Forum

Start i drivhuset.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rugira, 12. februar 2008 kl. 15.48

Har lige fået et drivhus. Det er et gammelt et med støbt gulv. Der er et par små sprækker i gulvet, Skal jeg dyrke i plantesække eller kan jeg smide en10–15cm jord i drivhuset og dyrke der? Kan jeg begynde at dyrke allerede nu? vil gerne dyrke tomat og agurk? Et sidste spørgsmål. Der mangler en rude i huset,er det et problem,skal jeg sætte nyt vindue i?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Lorentzen, 12. februar 2008 kl. 17.53

Hej Rugira,

Det er vist ret meget smag og behag om man vil dyrke i plantesække eller ej. Selv foretrækker jeg helt klart at dyrke direkte i jorden fordi man så mellem de større planter kan sætte lidt salat, radisser og måske lidt krydderurter. Og så synes jeg at plantesækker ser lidt for velordnet og friseret ud – men igen: Smag og behag.

Nu skriver du godt nok at gulvet i dit drivhus er støbt. Jeg kan så næsten regne ud, at det er dig som er flyttet til en adresse med drivhus – og ikke drivhuset der er flyttet til din adresse. Personligt ville jeg nok seriøst undersøge om det var muligt at bryde gulvet op, men der skal jo være mening med galskaben og det er absolut ikke sikkert at det er muligt. Skal der bruges maskiner og meget andet, så risikerer du ganske enkelt at drivhuset falder sammen om ørerne på dig mens du står og banker gulvet op!

Jord på gulvet synes jeg lyder som en dårlig idé. Med mindre gulvet vitterligt er piv-utæt ender du med at få en værre omgang sump med rådne planterødder, snask og nams hvis du kommer til at vande for meget – og det kan jo altså ske hvis telefonen lige ringer og man glemmer slangen.

Så det korte af det lange er nok: Plantesække. Med mindre altså at gulvet er så gammelt og porøst at du eksempelvis kan banke det op med en murerhammer. Så er spørgsmålet jo blot hvad du finder nedenunder!

Hvad angår hvornår du kan begynde er det bedste råd til langt de fleste både have- og drivhusejere på denne årstid nok: vent! Det er vanskeligt, men man får absolut intet ud af at begynde for tidligt – heller ikke i et drivhus (med mindre man ligefrem vælger den dyre og ikke specielt miljørigtige løsning at opvarme drivhuset). Planterne vokser alligevel ikke hvis det er for koldt, og pludselige kludeperioder kan svække dem så meget at de i sidste ende får en dårligere vækst end planter som er sået langt senere.

Koncentrer dig hellere om at få gjort drivhuset helt klart: Vask det godt og grundigt (hvis det ikke er gjort), få repareret den rude – ja, det bør absolut gøres og hellere før end siden, for i et stormvejr kan der slippe et uheldigt vindstød ind og i værste fald forvolde mere skade på drivhuset – og køb måske lidt ind af planteække o.s.v. så du ikke om nogle måneder står og sprænger hele budgettet ved at købe det hele på én gang.

Selv begynder jeg så småt at så både tomat og agurk om en måneds tid – indendørs. Og det forsætter jeg så faktisk med hver 14. dag i adskillige måneder. Jeg får alt, alt for mange planter på den måde, men også en god mulighed for at udvælge dem som ser mest kraftfulde ud. Nogle bliver aldrig til noget, og dem som kunne have været brugt i drivhuset, men ikke fik plads, bliver sat udenfor på steder med læ – eller foræret til naboerne.

Husk i øvrigt, hvad angår tomater og agurker i samme drivhus, at de faktisk foretrækker vidt forskelligt klima: Tomater vil gerne have det tørt, agurker kan lide det fugtigt og skal gerne overbruses en gang om dagen. Plant dem derfor i hver sin side af drivhuset. Selv forsøger jeg mig i år med to drivhuse så de helt kan adskilles – og drukner givetvis i afgrøder! :-)

God fornøjelse!

Mvh
David

Nyt svar til emnet »Start i drivhuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Start i drivhuset.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider