Forum

Hvad kan man i febuar?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 1. februar 2008 kl. 15.08

Hej folkens,

jeg ville gerne have en masse gode tip's til hvad jeg kan gå igang med at dyrke i mit drivhus nu i disse kolde måneder... om det skal være stiklinger eller om jeg allerede nu kan lave noget frøspiring...

jeg er oppe i norge og klimaet i haugesund er meget mildt, det minder meget om dansk vejr men det regner mere... der er sjældent natteforst og det er aldrig under mere end et par grader... vi er ved at have 8 timers dagslængde, og dagtemprature skiftende ml 3–7 grader...

jeg er total "grøn" på dette område og vil gerne i gang med et eller andet...

hilsen
lars
haugesund, no.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2008 kl. 11.12

Hej Lars

Inden vi nu ivrigt kaster os over en hel masse forslag er der lige et par ting, som er afgørende for
hvike forslag, du kan bruge til noget:

1. Skal det, du dyrker være spiseligt?

2. Har du el-stiki nærheden
(tilskudslys / – varme?

3. Hvordan er jorden, du har tænkt dig at dyrke i?

Lermuld / sandmuld / sphagnum (løs el. sække).

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 6. februar 2008 kl. 15.52

Hej lone...

undskyld ventetiden, det ringede på døren...

om det er spiseligt eller ej spiller ikke den store rolle, det er mere det at få dyrket noget og vise et resultat...

varme kunne godt blive et problem, men lys kan saktens arrengeres...

jeg tænkte jeg ville dyrke i potter/bakker til start og senere i kapiler kasser, i almindelig sphagnum

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. februar 2008 kl. 10.04

Hej Lars

Du kan gøre potter/bakker klar med så- og priklejord. Sæt et termometer godt ned i jorden – når det når 10–12 grader, kan gå igang med at så.

De nogenlunde sikre spirere ved den temperatur er spinat, broccoli/blomkål, koriander, kørvel og tropaeolum(tallerkensmækker) og ærteblomster.

Kartofler er en mulighed. Sæt til forspiring inde i et lyst vindue. Plant i beholder, ca 1,5 liter. Når planterne har fået godt rodnet og grønne blade over jorden, kan du plante dem ud i drivhuset i sandblandet sphagmun i en stor spand. Du får ikke store kartofler på denne måde – men tidligt spiseklare (midt i maj), det blir de!

Hvis du har mulighed for at have nogle spirekasser stående inde ved ca 20 grader, kan du gå igang om et par uger med at så salat, som så kan prikles ud i drivhuset, når planterne har de første rigtige blade på vej.

Planter, der kræver mere varme kunne være tomater og bønner – hvis du vil dyrke dem skal du ikke gå igang med såning i drivhuset før midt i april, når jordtemperaturen kommer op over 20 grader.

Jeg har ikke erfaring med kapillærkasser, men kan tænke mig til, at de bedst egner sig til "grådige" planter som tomat og kål. Måske vil bønner få for rigelig vandforsyning?

I en helt anden retning: Du kan begynde at forberede næste vinters tidlige blomsterflor i drivhuset ved at bygge en rummelig kasse, som du fylder grus i. Ned i gruset sætter du potter med forskellige blomsterløg, plantet i en jord, som ikke må være særlig næringrig. Pas dem godt med vand et par måneder, lad dem tørre ud indtil efteråret og begynd så i september/oktober med at vande sparsomt. I løbet af kort tid vil du få en flot blomstrende forårshilsen – måske allerede mens januarregnen og blæsten har fat.

Hvis du har tid til det, er der helt sikkert gode forslag i bøgerne om drivhuse på bibliotekernes hylder (vil jeg da tro... jeg kender ikke serviceniveauet på Norske biblioteker...).

God arbejdslyst!

Venlig hilsen Lone

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lisbeth, 8. februar 2008 kl. 11.18

Hvis du selv vil forkultivere dine peberfrugter og chilli, er det ved at være tid. De har en lang udviklingstid, før de bærer frugt.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 13. februar 2008 kl. 12.42

Hej igen,

jeg var lige ude og chekke luft tempreturen i drivhuset, og solen alene, kan hive varmen op på 17 grader her kl 12 i fuld sol...

vi har snakket lidt om hvad vi kunne finde på at gøre og jeg tror jeg har overtalt folkene til at vi starter med nogle tidlige kartofler. jeg skal ud og snakke med en kammerat om han kan undvære et vækstlys (han har rose gartneri). det må kunne give nok varme/lys som jeg behøver...

ude tempraturen er over 0 heletiden. om dagen ligger vi ml. 4–8 grader så jeg har masser af gå på mod...

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2008 kl. 14.27

Du glemmer det vigtigste, jordtemperaturen, den er alt for lav til at de fleste planter kan gro.

Mvh. Svend Høst

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 13. februar 2008 kl. 15.30

Mener i jorden i potterne, eller jorden som drivhuset står på? for jeg glemte at fortælle at drivhuset står på astfal og der er 4 små bede inde i det hvor der er barkflis i...

jeg skal ikke i gang med noget der er botanisk umuligt at dyrke, som cycas eller dracena
jeg kan holde 12 grader i huset om natten og solen holder det på over 15 grader...

jeg har sat hvid plast med sort bagside op på de 2 af siderne hvor der aligevel ikke kommer sollys ind, for at reflektere lys og isolere lidt for kulde udefra,

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. februar 2008 kl. 8.49

Hej Lars
Det vigtige for planterne, hvad enten det er frøstadie eller knolde som f. eks kartofler er gennemsnitstemperaturen i jorden på det sted, hvor de befinder sig – og så er det sådan set underordnet, om det er i en såbakke inde i dit sydvendte vindue eller om det er i en spand jord, der står på gulvet i dit drivhus.

Jeg tænker, at når det nu ikke er muligt at tilføre varme til jorden ud over hvad der er resultatet af at du har isoleret dele af drivhuset, så er ekstra lys ikke nødvendigt.

Når engang du når frem til høst af de første kartofler, så må du lige kigge indenfor her på havebænken og fortælle om dine erfaringer – god fornøjelse med projektet!

Venlig hilsen
Lone

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 4. marts 2008 kl. 9.42

Hej folkens...

så er der en lille update, jeg overbeviste de andre på arbejde at der skulle varme på drivhuset og det fik jeg. (15–8)

kartoflerne er nu ca 5 cm over jorden
mine oliven (Olea europa) og Lavendel stiklinger har sat rod,
Alm. peber og Jalapeno chili og Ananas kirsebær, alm. tomater og cherry tomater og sukker majs er alle spirrede og vokser godt hverdag. jeg får stemorblomster senere på ugen som jeg skal prikle...

hvad har i andre i jeres drivhus?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2008 kl. 23.08

Jeg mangler hjælp til mine ananas-kirsebær!

Jeg købte en pose frø, satte frøene til forspiring (sammen med ærter) som resulterede i at ærterne kom så hurtigt at jeg måtte ha låget af mit mini drivhus af, der kom så ingen ananas-kirsebær.

Jeg har nu forsøgt mig på ny, 4 frø er sået i så og priklejord forrige torsdag – men der sker bare intet! De står varmt ca. 20 grader med post over (som er lete dugget) jeg vander jævnligt.

Nogle der har erfaring med hvor lang tid der går før frøet spirer?

Jeg har forspiret honning melon, der gik 5 dage så var frøet spiret.

Jeg har derudover forspiret ærter (den tidlige og lave af slagsen) for 3 uger siden – de er nu 6–7 cm. høje og jeg håber jeg snart kan plante dem ud i mit bed (som har været dækket ned med plast og fiberdug i 1 måned nu)

Hilsen Lise

Nyt svar til emnet »Hvad kan man i febuar?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad kan man i febuar?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider