogle metaldimser, som skal sætte vinduerne sammen i forlængelse af hinanden. De buede og trekantede glas til gavlene er forkert størrelse, ja sådan kunne jeg blive ved. Hvorom alting er, så køb aldrig et HALLS drivhus, jeg har forgæves forsøgt at kontakte importøren, for at få de rigtige glas, men uden held. Så nu står vi med et drivhus, hvor der er god indbygget ventilation p.g.a. de manglende glas.

22 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jensen, 24. august 2008 kl. 22.15

Hej

Det lyder ellers som lidt af en opgave at samle sadan et drivhus. Vi har kikket på et AGL fra Bilka (og har læst et andet sted at det var det samme som Halls), men...overvejer lidt mere.

Dog har vi et spørgsmål vi håber at der er nogen der kan hjælpe os med.

Er der behov for friplads til alle 4 sider? Planen er at placere drivhuset meget tæt (10–15 cm) på en plantekasse af sten (1/2 meter høj) samt hæk.

Kan dette lade sig gøre mht. samling og montering af glas?

Håber at der er nogen der kan hjælpe med dette.

Mvh.

Marianne & Henrik

23 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 25. august 2008 kl. 8.46

Hej Jannie,

I maj fik jeg leveret det store 11,5 m2 Halls drivhus, med 3mm glas, samt sokkel købt i Bilka.

Jeg samlede soklen, og herefter selve skroget på drivhuset. Jeg var ikke alene om det, men havde en nær vens hjælp, og iøvrigt masser af plads på plænen, til at samle drivhuset.

Og jeg må sige, at samlevejledningen ikke var i top, men dog brugbar, efter flere sæt øjne havde kikket den igennem, et utal af gange.

Jeg troede også at jeg havde modtaget forkerte størrelser glas, men pakkede simplethen alt op, og det hele viste sig at være i fineste orden.

Nu kan jeg ikke huske, om 128 er det store på 11.5 m2, men hvis det er, vil jeg meget gerne tage digitale billeder af mit, og sende til dig.

Jeg er sikker på, at du kan bruge billederne, fremfor uforståelige tegninger.

De mange meter gummilister du omtaler, er faktisk ikke så slemme endda.

Tag mål, klip så dem du skal bruge, en side ad gangen, og læg dem i en spand med varmt vand og sulfo. Så kan man glide dem på, oppe fra og ned, såsnart listen har fået fat på de første par cm.

Mit største problem har været, og er, at mine dobbeltdøre ikke kører helt problemfrit. Det kan jeg leve med, og ind imellem tager jeg silikone-spray, og giver listerne som dørene kører i, en omgang. Det hjælper en hel del.

Håber du kan bruge mit svar, og ellers skriv, så vil jeg hjælpe, det jeg kan

Mvh.

Claus

24 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Olsen, 25. august 2008 kl. 22.11

Hej Claus.

Tak for dit indlæg. Vi gjorde faktisk som dig, pakkede alle glassene op og mærkede dem.

Men måtte konstatere at de ikke alle passede
i henhold til tegning og stel. Vi har nu fikset den side af sagen, men mangler stadig 3 vinduesglas. Dem har vi besluttet at købe hos en glarmester, det er vist det hurtigste.

Det var smart det med gummilisterne, det tænkte vi ikke lige på, men vi fik dem da på.

Jeg håber at de fremtidige købere af et drivhus, får en bedre vejledning, for det er et kæmpe spild af tid, at skulle forsøge sig frem. Vi er dog glade for at vi skrottede den købte sokkel, vores egen hjemmebyggede er helt fin og er nærmest støbt ned i hjørnerne.

Vi glæder os til at høste grøntsager til næste år.

Og vi har købt det så stort, at vi kan sidde derinde, så kan man forlænge havesæsonen.

Venlig hilsen
Jannie

25 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Olsen, 25. august 2008 kl. 22.18

Hej Marianne og Henrik.

10–15 cm frirum på den ene side af drivhuset, gør samlingen meget besværlig, I skal helst kunne stå på siden af huset, når i skal sætte glassene i, ellers bliver det noget bøvleværk.

Venlig hilsen
Jannie

26 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. august 2008 kl. 9.24

Hej Jannie,

Jeg kan ikke være mere enig.

Elendig samlevejledning...

God løsning med at købe de sidste glas hos en glarmester. Jeg ville have haft gjort det samme.

Mit er også stort. 11,5 m2, og jeg har det stående på fliser. Men der kom en masse ukrudt op fra fugerne, hvilket jeg nu har klaret med at lægge gulvtæppe i drivhuset...

Normalt beregnet til rundt om swimmingpools mm. Det er helt super, holder ukrudtet væk, og er beregnet til at det kan blive vådt uden at tage skade.

Men naboerne lurer godt nok lidt, når jeg støvsuger i mit nye fine drivhus...

Vi kom sent igang, men har da.: Tomater, 2 slags agurker, Chili, 2 slags peberfrugt, 2 slags meloner, samt en masse forskellige krydderurter.

Glæd dig Jannie, det er superskønt.

Mvh,
Claus

27 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 4. maj 2009 kl. 18.47

Hej alle kloge drivhushoveder. Tusind tak for svarene i denne tråd – de har været til stor hjælp med samlingen af vores Halls Magnum 128.

Vi har også et problem med de dobbelte skydedøre. Vi kan simpelthen ikke få dem til at passe på glideskinnerne på en måde, så det er muligt at åbne dem.

Jeg håber sådan, at nogen vil forbarme sig og maile os et par billeder af hvordan de sorte clips i bunden af dobbeltdøren sidder i forhold til køreskinnen, for vi kan bare ikke finde ud af det selv.

Med venlig, håbefuld hilsen
Anita
anita (at) supertanker.org

28 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Friis Hansen, 15. maj 2009 kl. 11.50

Hej til alle...

Jeg har lige læst alle indslag om Halls Drivhuse... Vi købte også et sidste år på nettet, vistnok fra Trægården Kås, tror jeg det hed. Og jeg havde også et hulens besvær med samlingen, var lige ved at opgive, men fik den da samlet. Det kan ikke betale sig at gå for hurtigt frem, men som andre også skriver, læse samlevejledningen mange gange... Ellers skal man nemlig til at skille ad igen, tænker på alle de bolte der skal køres i sporene INDEN man samler. Og så var der lige det med de oplukkelige vinduer, jeg knækkede også et hjørne af et af de 4 vinduer p.g.a. de var så stramme med gummilisten at profilerne skulle slås på med en gummi hammer. Jeg har ikke haft problemer med de automatiske vinduesåbnere (montering). De profiler, der sidder mellem spærene skal bare vende rigtigt. Dem fik jeg nemlig vendt forkert i 1. omgang. Og dobbeltdørene kører også godt, det eneste jeg vil sige er, at de bolte der er med til drivhuset, er alt for bløde (når man skal spænde knækker de) og specielt dem, der sidder foroven i dørene skal spændes godt. Dørene er jo tunge m. glas i, så jeg har løftet dem godt op og brugt andre bolte der kan tåle at blive spændt til...

Vores drivhus hedder Halls Magnum 128 (9,9m2). Jeg tror den på 11,5m2 hedder 148... Og nu... vi har et lille problem, vi mangler nogle flere af de hvide plasticholdere til at sætte i sporene, som man kan binde snore i. Er der nogen, der ved hvor man evt. kan købe dem (de samme). Vores lokale tømmerhandel har dem ikke, kun til Juliana og de passer ikke rigtigt. Er der nogen der evt. har en forhandleroversigt af Halls Drivhuse?

M.v.h. Mirela og Steen Friis Hansen.Mob.61 20 93 98.

29 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundsgaard, 15. maj 2009 kl. 12.23

Hej Steen og Mirela

Jeg bruger de billigi sorte fra Silvan eller Jem & Fix.

De passer fint...

Claus

30 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Due, 16. maj 2009 kl. 15.52

I begyndelsen af året købte jeg en 9m2 stor pavillion med tilhørende fundament gennem Bilka – det kom til at stå ude i kasserne i 14 dage. Da vi pakkede det ud var fundamentet begyndt at ruste i enderne – vi leverede fundamentet tilbage i Bilka og fik retur penge – som lige dækkede det, det kostde at lave et solidt fundament i trykimpræneret træ, med tilhørende sokkelsten – det er betydelig kønnere og mere stabilt – det var dog ikke nogen nem sag at skære smilene i det sekskantede glashus, der skulle også bøjes beslag som bandt det hele sammen.

Kræver noget håndværksmæssig indsigt.

Gummielisterne til alminumslisterne var et helvede, det var for koldt og de var fuldstændig umulige at arbejde med udenfor (marts mdr.). Solopvarmning ell. varmtvandsbalje hjælper en hel del. Det havde også været rart om alle listerne var blevet leveret samtidig...

Det viste sig at glassene til de 3 vinduesrude kun var 3mm, hvor de øverige glas var 4 mm! Så vi nåede at smadder en rude før problemet gik op for os!

Efter at have snakket med firmaet – kom det frem at man havde ændret på noget af konstruktionen, men havde glemt at tage højde for det i den downloade vejledning.

Til montering af glassene og taget medfulgte nogle lange plastiklister, som også var totalt umulige at montere, det lykkes i tagkonstruktionen, men vi endte op med at køre til Bilka og købe 7 poser bøjler som klemmer glasset tæt. Det er både hurtigere og betydelig kønnere.

Tagkonstruktionen der samles i en kuppel er et helt kapittel for sig – der burde firmaet nok offere noget mindre blødt matriale end alminium! Den blev skilt og samlet flere gange pga. skruer der knækkede ved sammenføjningen!

Polycabonatpladerne i taget var meget vanskelige at sætte i – der er ikke meget plads for en voksen mand at stå i en åben trekant, nær centrum og presse de før omtalte plastiklister på plads!

Det kan ikke anbefales at sætte sådanne plader i hvis det blæser mere end 4 sekm. så kan man ikke styrre så let et matriale!

Låsetøjet til de dobbelte døre har vi selv måtte file til for at få det til at passe – der burde firmaet harve lavet et alminiumshåndtag, som ikke kom i samlesæt... desuden var der en høj kant ved dørindgangen, som vi har været nød til at banke ned i træfundamentet – da det viste sig at være en ren "snublekant".

Vinduerne er monteret med en almindelig vinduesarm – så de åbner kun ca. 15–18 cm. det er ikke muligt at påmontere en automatisk vinduesåbner!

Men nu står det der og gør sin gavn – men hold da op et besvær – det har taget os sammenlagt ca. 12 dage, samt vente tid med nye gummilister, ruder, samtaler, mails og ekstra indkøb/ bytte i Bilka.

Håber at firmaet tager disse besværligheder vi har /har haft til efterretning og få rettet op, inde de sender deres tilbud ud!

Mvh. Helle Due

31 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Schmidt, 16. juli 2009 kl. 9.38

Vi er to unge mennesker der har arbejdet i gennemsnit 8 timer om dagen i en uge for at få samlet et halls drivhus på 11,5 m2 (inklusiv fundament). Nu er det dog også fint samlet, og dørene kører rigtig godt. Et tip vi vil give videre er i forhold til de tynde gummilister. De er næsten umulige at få på hvis man gør som på brugsanvisningen og varmer dem op til stuetemperatur. Vi prøvede med sæbevand som blev anbefalet på siden her, og det gik også okay. Men den helt store revolution kom da vi fandt ud af at lægge listerne i vand der lige havde kogt. Så var det som om at de åbnede sig, og var lige til at sætte på. Det er derfor ikke nødvendigt med sæbe. De fire vinduer i taget kan også være rigtig svære at samle. Vi havde held med at smøre brun sæbe på gummilisterne inden vi pressede vinduesskinnen ned over.

Det er en stor tilfredsstillelse når det er samlet:)
Held og lykke med det.

Venlig hilsen Hanne og Lasse

32 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo M, 26. maj 2013 kl. 21.33

Sludder, det tager højst 5 min. pr. Vindue på et Halls Magnum. De 2 beslag skrues på selve oplukkeren ( min var Ventomax) og herefter presses beslag 1 på vinduesramme og det andet på drivhusrammen..

Husk nu at vende de 4 vinduer korrekt..

33 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo M, 26. maj 2013 kl. 21.40

Har samme problem som jer , de døre er svære at åbne og lukke. I monteringsvejledningen står der at man skal presse dørene ind fra siden og samtidig skal de sorte klips ( i bunden af dørene) køres ind i bundskinnen.

Problemet på mit Halls 148 magnum er, at den skinne der er afbildet i mon vej. ikke er den samme som den der fulgte med mit drivhus.

Generelt en ekstrem skidt monteringsvejledning de har lavet, man skal desværre gætte sig til hvordan mange af profilerne skal vendes.

Man skal nok påregne en uges ferie for at opsætte en 148 model..

34 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 23. juni 2013 kl. 13.50

min bror er ved at samle et halls drivhus med enkeltdør, og selve døren er ikke lige høj i toppen af døren, hvilket resulterer at døren ikke kan komme under top skinnen i venstre side, men godt i højre side. døren kører fint i bundskinnen. men den passer ikke foroven, er der nogen der kender svaret på dette, hvis mit spørgsmål er til at forstå

35 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 23. juni 2013 kl. 21.00

@ Marc Have (fint navn..)

Jeg kender alt til dine problemer, så her er hvad jeg lærte på den hårde måde:
Top skinnen skal være i vatter, ligesom bundskinnen.
Man kan justere topskinnen ved boltene. På ydersiden sidder bolten i et spor, så skinnen kan forskydes op eller ned.
Justeringen bliver lettere hvis i er to mand, du har nogle kiler og piller nogle glas ud..

36 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Nielsen, 19. august 2013 kl. 18.23

så er jeg osse den 'lykkelige' ejer af et halls 128 inkl sokkel.
Har fundet monteresvejledning via coop.dk, men kan ikke finde noget om hvordan soklen samles. Går udfra den skal stå på højkant, men skal de 6 løse 'ben' ned i jorden ?
hilsen Per

37 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Andersen, 12. december 2013 kl. 20.15

Hej Per.
Har du fået svar på dit indlæg om sokkel til dit drivhus, ellers hjælper jeg gerne..?

38 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mireille Lacroix, 16. juni 2014 kl. 22.05

AUTOMATISK VINDUESÅBNER
Har haft glæde af denne tråd ved montering af mit halls drivhus (for mage til elendig monteringsvejledning skal man lede længe efter). Til nytte for andre der skulle finde herind vil jeg gøre opmærksom på en fejl. Skinnen under vinduesåbningen vender på hovedet i monteringsvejledningen (billede Z :-() Billedet vender på hovedet. Skinnen skal monteres så den skarpe kant vender NEDAD på indersiden af drivhuset. Så kan juliana vinduesåbner monteres uden problemer. (Hvis man ikke smadrede vinduet i forsøget på at få gummilisten på. Den har vi droppet og proppet silikone i i stedet)

39 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Baun, 18. juli 2014 kl. 23.49

Jeg har netop samlet mit Halls drivhus, 11,5 m2.
Jeg bøvsede også en del med at finde ud af monteringsvejledningen, som var svær helt at forstå

Bilka har en video-serie, hvor der samles et drivhus, og selv om det ikke er samme model, gav det mig god mening, ift at FORSTÅ principperne i monteringen
Desuden fandt jeg monteringsvejledningen på min pc, og her var det ofte nemmere at se hvordan tingene skulle vende/samles, ligesom jeg på den måde, kunne have listerne med diverse numre på dele fremme, samtidig med den side i vejledningen, jeg var kommet til😊

40 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Rughaven, 24. juli 2014 kl. 21.02

Hej vi har netop samlet et Halls POPULAR 86 5,0 M² det tog os blot halvanden arbejdsdag at få samlet og puttet gummilister og glas i huset, vi var 2 mand

41 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juli 2014 kl. 21.41

Det kan du tjene penge på :-)

42 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2014 kl. 9.37

Det tog ikke lang tid at samle et 128 ( 9.9m2 ) drivhus, det der virkelig tog tid var at sætte gummilisterne på .

43 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fjorbak, 12. oktober 2014 kl. 15.34

Hejsa projekt Halls drivhus-

Har et 108 m2 drivhus, ja jeg vil ikke gentage alle de mangler som der er tæsket langhalm på men blot hører skal glasset stå på en gummiliste, altså glasset på siderne, og med hensyn til ekstra bolte og møtrikker er det noget der kan skaffes.
Mit hus står på stålfundament og passer fint, men der mangler lige lidt vejledning i hvad de små clips skal bruges til dem der holder huset på fundamentet, og ved en tilfældighed opdagede jeg en lille kant og så var den ged ordnet. Jeg har ikke haft nogen problemer med glasset indtil nu, andet end hvad med glasset skal det stå på gummiliste, tror jeg bruger silikone til vinduerne, men vil da lige forsøge med gummiliste og silikone som man bruger til bildøre.

venligt
Fjorbak

44 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. oktober 2014 kl. 10.04

Hvis du mener at glassene skal stå på en gummiliste i bunden af siderne , så er svaret nej , de skal stå direkte på alu bundskinnen , extra bolte osv kan købes hod harald nyborg...........

45 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. oktober 2014 kl. 11.45

Hej Jan brug ALDRIG silikone i stedet for gummilister til ilægning af glasset, hvis du alligevel gør det, vil du bittert fortryde det, når du evnt. skal skifte en rude. Henry G.

46 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. oktober 2014 kl. 14.12

Jep..... ingen silikone i drivhuset , det er noget bøvl hvis man skal udskifte glas og de sidder i silikone , det er ikke umuligt med det er svært.........

47 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. oktober 2014 kl. 14.13

Det er lidt sjovt med den siliconeforskrækkelse.
Det kommer nok lidt an på "håndværkeren" om hvor svært og umuligt det er at skifte glas der er sat i silicone.
Jeg har skiftet adskillige, og det tager da en smule længere tid end glas med clips eller gummilister, men så er det da heller ikke sværere.
Og noget andet er så, at silikonelimede ruder gør drivhuset betydeligt mere stabilt, samtidigt med at siliconen bevarer en vis elasticitet så glassene ikke knækker i stormvejr.
Jeg ville aldrig bruge andet en silicone.

48 af 110 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. oktober 2014 kl. 16.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

49 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fjorbak, 13. oktober 2014 kl. 21.06

Hej

Tak for de mange reaktioner, lækkert at dette forum reager så hurtigt. Jeg fastholder stadig at jeg kun har haft få problemer med opsætningen men at Importør ikke gør det nemt for ikke håndværksmæssige personer. Jeg selv var da lidt knurren over de oplukkelige vinduer, og deres fastgørelse, derfor jeg bor ved Roskilde, hvor er der en udstilling man i ro og mag kan se på netop dette, tegningen er intet værd der.

1. Der er en tynd gummiliste med en vulst hvad skal den anvendes til ?
2. Jeg ville bruge silikone i de oplukkelige vinduer.
og evt. mellem ruderne ikke i stedet for clips, de er gode nok
3. Jeg er faktisk glad for drivhuset blot nogle enkelte ændringer i pakning af glas og materialer.

Tak for jeres svar

mvh

Fjorbak

50 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. oktober 2014 kl. 23.46

Hvis den tynde gummiliste med vulst er så lang som døren er høj, er det en tætningsliste, der skal isættes før huset er samlet. Listen gør at døren bliver "tæt". Henry G.

51 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2014 kl. 10.39

1. Der er en tynd gummiliste med en vulst hvad skal den anvendes til ?

Den skal bruges nederst i tagfladen ,lige over dugrenden , det første glas i taget nedefra skal hvile på den.
Det kan være svært at få gummilisten til at ligge rigtigt.

Der er 2 noget størrer gummilister med en vulst og med en længde på ca 2m og de er til døren.

52 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fjorbak, 14. oktober 2014 kl. 14.54

Hej Svend Høst

Tak for din information, bare et spørgsmål, er du ansat hos det firma Juliana som importer Hall huset ?

Silvan alt efter hvem man får fat i ved en masse om det, men jeg blev sendt til Greve og der har de ikke mit drivhus stående og ingen viste noget, men en kunne henvise til en hjemmeside det er muligt at man har fundet den men den side er altså her

www.juliana.com/Portals/0/HjælpMontage/MontagevejledningerPDF/tabid/158/language/da/Default.aspx

for dem som ikke kan klikke på linket kopier og indsæt det i adresselinien i din browser, der er et specielt område med Halls drivhuse

mvh

Fjorbak

53 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fjorbak, 14. oktober 2014 kl. 15.04

Hej igen

Glemte at skrive at man skal hente den nye version af vejledningen den er vist bedre end den som følger med

mvh

Fjorbak

54 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2014 kl. 15.15

Nej jeg er ikke ansat nogen steder , men jeg har lige stillet et Halls 128 9.9m2 drivhus op.........

55 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 5. november 2014 kl. 16.40

Nogen der kan hjælpe med montering af dobbeltdøren i et 148? Jeg har svært ved at få det til at passe at del 12224 (dørglider) skal glide i rillen på del 733 (nederste del af forgavlen). Døren bliver simpelthen for høj.

56 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 7. november 2014 kl. 8.29

Har fundet et andet sted her på havenyt som måske kan hjælpe (har ikke prøvet endnu):

Se efter i bunden af døren. Der er et stykke der passer ned i rillen under døren. Men pas på. Det er ikke det hele der skal i rillen. Den del af plast skal glide nede under rillen. Håber det er forståeligt. HAvde selv samme problem. Hvis det ikke hjælper kan dørens højde justeres ved glideskinnen øverst, der er nok 3 skruer som kan løsnes, og strammes igen når døren passer.

57 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 7. november 2014 kl. 20.04

Det viste sig at jeg havde byttet om på siderne i døren som gjorde at det nederste stykke sad skævt og derfor virkede som en slags kile.
Var så dernæst så "heldig" at en skrue knækkede i en hjørnefitting. Den bliver jeg nødt til at udskifte (fitting, skruen kan ikke bores ud).

Har indtil videre kun haft problemer med dørene. Alt andet har været ret ligetil. Dog er bolte og skruer af ringe kvalitet. Har haft et par bolte som er knækket, møtrikker hvor gevindet er defekt. Skruerne er kærven så dårlig at en håndfuld blev kasseret. 2 skruer knækket. Juliana er dog meget flinke til at eftersende pro bono.

58 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Daugaard, 26. april 2015 kl. 12.43

Halls Magnum 128 drivhus er ikke for hvide mennesker at samle. Papirvejledningen er usædvanlig ringe. Vi kan ikke anbefale nogen at købe denne model.

59 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 16. maj 2015 kl. 21.15

Jeg er lige ved at være færdig med at samle et Halls Magnum 128 9.9kvm.
Og er overrasket over hvor forbavsende nemt det er gået ind til videre. Drivhuset står der men mangler glas. Det kommer i de næste dage.
Var bare meget irriteret over der bliver sparet på printet af samlevejledningen at det ikke er til at se hvad billederne forestiller. Hentede den på telefonen istedet og det var meget bedre.
Eneste sted jeg havde problem var med døren. Det var overhovedet ikke til at se hvordan profilerne skulle vende. Men der hvor skruehullerne er helt ud til kanten skal vende nedad. Ellers kan den ikke køre på.
Poster når det er færdigt

60 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Sørensen, 20. april 2016 kl. 16.21

Er der nogen der har en vejledning til et oplukkeligt vindue i Halls
drivhus, der ikke længere virker?
Skrevet af Bente Sørensen 20. April 2016

61 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 20. april 2016 kl. 17.31

Tror ikke der er så meget at gøre ved det. Har set du i jemogfix kan købe en ny cylinder. Så behøver man ikke købe en hel ny. Tror det er den der er i stykker. Det er sikkert frost fra i vinters

62 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina S-L, 12. juli 2016 kl. 21.25

Mange tak for de mange indlæg, som har været super gode, da vi selv i dag slet ikke kunne få monteringen af dobbeltdørene til at virke. Det lykkedes imidlertid efter at have læst alle jeres forslag igennem - og nu sidder de, som de skal! :)

63 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Sindet, 24. oktober 2016 kl. 19.39

Er ved at samle mit Atrium 9 m2 - trods årstiden. Er fortvivlet og rasende over mangelfuld/elendig samlevejledning, så jeg prøver at få løst mit første større problem her.
Når vejledning gennemgås for samling af de tre oplukkelige vinduer, får jeg det indtryk, at gummelisten skæres til således, at der er én liste der påsættes på glas nederst; én liste på højre hhv. venstre side og én liste til top, altså fire lister pr. vindue. Dette synes forkert. Jeg vil mene at der skal påsættes en lang gummiliste, der rækker hele vejen rundt de fire sider.

I øvrigt modtages gerne gode råd om hvorledes glas og gummiliste nemmest sættes ind i rammen. Mit første forsøg var ikke godt og jeg blev noget betænkelig med tanke på det videre forløb.

64 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Daugaard, 24. oktober 2016 kl. 22.18

Det er håbløst at samle . . . . . . . har prøvet det selv.

65 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 17. december 2016 kl. 14.17

Nogle der har filmet samlingen af et Halls drivhus ??? Evt så den ligger på youtube.. Vi har et Halls magnum 128 og den monteringsvejledning er helt tosset!!

66 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. december 2016 kl. 14.53

Jo da. Man skal bare på Halls hjemmeside.
www.hallsgreenhouses.com/help-and-advice
Mvh

67 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 17. december 2016 kl. 23.16

Tak, men savner en tydelig og detaljeret beskrivelse af de forskellige enheder. Er i gang med døren og listen volder mig problemer. Kan ikke gennemskue hvordan den skal sidde..

68 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Vendelboe Sieja, 1. juni 2017 kl. 21.14

Hej
Er ved at være færdig med samling af Halls 128 Magnum 9,9 kvm. med hærdet glas, efter utallige spekulationer over vejledningen, samt konsultationer her på siden - tak for det ;-) - Der har været rigtig mange hurdler, jeg må dog sige at Juliana har været rigtig flinke til at sende manglende/ defekte dele hurtigt og uden brok.
Det problem jeg har nu er, at jeg ikke kan se at der er forberedt for gummiliste(411) på den ene side af dørene (højre side af venstre dør og venstre side af højre dør) Der hvor 411 sidder ved alt andet glas er der ikke en aluprofil dertil...??? Nogen der kan hjælpe?
På vejledningen ser det ud som om at det skal der være

På forhånd tak

Johannes

69 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 1. juni 2017 kl. 22.36

Hej Johannes,
Jeg har et drivhus magen til dit. Og har netop været nede og tjekke mine døre. Jeg har kun monteret listerne på dørenes ydersider, dvs ingen lister hvor begge døre støder sammen.
Husk dog at tjekke at du har monteret alu skinnerne korrekt, ellers kan du ikke få dørene til at køre nemt. Det er millimeter forskel der gør det. :-)
Mvh Anja

70 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Vendelboe Sieja, 2. juni 2017 kl. 9.09

Jeg udtrykte mig nok uklart Anja ;-), det er gummilisterne til glasset i dørene jeg savner en "modtager" til. Dørene kører egentlig okay. At der skulle være mindre lister i dørene giver ingen mening, da der jo netop er behov for at minimere stødene/bevægelser der.

71 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2017 kl. 9.29

Hej alle i denne lange tråd

Nogen af Jer har nok været i kontakt med forhandler eller producent undervejes i processen - men det er tankevækkende, at denne tråd har "kørt" i 10 år....

Jeg tænker, at der er måske kan være en mangelfuld samlevejledning til Hall's hobbydrivhuse.
Derfor vil jeg tillade mig at gøre Juliana opmærksom på, at der er en del mennesker, som har tekniske problemer & mange som kommer med forslag til løsninger.

Måske kan producenten opfordres til at forbedre det skriftlige materiale ?
Måske er det sådan, at Juliana gerne vil yde ekstra vejledning - det er jo kundeservice i ren form ...
Eller mon der kan findes på ændringer i konstruktionen, som producenten af Hall's drivhuse kan realisere, sådan at flere oplever succes med monteringen hjemme i haven ?

Venlig hilsen
Lone

72 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. juni 2017 kl. 12.41

Lone nu er det vel ikke sikkert, at det altid er producenternes skyld, når nogen kløjs i arbejdet med at samle drivhus. Der er jo rigtig mange som heller ikke kan samle selv det enkleste Ikea-møbel.
Det er måske galt, at alle og enhver,uanset antallet af tommelfingre, tager det som givet, at enhver kan læse og forstå en teknisk tegning og selv samle drivhuse.
Men godt hjulpet af byggemarkederne, så sælges snart sagt alt som gør-det-selv.
Mange er helt tydeligt bedst tjent med at købe assistance af folk som har forstand på det det går i gang med.

73 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2017 kl. 17.22

Hej Glade Gert.
Der findes mange såkaldte brugsanvisninger, der er helt ubrugelige.
Om det gælder med Halla drivhus´s vejledning skal jeg ikke kunne sige, men jeg er tilbøjelig til at tro det, når jeg læser alle de fortvivlede anmodninger om råd til samling.
En vejledning bør være så beskrivende, at vi almindelige købere kan bruge den. Den skal selvfølgelig ikke gå så langt, som til at beskrive, hvordan man får svensknøglen til at passe til møtrikken. Men alle de vigtige processer skal beskrives.
Jeg har også tit problemer med at forstå en brugsanvisning - simpelt hen fordi den ikke viser hele forløbet.

74 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2017 kl. 20.22

Hej Gert & Lars

Jeg vil lige tillade mig at "sakse og gengive" fra Nikolaj Stærmose's svar på min henvendelse til Juliana.dk i dag:

"Sidste år i september/oktober havde vi en gennemgribende gennemgang og revision af vores Halls montagevejledninger, hvilket vi allerede har fået positiv feed back på. Når det ikke er slået helt igennem endnu, skyldes det, at der i år også er solgt produkter, der er fremstillet før denne revision. Dertil kommer, at vi med enkelte modeller, som vi ved vil udgå i nærmeste fremtid, ikke er gået så grundigt til værks som med andre. Det er mit lønlige håb, at vi med denne indsats kan give vores kunder en bedre oplevelse med montagen af drivhusene".

Så Juliana har forholdt sig til de vanskeligheder, nogen kunder har oplevet. Men også erkendt at der en et "efterslæb" med gamle, ikke tilstrækkelige samlevejledninger på modeller som har ligget på lager og på modeller, som er under udfasning.

Venlig hilsen fra
Lone

75 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise K., 2. juni 2017 kl. 20.56

Hej med jer
Vi har købt et Halls Universal drivhus 128. Vi har kæmpet med det i 14 dage nu og endda fået hjælp fra 2 tømre venner i den første del. Hvis jeg vidste, hvor svært det havde været, havde jeg nok tænkt mig om en ekstra gang, inden jeg købte det.
Ligenu sidder vi fast. Vi er nået til at skulle sætte døren på, men kan simpelthen ikke finde ud af det. Billederne til den del er helt vildt dårlige og MEGET få!

Er der nogle, der evt. har noget videovejledning, kan tage et par billeder af det de har lavet eller lign???
Det er især bunden, vi ikke kan få til at sidde ordentligt på.

Håber meget på, at I kan hjælpe lidt på vej :)

Angående vejledningen, har vi opdaget MANGE fejl undervejs, hvor der simpelthen er skrevet de forkerte numre, ikke informeret om påsætning af ekstra møtrikker osv. Så vi har måtte skille ad af flere omgange!
Vi er ikke særligt uddannede, men sku heller ikke dumme.. Og jeg tænker, at det er meningen, at helt normale mennesker, skal kunne samle det....

Venlig Hilsen

Louise

76 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Vendelboe Sieja, 2. juni 2017 kl. 22.47

Hej Louise
Lige præcis de samme problemer havde/har vi. Vær obs på at nr 778 og 779 skal vende sådan at skruehullerne nederst er næsten ved kanten, ellers kan du ikke få døren i skinnen.Hvis du ved det kan du se det på tegningen, hvis du er en Sherlock Holmes. Og husk at vende de 2 således at der er en kant til gummilisten når du skal have glas i. Det er den fejl jeg har opdaget at jeg havde lavet, som jeg søgte hjælp til igår. Men du har ikke sagt for meget når du beskriver "vejledningen". Jeg kan se at Lone Brems har fået svar fra Juliana, men det kan vi jo ikke rigtig blive hjulpet af

77 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Vendelboe Sieja, 2. juni 2017 kl. 22.52

Se evt. svar nr. 56/57 i denn tråd

78 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Vendelboe Sieja, 2. juni 2017 kl. 23.00

Jeg har netop fundet denne.
Noget af det er ihvertfald tydeligere end den medfølgende

www.update-area.co.uk/hallsgardenbuildings-com/pdf/uploads/files/Double_Door_88,_108,_128,_148_Manual_-_small.pdf

79 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise K., 3. juni 2017 kl. 10.58

Hej Johannes.
Øv - jeg har ingen lister med de numre, men kan også se, at dit er et magnum (er det den med dobbeltdøre?) Mit er et Universal... En enkelt skydedør.

Jeg har i går opdaget en nyere vejledning, end den jeg har fået med, med LIDT bedre billeder. Mit drivhus er altså sendt direkte fra forhandleren, så man skulle e, det var muligt for dem at vedlægge elmer eftersendt eller i det mindste gøre opmærksomme på em opdateret "vejledning"..
Der mangler bare stadig billeder/forklaring til at montere døren i den opdaterede vejledning :-/ Der er præcis samme antal billeder, og af det samme, blot en smugle tydligere..

Vh Louise

80 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise K., 3. juni 2017 kl. 11.40

Nu har jeg fået døren sat på, så den kører, som den skal. Jeg fandt ud af, hvordan skinnen skulle på for neden - en af siderne var åbenbart vendt forkert - der var 3 mm forskel eller sådan noget, og det viser/skriver de intet om. Da jeg så fik døren på plads, kunne den ikke "trille", da gummidimserne/isolationsbåndene stødte på resten af skelettet. Dem har jeg derfor fjernet nu, og nu kører den. Men det betyder også, at gummilisterne ikke er der, som "isolationsbånd". Jeg forventer derfor at skære dem til, så de fylder mindre. De stikker ca 1,5 cm ud fra listerne.

81 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. juni 2017 kl. 13.51

Hurra ! Så kan vi da se hvem der er normale jf. hvad Louise K skriver - "Og jeg tænker, at det er meningen, at helt normale mennesker, skal kunne samle det...."
Jeg har hjulpet flere med at bygge (samle) drivhus. Også Halls, og jeg har også oplevet, at nogen skal ha' forklaret hvad det er de kan se på samletegningerne.
Jeg vil medgi', at samletegninger/vejledninger godt kunne være bedre. Men producenterne reklamerer jo heller ikke med, at deres produkter er idiotsikrede ! Og når vi så samtidig forventer at det skal være billigt, så får vi hvad vi betaler for. Og der er nu engang forskel på mennesker, nogen er gode til det ene og nogen til det andet. Så lidt mere selverkendelse kunne måske være på sin plads.

82 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise K., 4. juni 2017 kl. 18.08

Jeg forstår ikke, hvad det er, du vil Gert, eller hvorfor du overhovedet vælger at kommentere, når du ikke har noget at bidrage med ifht tråden, men blot skal være Rasmus-modsat?

Om jeg er idiot eller hvad, fordi jeg havde brug for hjælp, er jeg sku ret så ligeglad med :-) jeg er ikke uddannet tømrer, men uddannet folkeskolelærer - så jeg er vist så almindelig, som man kan være - i MINE ØJNE. Du er velkommen til at mene anderledes! Jeg har ikke 10 tommelfingre og kan sagtens samle et ikeamøbel. Men hvis du har brug for at hakke mere på mig over min manglende tekniske intellekt, så værsgo. Det rører mig ikke.

Jeg takker for de seriøse henvendelser, som har været brugbare - og ikke mindst for denne gode tråd. Nu er drivhuset samlet!
God pinse til alle ;-)

83 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. juni 2017 kl. 12.51

Jeg vil give Glade Gert ret , hvis man ikke har styr på tegningslæsning og logisk sans så skal man ikke begynde at samle drivhuse , det er trods alt et lille fåtal der løber sur i det når man tænker på hvor mange drivhuse der bliver solgt her i landet , 95 ud af 100 samler stort set drivhuset uden de store problemmer .
Jeg har selv lige samlet et halls 9,9 m2 drivhus , selfølgelig var der nogen gange hvor man lige skulle sætte sig ned med en kold øl og lige læse det endnu engang igennem , men så var den der også .

84 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Toft Kristensen, 7. august 2017 kl. 12.58

Har lige samlet et Halls 9.9 m2 drivhus og det er egentligt gået OK - som Svend skriver så hjælper en kop kaffe og lidt læsning svært på det !
Jeg har set at man kan købe almindelige flueben ( rudeclips ) og man kan også købe STORE flueben !
- er de store kraftigere og holder de glasset bedre ?

85 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine G., 3. september 2017 kl. 18.52

Jeg har i foråret samlet et Halls 9,9 m2 drivhus.
Alt ting tog tid - men det lykkes.

Desværre er det utæt i hjørnerne og ved bagvæggen.
Det er som om der driver vand ned af især hjørne listerne.
Bagvæggen har jeg en mistanke om er pga, at der ikke er hverken silicone eller bånd i toppen.

Nogle forslag til hvordan man finder ud af præcis hvor det er utæt???
Og hvad man kan gøre?

86 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Toft Kristensen, 3. september 2017 kl. 18.58

Hejsa - vandet i hjørnerne kommer ind fordi tagrenden slutter henover dette samlestykke. Jeg løsnede boltene og skubbede det fra hinanden, lagde sort silicone i alle kanter og skubbede det sammen igen - nu 100% tæt. De skrå ruder har jeg fuget i bunden - nu 100% tæt.

- ellers et dejligt drivhus vi bruger som udestue :-)

Mvh

John

87 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hjort, 21. april 2018 kl. 23.38

HEj

Er ved at være færdig med selve rammen af Halls 128, men kan simpelthen ikke gennemskue hvordan den skinne døren skal køre i for oven er monteret (skinne 734) - synes ikke der og nogle billeder der viser det - den er der bare pludselig...
Hvis I har et foto af hvordan den skal sidde når det er færdigt, tænker jeg at jeg kan se det....

Venligst Jens

88 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Nielsen, 22. april 2018 kl. 0.02

jeg skrev indlæg nr 36 i 2013, og har stadig ikke fået samlet drivhuset. Alle dele er der inkl glas, hvem vil overtage det, bor ved Tisvilde

89 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Rasmussen, 24. april 2018 kl. 22.05

Skydedøre i drivhuset hvordan få man dem til at glide bedst muligt?
Har også lidt problemer med de 4 tagvinduer som kan åbnes.
De ryger meget nemt af i toppen. Hvad har jeg Møn gjort forkert?
Hans

90 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Toftegård, 24. april 2018 kl. 22.20

Hej,
Vi er i gang med at samle et Halls Magnum 128 9,9 kvm (med hele ruder) og har lidt problemer med gavlen (profil 735), udvendig. Hvordan skal den vende og hvordan skal vinduerne monteres omkring den. Er der nogen herinde, der vil være sød at lægge et foto ud af deres gavl (den ende uden dørene). I kan også maile til terry@stofanet.dk. Tusinde tak.
Mvh.
Tina

91 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Brostrøm, 9. juli 2018 kl. 12.17

Til indlæg 88
Hvilken facon er drivhuset og str , og hvad skal det koste ?

92 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laust Hasager, 17. august 2018 kl. 9.20

Hejsa vi har købt og samlet et "halls magnum 148" som vi var rigtig glade for lige indtil det første regnvejr.
Der kommer vand ind ved alle 4 hjørner det vil jeg prøve at fuge mig ud af men det vand der komme ind i toppen af alle 4 vinduer er lidt mere problematisk.
Det virker umiddelbart som om der mangler noget tætning i vinduernes 2 øverste hjørner men ikke ifølge samlingstegningerne.
Er der nogen der har en god idé?
Mvh Laust

93 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 17. august 2018 kl. 9.53

Kender ikke lige specifikt til samling af drivhuse - men mon der ikke mangler en tætningsliste eller måske var den medfølgende lidt for kort?

Man kan dog købe mange forskellige typer tætningslister i metermål (æsker) ved de fleste velassorterede byggemarkeder, uden at skulle af med en formue. Prøv at søge på "rudeliste" og se om det var en mulighed. ;)

94 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. august 2018 kl. 10.07

Du skal bruge silikone til at tætne vinduerne , det står i vejledningen , så vidt jeg husker...................

95 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Lundquist, 21. juni 2020 kl. 17.28

Hej så har det været min tur til at samle Halls 128 drivhus, samme oplevelser som jer andre omkring lister døre o.s.v.

Nu er jeg så kommet til automatisk vinduesåbner fra Juliane kan de monteres ??? hvordan har i andre gjort send gerne billeder ???

96 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. juni 2020 kl. 19.45

Jeg har brugt dem fra Harald Nyborg monteringen siger sig selv ......

97 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Lundquist, 21. juni 2020 kl. 19.59

Kan du sende billeder hvordan de sidder ???

Mail

Tagelundquist@gmail.com

98 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Lundquist, 21. juni 2020 kl. 19.59

Kan du sende billeder hvordan de sidder ???

Mail

Tagelundquist@gmail.com

99 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 13.49

Hej,

Har et lille problem med vinduerne i dette drivhus, når det blæser hopper de ud af den slids de ligger i.

Er der nogen der har en god ide til hvordan dette kan undgåes?

Er der lavet hængsler som passer mellem taget og vinduet?

Mvh
Peter

100 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 13.55

Det er de billige (150 kr) fra harald Nyborg, de skrues på med små metalplader som klemmer på rammen. Forholdsvis nemt at have med at gøre.

Bemærk cylinderen der skubber vinduet sidder ikke i.

101 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2020 kl. 21.18

Vinduet bliver åbnet for meget .......

102 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja Bach, 14. april 2021 kl. 21.24

Jeg er igang med at samle et Halls Magnum 128. Men har simpelthen svært ved at se hvor de ca 100 meter gummilister skal sættes på. Tegningen synes jeg ikke er ligetil. Skal de sidde inde i den ramme hvor vinduerne skal sættes ind i?? Hvis nogle kan sende et billede vil jeg være meget taknemlig - så jeg kan komme videre med mit projekt :)

103 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2021 kl. 22.31

Nu er jeg ikke den store drivhus bygger, men på mit drivhus ligger den sorte gummiliste under ruderne og her stabilisere og låser den glassene så de ikke ligger og kører rundt når det blæser. Så hvis du har sat glas i og låst dem fast med de medfølgende klips skal du tage glassene af igen og ligge gummiliste på og så på med glassene igen.

Gummilisten skal skæres til i baner i samme længde som glasene

104 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wynn, 21. april 2021 kl. 18.08

Hejsa
Vi er kommer til døren på vores halls universal 128. Den køre simpelhen SÅ stram. Kan næsten ikke åbnes og ridser helt vild i bunden. Nogen der har prøver det samme og har et godt råd ?

105 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. april 2021 kl. 21.35

Alle skruerne i drivhuset må ikke spændes til før til allersidst , det skal være noget gummiagtigt , og når det hele virker , spændes alle skruene til og glassene kan sættes i .

106 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. april 2021 kl. 10.41

Gummilisten skal sættes i den lille rille der er i begge sider af aluprofilerne , og det er ikke let , og kræver tålmodighed .

107 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 4. august 2021 kl. 6.56

Hejsa,

Vi er i fuld gang med projekt saml-Halls garden room. Det er jo nærmest tæt på skilsmisse ;)

Halvdelen af glasset på taget er lagt, hvorfor efter det går op for kig at de sk… gummilister skal sættes på alle steder. Så skal vi tage glasset ned og sætte listerne under eller kan Drt fungere uden?

108 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2021 kl. 13.00

Gummilisten stabilisere ruderne i drivhuset, så ja de skal på... Desværre:-)

109 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen-Petersen, 31. marts 2024 kl. 13.59

Hejsa! Vi har samme problem med utætte hjørner. Vand kommer ind og løber langs den nederste kant, og løber over ved hjørnerne. Er der nogen som kan guide eller fortælle om vores samling ser korrekt ud? Se billede.

110 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen-Petersen, 31. marts 2024 kl. 13.59

Hejsa! Vi har samme problem med utætte hjørner. Vand kommer ind og løber langs den nederste kant, og løber over ved hjørnerne. Er der nogen som kan guide eller fortælle om vores samling ser korrekt ud? Se billede.

Nyt svar til emnet »HJÆLP! Samling af Halls Drivhus!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > HJÆLP! Samling af Halls Drivhus!

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider