Forum

Chili & Link?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Jensen, 14. marts 2008 kl. 2.31

1)Hej jeg har prøvet at komme ind på et link det hedder: www.gourmethaven.dk
da der tit er blevet henvist til det. Men kan ikk få det til at virke, er der noget som ved om den hjemmeside har skiftet navn? el?

Kunne godt bruge nogen flere updatet links, hvis nogen sidder inde med nogen gode guldkorn evt? ;-)

2)Jeg har derudover kastet mig ud i et seriøst (amatør) chili- projekt i år, og jeg tror jeg har rimeligt godt styr på det "grundlæggende", men hvis i sidder inde med gode tips eller råd? evt de væreste faldgrubber? om sjove historier evt "bonsai"- projekter, eller maaange årigeplanter? om det er lykkes a holde frugter på sæsongivende planter måske hele året osv?

på forhånd mange tak
vh Jeanette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 14. marts 2008 kl. 8.57

1. gourmethaven virker fint hos mig, har aldrig oplevet at den var nede
2. går ud fra du ikke er helt nybegynder (for så ville jeg sige 'husk at bestøve blomsterne så der kommer chilier ud af blomsterne), men varme, begrænset vand, tålmodighed, så er succesen hjemme

Kender du evt www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp

de har et imponerende udvalg af chilier som er robuste og har overlevet min behandling (derudover har de mange andre spænende sager til haven)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 14. marts 2008 kl. 9.21

Hej Jeanette

Jeg kan se i loggen, at der slet ikke har været nogen inde og kigge på gourmethaven mellem 2 og 3 i nat, så måske har den været ude af drift. Men den virker fint nu. Her er en link: www.gourmethaven.dk/

Hjørnet med chili'er finder du her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=73

Men venlig hilsen
Brian

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Jensen, 14. marts 2008 kl. 13.57

Hey Bente og Brian
Og tusinde tak, jeg er vel pænt "grøn", det har aldrig været andet end en potte eller 2 i ny og næ, med noget spændene i, men faldt over chili da de er super i krukker, og perfekt til lejlighed med meget lille have ;-) så nu skal det være min hobby, jo tak kender godt den hjemme side, fandt nogen rigtig gode tips derinde.

Men jeg har købt nogen super seje (i mine øjne meget specielle og enestående frø), igennem Barney.dk, Og mit chili projekt i år indeholder;

Tabasco
Black Cuban
Black Hungarian
Purple Tiger
Numex Twilight
Manzano – Gul
Mulato Isleno
Fish – Chilli –
Jalapeño –
Selvlysende lilla Chilli (Flourescent Purple)
Chocolate Habañero
Peter Penis Pepper
Bolivian Rainbow
Hvid Habañero

Der er lidt a hvert og glæder mig til a fylde hele lejligheden ;-) har "varme lamper" til opstarten og uv-lys, som nok blir nødvendigt (de andre planter elsker det i hvert fald).

1) Jeg er dog lidt i tvivl om gødningen, hva er jeres erfaring inde for det? jeg bruger stiks (små rør- der skal sidde i ca 6 uger i de andre (ikke spiselige)) det nemt og dosere selv),, men ved ikke hva der giver bedst resutat hos chilis?

2) Jeg har designet noget potte-kasser, ligesom krukker der en nemme a flyttet rundt på, (hvor der skal være isolering i bunden(så der evt ikk kommer kulde fra gulvet)) og ellers ca 50dx50bx60h, jeg har ikk fået dem bygget endnu, ville høre om nogen har erfaring inde for det?

(de er beregnet til forsøg med mange årrige chiliplanter, evt mini buske/træer?)
2a) de skal beskæres om foråret? efter vinter"hi" –
2b) hvad er det optimale a beskære?

2c) (er det optimalt a give dem vinter"hi"/periode, eller kan man få dem til a give hele året? (dem der er sæsongivende)?

3) Hvor gammel er jeres ælste chili?

og falder "høsten"? pr år?

eller stiger det første år (når nu planten er etableret- og ikk skal bruge kræfter på det?)?

4) nogen der har haft held med at forskyde chili – sæsonen så man har friske chilis i vintertiden?

5)ville også gerne høre om nogen der har haft held med "bonsai"-chili (selvfølgelig se sorter med små frugter),,? hvordan har i beskåret?

og p.s fik den til a virke gormethaven, tak, den er super ;-)

På Forhånd mange tak
(og undskyld, ku ikk lige begrænse mig idag)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. marts 2008 kl. 6.36

1) Hvis du ikke har dine chilier i stuen eller indendørs, så lad være med at bruge sticks. Jeg prøvede sidste år at dyrke chili i champost, det duer! Men pas på ikke at plante for tidligt (for små planter) så risikerer du at de bliver svedet af.

Er dine planter ude, så brug almindelig gødning som du ellers ville bruge til tomater også.

2) Nej, men chili vokser næsten hvor som helst der er lys og varme. Husk nu bare at vandet skal kunne løbe væk i bunden af dine kasser.

Jeg ville nok bruge kasserne med isoleringen til de chilier, der modnet senest og derfor kan have gavn af lidt ekstra varme i efteråret. Det gælder bl.a. for dine habanero.

2a) Der er mange forksellige meninger om overvintring. I efteråret stillede jeg et par planter ind for at forsøge. De blev bare klippet til så de ikke fylde så meget, stillet nogenlunde køligt og vandet ganske lidt. Her i januar klippede jeg den næsten helt ned og gav den noget nyt jord. Fra ca. midt i februar er planten flyttet ind i varmen, og har fået noget flydende gødning med jævne mellemrum. Planterne skyder fint og skal nok blive gode.

2b) Jeg beskærer egentlig ikke mine chiliplanter, med mindre det er nødvendigt af hensyn til pladsen i drivhuset. Det er vigtigere at du husker at tage de første 5–10 blomster af planterne, og at de tager de første 3–4 frugter fra tidligt. Det giver et langt højere udbytte.

2c) Du kan godt være heldig at få planten til at give frugter hele året, men det kræver masser af lys og varme.

3) Jeg har ikke prøvet at overvintre før, så min ældste er jo så omkring et år, men jeg ved at flere har planter der er 3–4 år gamle.

Udbyttet skulle stige, det siger de, der har erfaring med overvintring i hvert fald. Min ene plante der er overvintret er en citronchili som sidste år gav omkring 100 frugter, så det bliver ret vildt hvis den giver mere i år,

4) Ja, men det bliver ikke til mange frugter. Det kræver mere lys end der er om vinteren at modne frugterne ordenligt, men hvis du har en udestue eller lignende skulle du da gøre forsøget. Det kan sagtens lade sig gøre at få planterne til at spirre og vokse hele året, kun lys er et problem.

5)Bonsai skulle sagtens kunne lade sig gøre, men har ikke selv prøvet. Se evt. denne artikkel, der beskriver hvordan det gøres.

www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105

Ellers kan jeg anbefale ''den lille stærke om chili'' bog, den er rigtig god.

Et besøg værd, og med masser af info:
www.chilifan.dk

miljokemi.dk/chili/phpbb/index.php

Held og lykke med dine chilier.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Jensen, 15. marts 2008 kl. 14.52

Hey Micheal

Tusindt tak for det detaljeret svar, og for links'ne det var lige hva jeg ledte efter ;-), især Fatalii.net, hvor han også beskriver hvordan man kan "kombinere" to slags planter (men det må nok blive næste år – når jeg ikk er så grøn mere ;-) men fede links – tak ;-)

1) mine chilis, bliver holdt kun i krukker, det meste af året indefor, (da jeg har begrænset have plads (meget "bar" og "rå"), uden drivhus, eller rigtige læ pladser, men det kommer nok en skønne dag ;-)
1a) derfor har jeg overvejet (tyv stjålet fra: "alt om Haven" nr4), Økologisk flydene næring, bio back? lidt ved hver vanding? eller hønsegødningspiller måske?

jeg har også kigget lidt på; www.champost.dk/side4589-cid-2122.html
med Manurox Naturgødning,? Måske skal jeg bare prøve mig frem, og se hva de er mest taknemmelige for ;-)

Og tak for tippet om også a nippe/pille de 3–4 første frugter a ;-)

Mht kasserne, har jeg allerede en ide om hvordan det kan lade sig gøre, også så vandet kan løbe fra ;-)

og det lyder super med chili planter der er 3–4 år ogsom stadig øger deres frugt antal,,

Tusind tak for hjælpen ;-)

& P.s hvis der er flere der sidder inde med rigtige gode tips, link, historiere, osv, til en grøn en i faget så er alt velkommen ;-)

det er sku så spædende a læse om ;-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. marts 2008 kl. 7.47

Har lige sået frø af en sort chili fra år 2000.

Frøene er blevet opbevaret i køleskabet og de spirede stort set 100%.

Nyt svar til emnet »Chili & Link?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chili & Link?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider