Forum

Fersken træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 12. juni 2007 kl. 23.11

Jeg har et ferskentræ i mit drivhus som er begyndt at se rigtig træls ud. Dens blade bliver gule og krøller let, og den taber de små fersken.

Den har ind til nu stået i dens egen krukke fra planteskolen af, men har nu plantet den ud i drivhuset (har fliser over hele drivhuse-gulvet, men har fjernet en flise til den).

Kan det ellers være at jeg overvander den eller overgøder den eller måske lige omvendt?

1 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juni 2007 kl. 9.12

Hvad med at flytte ferskentræet ud i haven, det kan blive et stort dekorativt træ som giver mange fersken i gode år. Har selv et på næsten 6 meter.

Mvh. Svend Høst

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 14. juni 2007 kl. 14.49

Okay, jeg fik bare at vide at den måtte ikke stå udenfor fordi den så fik svamp pga. regn. Hvor gammelt var dit da du plantede det udenfor? Hvor solrigt skal det stå? Kan det godt tåle frost?

Hilsen Maria

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2007 kl. 22.09

Et ferskentræ skal placeres i fuld sol på en lun plads, tåler frost, men kan fryse tilbage i meget kolde vintere, noget som træet dog hurtigt genvinder. Mit træ kom direkte fra planteskolen.

Mvh. Svend Høst

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 21. juni 2007 kl. 0.37

Man kan sagtens dyrke Fersken på Friland; men det er rigtigt, at de kan angribes af en Svampesygdom ved Navn Taphrina deformans på dansk Ferskenblæresyge.

Hvis Ferskenerne skal være helt økologiske må man vælge en Sort, der har en vis Resistens.

Sorterne "Frost" og de tyske "Weinbergpfirsich" klarer sig udmærket, hvad jeg selv har erfaret i min Have i Hvidovre, hvor jeg sidste år havde ca 80 Ferskener på de tre År gamle Træer, et af hver Sort.

Dersom Du kan acceptere Sprøjtning, skulle 3% Brintoverilte blandet med 3% Husholdningseddike have en god Effekt, når udsprøjtet efter Løvfald ved minimum 10 C mellem November og Februar.

Venlig Hilsen
Karl Bilde

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Olesen, 24. juli 2008 kl. 18.06

Ferskentræ!

Hej jeg vil meget gerne have et ferskentræ i min have og har en rigtig god sydmur, som bliver meget varm om sommeren. Er der nogen der har erfaring med sådanne træer i det fri i Danmark?

Giver de gode saftige, søde ferskner og hvilke sorter er bedst? Venlig hilsen Hanne Olesen

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2008 kl. 7.45

Hej Hanne!

Jeg havde et ferskentræ på ca 7meters højde, stående midt i min have, det har givet masser af fersken, ferskentræer kan fryse lidt tilbage i hårde vintere, men det indhenter træet hurtigt.

Min fersken gik desvære ud på grund af den meget våde sommer sidste år.Du skulle prøve sorten : South Haven : som giver store saftige søde frugter.

Mvh. Svend Høst

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Karlsson, 7. august 2008 kl. 16.35

Hej jeg har et rigtig godt færskentræ som giver rigeligt med frugt men problemet er at det får spinnemider næsten lige fra starten af og det smitter til alle andre planter. Er der nogen der hved hvad jeg kan gøre? hjælp hjælp

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 20.43

Jeg må eje et ferskentræ! Nogle der ved om man kan lave et fersken espalier? Jeg har en super sydvendt mur der i sommerdagene stort set er lun alle døgnets 24 timer...

Og hvordan med beskæring?

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. januar 2009 kl. 21.07

Oppe i søgefeldtet til højre her på siden skriver du :
fersken + beskæring.

Jeg vil anbefale dig "Frost" fersken træet.

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. januar 2009 kl. 9.50

Lise D

Placer ferskentræet et solrigt og ikke for vådt sted i din have, Træet kan blive temmeligt stort så giv det god plads, du behøver ikke at beskærer det kun hvis det er blevet for stort. Jeg kan anbefale sorten South Haven,giver store saftige søde frugter.

Mvh. Svend Høst

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. januar 2009 kl. 11.33

Vedr. sorten "south Haven

Har den også tendens til at få ferskenblæresyge? jeg købte og plantede en Thorseng, som jeg i sin tid "blev lovet" at den ikke fik det, men den får det stort set hvert år, men bære rimelig med frugter

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. januar 2009 kl. 14.13

Det har jeg indtil nu undgået om træet er resistens mod blæresyge eller jeg bare har været heldig er ikke til at vide.

Mvh. Svend Høst

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine, 14. april 2009 kl. 20.51

Jeg har et ferskentræ stående i min have. Det er lavet som espalier, så det kan godt lade sig gøre.

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. april 2009 kl. 10.19

Nogle som har erfaring med opstammede ferskentræer? Har set af den lokale planteskole har fine opstammede ferskentræer. De skal dog opbevares frostfrit om vinteren – så jeg tænke det kunne plantes i en stor krukke og stilles i drivhuset om vinteren?

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2009 kl. 14.20

Ja, jeg havde et opstammet ferskentræ på friland, det var 7+meter højt med en stammediameter på 19cm, det gik desvære ud på grund af at rødderne stod i vand i den våde sommer 2007.

Har plantet et nyt et veldrænet og lunt sted.

Mvh. Svend Høst

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Fogde, 13. juni 2009 kl. 10.37

Jeg har et ferskentræ hvor halv delen af træet er gået ud, men en gren bærer mange frugter, men på bladene på de nye skud ligger en rød tyggegummi arktig klat, hvad er det og kan det smitte andre buske. Har fjernet alle de blade som havde det på.

mvh Fogde

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 9. august 2009 kl. 9.30

Hej – hvornår skal man plukke fersknerne? Jeg har et træ med ferskner på størrelse med en håndfuld, de er stadig hårde, og er begyndt at se rødlige ud...jeg har ofte været i tvivl om, hvilket tidspunkt der er det rette at plukke dem på? Er der nogen af jer erfarne som har svaret?

Hilsen Anja

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. august 2009 kl. 13.38

Mine forældre har et ferskentræ i drivhus af sorten ''Revita''. Der dufter himmelsk af ferskener derinde, de er gule og med rød ''kind'' De er på størrelse med en tennisbold.

Vi plukkede to igår, de slap ikke grenen så nemt og... de var lidt underlige... meget saftige og bløde i kødet (trods de føltes hårde udenpå) de smagte lidt syrligt og eller ikke den store smagsoplevelse :-/
Træet blev købt i maj og plantet, de har ca. 15–20 ferskner.

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jørgensen, 23. august 2009 kl. 10.59

Vi har for 5 år siden plantet et ferskentræ vendt mod syd. De første par år gav det ganske godt, men så har det ikke rigtig båret frugt og de frugter der var, rådnede næsten, mens de var på træet.

Bladene blev gulbrune og krøllede sammen, så nu må vi desværre i gang med noget kemi og håbe på bedre resultat i 2010.

Vi har ligeledes beskåret det kraftigt i år, så vi krydser fingre.

Har nogen lyst, er der et par billeder her:
www.makril.dk/fersken/fersken.htm

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hansen, 28. august 2009 kl. 19.53

Vi har plantet et ferskentræ for 4 år siden.Sorten er " Frost ". De sidste 2 år har der været blærebælg om foråret. Frugterne rådner og bliver overtaget af hvipse. Den står på en solbeskinnet sydmur.

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lita Andersen, 2. september 2009 kl. 0.17

Hej jeg har haft et fersken træ i mit drivhus i mange år nu,det har altid givet godt med frugter ;) at det taber nogle frugter skal du ikke ta dig af.det er fordi der har været for mange på,du skal også huske selv at pille nogle af hvis de sidder for tæt på hinanden imens de er små ;)

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Duhn Langdalsvej 10 6792 RØMØ, 4. september 2009 kl. 17.22

Hvad tid på året er det bedst at beskære mit figentræ

uden at grenene bløder.

og stadig giver frugt.

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. september 2009 kl. 15.24

Hej Willy

Normal plejer man at sige at de der bløder, d.v.s. både vin, birk, figen mv. skal beskæres i november – december måned. Men de fleste vinavler beskære aldrig her. Jeg selv har skåret i min figen løbende både små og store grene uden at den har taget skade. Ofte er den ingen skade til at plante forbløder for på den måde kan den selv rense sine sår. Det er være hvis ikke den kan lukke dem igen og det kan den kun når den er i vækst

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Baggesen, 5. september 2009 kl. 15.47

Søren, dette er en tråd om fersken, ikke om figen, hold dig venligst til emnet tak.

Gurli Baggesen, Gørlev

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 28. maj 2010 kl. 9.55

Maria. vedr. ferskentræ i drivhus. Du fik ikke svar på dit spørgsmål, men fik at vide at du kunne flytte træet ud i haven!!! Jeg har et 15 år gl. fersk.træ i drivhus, vandede det kun lidt 1. år. gødsker aldrig. Står i god havejord. Det er helt normalt at nogle blade bliver gule og falder af. At frugterne falder af kan skyldes over gødskning/vanding. Husk på at træet kommer fra middelhavsområdet. Du skriver ikke noget om beskæring, jordkvalitet, alder på træet. Vær opmærksom på, at hvis du flytter træet ud i haven, risikere du at det angribes af færskenblæresyge, det sker ikke i drivhus. Du er velkommen til at maile med mig på: vuin@bordeaux-direct.dk
VH Torben Friis

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 28. maj 2010 kl. 10.05

Hej W.Duhn.
Du kan beskære din figen med måde hele året, dog vil en større beskæring være at foretrække når træet er i hvile. For at fremme frugtsætningen nibbes (beskæres) træet hele sommeren over det 3. blad på nye skud, hvorved der straks opstår en mindre blødning, der dog hurtig stopper, det samme er tilfældet med mindre grene.
vh T.Friis

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten F., 29. maj 2010 kl. 14.23

Jeg går og overvejer at plante et ferskentræ i mit drivhus, men jeg kan ikke rigtigt få hovedet rundt om hvilken sort det skal være, eller om det eventuelt skal være et dværgtræ, for at kunne holde nogenlunde styr på det.

I min søgen faldt jeg over en "flad" fersken, som jeg ikke helt kender betegnelsen for. Jeg har dog set den i supermarkederne sidste år, hvor de heller ikke hed noget konkret. Den smagte dog helt fantastisk, og lå godt i hånden.

Jeg har rundt om på nettet set den omtalt som "Donut Peach", "Saturn Peach", "Flat Peach", "UFO Peach", eller "Tellerpfirsich" i Tyskland. Er der nogen herinde der kender sorten, og ved om den eventuelt kan erhverves i Danmark (eller andre steder) som træ?

www.google.dk/images?q=donut+peach

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Frederiksen, 20. august 2010 kl. 13.19

jeg skal have et ferskentræ i min have, men jeg har ikke set nogen steder hvornår det er bedst at plante det, det skal stå frit i haven

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 20. august 2010 kl. 14.45

Hej Per. Du kan plante det evt. nu. Køb det dog med en god rodklump. Gå det MEGET grundigt efter for skjoldlus inden det købes. Skjoldlus er uhyre vanskelige at få bugt med. Jeg har selv "kæmpet" med dem i 15 år.

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hansen, 8. juni 2015 kl. 11.04

Mit lille ferskner som står i drivhuset, blev overvandet sidste år,og tabte både blade og frugter. I år startede det flot grønt, men uden blomster,men nu bliver den gul igen ,og begynder at tabe bladene,selvom jeg passer meget på, med perfekt vanding.er det sygt og skal fjernes? Det er kun 3 år gammelt.

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 8. juni 2015 kl. 11.14

Merete H. Hvis din fersken står i jorden i dit drivhus, skal det ikke vandes. Det burde have frugter det 2. år. Hvis du har beskåret det forkert, kan det være årsag til manglende blomster/frugter. Har du set efter Skjoldlus? Et voldsomt angreb af dem kan også være årsagen.

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hansen, 8. juni 2015 kl. 11.47

Mit lille ferskner er ikke beskåret endnu,der er ingen tegn på Skjoldborgs,kun gule blade som falder af.Det havde masser blomster og frugter sidste år indtil sidst på sommeren hvor det blev gult og tabte alle frugter og blade.

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 8. juni 2015 kl. 13.01

Står det i jorden eller krukke/balje?

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 8. juni 2015 kl. 13.02

PS. Havde du bestøvet blomsterne m. en lille pensel?

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hansen, 8. juni 2015 kl. 15.38

Den startede sidste år med at stå i en krukke,men blev sat i jorden i september.og ja jeg var gennem alle blomsterne med en lille pensel,og fik også en masse små frugter som bare ikke nåede at blive modne.

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 8. juni 2015 kl. 15.45

Mit eneste råd må da være, stop med at vande. Hvis der kommer blomster, og derefter frugter må det være dig (vandingen) der er årsagen.

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibritt Christensen, 27. juli 2015 kl. 10.56

Har et ferskentræ i drivhus, husker ikke sorten, plantet i jord i drivhus. Tredie år den bærer frugt, ca. 20-25 stk. Er angrebet af skjoldlus som kontinuerligt bliver holdt i ave. Problemet er at kernen i frugten er delt, nogen der har erfaring med dette og hvad har det af betydning ?

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2015 kl. 12.16

Jeg kender godt, at kernen deler sig (åbner ind til frøet), men har ikke tænkt over, at det skulle kunne være et problem. Det er vel tegn på, at frugten er godt moden.
Ja, skjoldlus kender jeg også alt for godt. Men de kan ikke tåle, at jeg trykker på dem!

Nyt svar til emnet »Fersken træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fersken træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider