Forum

Granatæble, passionsfrugt og ananaskirsebær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane, 24. juni 2007 kl. 19.58

Jeg såede for et par måneder siden for sjov et par kerner fra hhv. granatæble, passionsfrugt, ananaskirsebær og honningmelon – og der er sket en masse!

Granatæblet er blevet en fin plante – kan der komme frugter på den?

Min honningmelon er nu ca. 3 meter lang og blomstrer – er der sandsynlighed for at der kommer frugter på den?

Passionsfrugten er bare grøn og busket – er der nogen, der har erfaringer med den?

Men det bedste er at mit ananaskirsebærtræ/busk bærer frugt, det er altså hyggeligt:o) Og Peberfrugterne på det træ, der kom ud af en kerne jeg såede i marts, er nu 4 cm lange og meget kraftige, så de giver en god høst...

Håber nogen af jer andre har lidt erfaringer på dette område, jeg selv planter bare lidt for sjov...

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 30. juni 2007 kl. 14.34

Hej Jane,
Jeg synes også det er sjovt at eksperimentere med (tropiske) frugter.

Angående passionsfrugt, så går der nok mindst 1½ år inden den vil blomstre. Min plante er 1½ år, og er tilsyneladende netop nu ved at sætte den første blomst.

Du kan læse meget mere om passionsfrugt på

www.passionflow.co.uk/

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 31. juli 2007 kl. 11.56

Sidste år i det tidlige forår såede jeg et par passionsfrugtkerner. De spirede fint, og tilbragte sommeren ude. I løbet af vinteren begyndte de lange ranker at fylde for meget i vindueskarmen og i maj blev planten sat i jorden ved et sydvendt rækværk. Planten sender lystigt sideskud til alle sider, og der er både blomster og frugter. Den største frugt er vel 5cm i diameter, men stadig grøn, så den skal ikke høstes endnu.

Planten skal blive i jorden vinteren over, det kan jo være at det lykkes den at komme i gang igen til næste forår. Mon den skal klippes ned?

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 2. august 2007 kl. 9.45

Hej Jane

Mht. dit granatæbletræ.

Jeg er for tiden plantesitter for 2 stk granatæbletræer/-buske. Du skriver at dit er en fin plante. Mit problem er: Hvordan passer jeg skidtet :)

Den ene af planterne er mildest talt noget afpillet i bladene (Det har den været hele tiden, men jeg er bange for at jeg langsomt slår den ihjel)

Hvordan for jeg nye friske blade på planten?

Begge planter står i potte – hvis det kan hjælpe...

Håber at høre fra dig

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 14. januar 2009 kl. 15.22

Hej jeg skal til at plante nogle passionsfrugtkerne men hved ikke hvor lang ned i jorden de skal, kan nogle hjælpe mig?

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. januar 2009 kl. 16.16

Hej Sebastian...

Det jeg gør når jeg sår...lige meget hvad så tar jeg en bakke dem man køber fars i...vask dem godt læg da et eller 2 lag toilet papir i fugt det...så frøene derpå luk bakken med et stykke staniol eller køkken film stil dem lunt eller varm...hold øje med at de altid kun er fugtig de må ikke tørre ud...luft ud en 1–2 gange om ugen...når de så viser rødder så så dem i så og priklejord da der ikke må være gødning i så jordren da det vil svie de små rødder
det er nemt og nemt at holde øje med + man slipper for at rode med jord til de skal i potter...efter spiring stilles de små lyst...men vil du så i jord så skal du ikke så dybere end frøene er tykke men også så dybt at de ikke tørre ud...jeg vil så dem en kvart til en halv cm dybt...men kun i så og prikle jord...

erik

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 12. juni 2009 kl. 9.57

Jeg har købt et lille Granatæbletræ. Det blomstrer meget flot.

Potten er desværre meget lille, og skal vel udskiftes på et tidspunkt. Hvilken jord vil være bedst, og hvornår vil være det bedste tidspunkt hertil?

Hvordan passer jeg i det hele taget det lille træ bedst, gødning, vand og hvad med til vinter?

Venlig hilsen Vibeke

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 12. juni 2009 kl. 22.42

Hej Vibeke
Hvor har du været så heldig at finde at finde dit lille træ?

venligst Boris

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 13. juni 2009 kl. 11.51

Hej Boris
Det var Fakta som solgte det på mors dag d. 10 maj.

Fine blade og blomster har det.

Venlig hilsen Vibeke

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 14. juni 2009 kl. 23.05

Okay, ja det missede jeg godt nok... bare ærgeligt :)

Boris

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Skov, 27. juni 2009 kl. 11.48

Hejsa, jeg har plantet en granatæblekerne, og den har lange skud nu, det blir en rigtig fin plante, glæder mig til at se hvad der sker længere hen af vejen :o)

Har observeret at den er helt vild med sollys, for har også smidt en i mit drivhus i lidt skygge, og den vokser slet ikke nær så godt

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove De Almeida, 22. august 2009 kl. 16.53

Min Passionsblomst har 5 grønne frugter. Bliver de modne? Kan de spises? Tove.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2009 kl. 22.06

Hej Tove.

Her står lidt om Passionsblomsten.

eksotiskefrugter.emu.dk/familier/passionsblomst.html

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 24. august 2009 kl. 22.40

Hej
Mit granatæbletræ blomstrer, og bagefter falder blomsterne af uden der kommer frugter på. Der er rigeligt med insekter omkring, så bestøvningen burde ikke være noget problem. Potten den står i er lille, det er den som den var plantet i da jeg købte den, da jeg endnu ikke har turde give den en ny og størrer potte, da jeg ikke ved hvad jord den skal have. Er der nogen der ved noget om den?

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 25. august 2009 kl. 17.53

Godt jeg fik skrevet om mine granatæble problemer, idag opdagede jeg at der var små granatæbler på!

Så er Det kun jorden som er mit problem?

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2009 kl. 20.47

Hej Vibeke.

På Google skriver du : eksotiske frugter. Der står en lang historie om bla. Granatæbler og noget om jorden den gror i.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ebbe Juul, 11. oktober 2009 kl. 19.58

Jeg leder efter et granatæbletræ, er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan ét.

Med venlig hilsen
Ebbe Juul, Mesing Hedevej 8, 8660 Skanderborg

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. oktober 2009 kl. 7.55

Her:
www.flora-toskana.de/onlineshop2/product_info.php?cPath=840_851&products_id=2621

Har købt andre ting hos dem og kvaliteten er god.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 19. oktober 2009 kl. 10.34

Hej
Jeg købte et granatæblefrugttræ i foråret i Fakta. Jeg har lige været inde og læse på en hjemmeside som hedder eksotiske frugter. Her står at man formerer dem ved stiklinger og frø. Hvis du ikke kan finde et lille "træ" kan du jo prøve at købe en frugt i et supermarked og så så nogle frø, det er et forsøg værd.

Hej fra Vibeke

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 19. oktober 2009 kl. 10.38

Jeg har nu læst at Granatæbler vokser bedst i ørkenjord. Altså en løs sandet jord, og at de skal have en hel del vand om sommeren. De skal plantes i en for stor krukke i forhold til planten, da de udvikler et stort rodnet.

De kan sagtens stå ude om sommeren og indtil frosten nærmer sig, men så ved jeg ikke mere. Går ud fra min frostfrie kælder med lav varme i et vindue, for de skal jo ha lys, vil være godt i vinterhalvåret.

Hej fra Vibeke

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Marie Winkel, 2. april 2010 kl. 17.14

Ang. granatæbler:
Efteråret 2009 var jeg i Armenien, hvor jeg besøgte en familie, som havde granatæbletræer med veludviklede frugter i haven.
I Armenien er vintrene oftest meget hårde med tocifrede minusgrader, men somrene er længere end i DK.
Er der noges som ved, om man kan dyrke granatæbler på friland i DK??
Hanne

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariam Sadri, 12. maj 2013 kl. 14.43

Hej søde mennesker..jeg leder efter granatæbletre blade til at cure min søn som lider af vitiligo ...er villige til at købe det hos jer et par blade hvis er er venlig og vil gerne sælge må du meget gerne skrive,for jeg vide ellers hvor skal jeg finde det henne..mvh
Mariam

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brix, 21. marts 2021 kl. 12.47

Hej Jane,
Er helt vildt interesseret i hvordan du gjorde da du plantede passionsfrugt kerne, ananaskirsebær og peberfrugt kerner?

Lagde du dem i vand eller på vådt vat for at forspire?
Eller bare direkte i en potte med muld?

Bh Tina

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brix, 21. marts 2021 kl. 12.47

Hej Jane,
Er helt vildt interesseret i hvordan du gjorde da du plantede passionsfrugt kerne, ananaskirsebær og peberfrugt kerner?

Lagde du dem i vand eller på vådt vat for at forspire?
Eller bare direkte i en potte med muld?

Bh Tina

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Brix, 21. marts 2021 kl. 12.47

Hej Jane,
Er helt vildt interesseret i hvordan du gjorde da du plantede passionsfrugt kerne, ananaskirsebær og peberfrugt kerner?

Lagde du dem i vand eller på vådt vat for at forspire?
Eller bare direkte i en potte med muld?

Bh Tina

Nyt svar til emnet »Granatæble, passionsfrugt og ananaskirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Granatæble, passionsfrugt og ananaskirsebær

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider