Forum

Rengøring af drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 30. marts 2008 kl. 12.50

Jeg skal forårsrengøre mit drivhus for første gang (10 m2). Det blev opsat i pinsen 2007, så det er ikke særligt snavset, men det er vel aligevel en god ide at få det renset?

Har det betydning for udrensning af skadedyr fra væksterne i sommer? Skal kapilærkasserne også ha en omgang med sæbe?

Jeg har købt en flaske drivhusrens..."TANACO" Miljøvenligt uden fosfor, blegemiddel mm.

Gulvet er beton.

Er der nogle gode fiduser mht fremgangsmåde som jeg kan have gavn af inden jeg går i gang?

Jeg har haveslange inden for rækkevidde.

Venlig hilsen Anne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2008 kl. 13.30

Jeg bruger flydende brun sæbe i en spand varm vand og en halvstiv børste, efter "indsæbningen" både indvindig og udvindig spuler jeg med masser af vand, husk at det er bedst at gøre det en dag hvor solen ikke skinner.

Mvh. Svend Høst

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 31. marts 2008 kl. 16.17

Et lille tip:
Når denne sæson er slut, kan du med fordel srøjte med drivhusrens i hele drivhuset. Sørg for at komme rundt i hjørner og samlinger. Det forebygger dannelse af diverse mug- og skimmelsvampe. Til næste forår tager du så din højtryksrenser eller din vandslange med kraftigt spul på – og vupti, så er drivhuset rent og fri for sygdomme.

Mvh
Niels

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 31. marts 2008 kl. 16.51

Tak for det tip!

Jeg brugte hele dagen i går, og det lignede noget der var løgn efter tre gang indsæbning og tre gange spuling. Ruderne var fyldt med kalkstriber. Solen brød ogå frem mens jeg var i gang, og det gjore det kke bedre.

Nå men så måtte jeg i gang med eddikeklud og vinduessvaber. Det bliver godt, Men jeg er ikke færdig endnu.

Du har ret i at det er svært at få has på algerne i glassamlingerne.

Men selvom jeg således har bibragt mig selv endnu en rengøringsopgave, elsker jeg dog alligevel mit drivhus! :-)
Hilsener
Anne

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahlberg, 8. april 2008 kl. 19.49

Kan det være rigtigt at egernet elsker at spise blåbær? Sidste år plantede jeg to forskellige blåbærbuske i min have – men jeg har endnu ikke smagt dem – egernet kom først. Jeg tror det er den, for jeg har set den springe væk derfra en dag vi kom ud i haven – og jeg kunne se at flere klaser umodne bær var revet af og smidt på jorden!

Har nogen et godt råd til hvad man gør ved problemet. Skal man virkelig bygge en hønsetrådskasse for at beholde blåbærrene selv, eller mon man kan smide et net henover – sådan et man bruger til frugttræer?

Nyt svar til emnet »Rengøring af drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Rengøring af drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider