Forum

Statistisk materiale

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 8. april 2008 kl. 11.11

Hejsa Hvenyt,

Jeg sidder med et projekt hvori jeg skal påvise ud fra statistisk materiale, at temperaturen er en afgørende faktor for tomatplantens udvikling.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg har selv ingen idé om hvor der findes sådanne oplysninger.

På forhånd tak :-)

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 9. april 2008 kl. 11.02

På nettet syntes der ikke, at være noget tilgængeligt statistisk materiale eller også ligger det godt gemt.

På flere af webstederne beskrives dyrkningsmetoder og pleje for opnåelse af optimalt udbytte/ høst.

Forslag 1: Hvad med at lave din egen undersøgelse?

Alt afhænig af, hvornår du har deadline på projektet – kunne du jo enten forså en del planter selv/ eller købe nogle i et plantecenter.

Del planterne/ eller de forsåede op i grupper og udsæt dem for forskellige temperaturer og følg med i planternes udvikling eller mangel på samme: Spireprocent, Udseende på blade og stængler (farve, form m.v.), planternes størrelse og vækst, målt på faste dage over tid osv.

Jeg forsår og dyrker tomater selv, både til drivhus og friland. Der er flere faktorer der spiller ind og som har betydning for plantens udvikling. Det er de berømte 3 V'er: Vand, varme og vitaminer, men det hører jo til en helt anden problemformulering :-)

Min personlige 5 årige erfaring med tomatplanter viser, at lave / kølige temperaturer giver et sparsomt udbytte og ringe udvikling af planten. Mine planters udvikling i drivhuset, er forskellig fra dem på friland. Frilandsplanterne er længere om at udvikle sig alt afhængig af vejr og vind.

Forslag 2: Danmarks Statistik, kunne måske hjælpe dig videre.

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen
Jeanet

Nyt svar til emnet »Statistisk materiale«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Statistisk materiale

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider