Skrevet af: Flemming K, 4. juni 2008 kl. 21.23
Hej Eksperter!
Ja, jeg er helt ny ud i drivhusets vidunderlige verden. Efter at have set på mit ukrudtsdrivhus i 3 år, har jeg i år taget mig sammen til, at få det højtryksrenset og grundig rengjort. Gravet 40 cm ned og fyldt 20 cm perlesten i som dræn, og derefter 20 cm træflis. Ovenpå har jeg stillet 4 kapilærkasser, hvori mine planter står. 4 agurker og 4 tomater. Drivhuset er yderliger suppleret med krydderurter, radiser samt en vin der har overlevet i 3 år, uden pasning.
Tomaterne er jo til at se, hvornår de er modne. De skal være røde! Men, hvad med agurkerne? Hvordan kan jeg se, om min agurker er modne. Jeg har 2 skoleagurkplanter, hvor der på den ene af dem er 4 stk. 89 cm lange agurker på.
Nyelig udklækket drivhuselsker.
Flemming K
Skrevet af: Ole Nielsen, 5. juni 2008 kl. 5.02
Agurker kan høstes. når de har den længde og tykkelse. man selv ønsker.
Personligt bryder jeg mig ikke om skoleagurker, der er tykke som en vægtløfters arm.
Hvis du nænner det, så spis en af de nævnte agurker, og det er lige før, du hører englene synge.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: J. H., 5. juni 2008 kl. 6.03
Skoleagurker dyrker vi hvert år uden undtagelse. For børnene kan det være svært at vente, så de nupper gerne direkte fra planterne.
Børnene er et pragtfult smagspanel og de skoleagurker der smager bedst er dem med en diameter på ca. højst 23 cm. Hverken for tykke eller længere end en kuglepen. Til gengæld absolutte sprøde og smagsfulde.
Vores erfaring siger også, jo flittigere børnene plukker, jo flere kommer der :-)
Skrevet af: Flemming K, 8. juni 2008 kl. 22.42
Nu behøver jeg virkelig hjælp!
Nu er mine skoleagurkplanter blevet så høje, at de lige nøjagtig rammer glasset! Imorgen vokser de sikkert yderligere 10 cm. Hvad gør jeg så... Skal jeg forsøge at binde dem yderligere op, så de vokser op langs taget, mod kip? Eller skal jeg bare klippe toppen af, i den højde jeg ønsker de skal være? Hvis ikke jeg klipper, hvor høje bliver de så?
Bladene på planterne er større end en velvoksen mands hånd. Jeg tør ikke klippe/beskærer dem, men de vokser helt vildt. Er der en venlig sjæl der kan beskrive hvordan jeg skal beskærer dem, hvis altså de skal beskæres?
Nogle af plantens "sideskud/grene" med blade og agurker, er så tunge at de bliver tynget helt ned til plantesækken! Det kan da umuligt være godt. Kan jeg bare klippe dem af, inde ved stammen?
Jeg har læst diverse bøger (bla. Helge Petersen) og hjemmesider om emnet. Men problemet er bare, at mine planter altså ikke ligner de fine vinkelrette planter der er tegninger af i bogen! Men så ville det selvfølgelig også blive for nemt...!
Har i øvrigt plukket 5 dejlige skoleagurker indtil videre. 4 af den ene plante og 1 af den anden.
Mine tomatplanter er også ved at gro i vejret. Så, om nogle uger opstår samme problem sikkert med dem? Også her har jeg vel de to valg; Klippe eller binde yderligere op?
Med venlig hilsen
Den Desperate Nybegynder
Flemming K
Bonus info:
Ca. 9 m2 Juliana drivhus.
Alle planter er i plantesække og kapilærkasser.
Bruger en lille smule drivhusgødning.
Skrevet af: Lilium J., 9. juni 2008 kl. 7.51
Jeg går ud fra at hovedstammen vokser op af en snor?
Du lader den ramme loftet og herefter kan den vokse frit nedad. Min agurk vokser op til kip 3.4 m over jorden og når ofte ned igen!
Bladene der kommer på hovedstammen kan studsen efter 23 blade og herefter efter behov. Lad ikke sideskuddene blive alt for lange-så bliver det èt rod.
Skrevet af: Jette S., 13. marts 2009 kl. 8.53
Hejsa, når i så flittigt bruger skoleagurker, kan I anbefale en god og rigtbærende sort? Jeg har også forsøgt mig, men der kom ikke mange agurker. På forhånd tak
Skrevet af: Heidi Svendsen, 19. april 2009 kl. 20.29
Hej!
Jeg har en skoleagurk og en alm. agurk i vindueskarmen som venter på at de kan komme i drivhuset. De er nu begyndt at få små agurker, på ca. 1 cm. Hvad skal jeg gøre med dem? Lade dem side eller nippe dem af?
Mine squashplanter går også helt amok og er fyldt med blomsterknopper. Hva' med dem?
På forhånd tak for hjælpen.
Heidi
Skrevet af: Finn Larsen, 20. april 2009 kl. 11.49
Heii Heidi.
Som det ser ud nu skal du først og fremmest sætte planterne i et køligere rum for at bremse dem lidt...Lad agurkerne sidde som kommer men dem der kommer på stammen knækker du bare af...Squash planter du bare ud så snart temp stiger om natten...Agurk skal helst ikke plantes ud før der er mellem 1015 grader om natten
Skrevet af: Hanne, 20. april 2009 kl. 21.33
Jeg har 4 agurkeplanter, som jeg selv har sået i år, men de første små blade er nu ved at blive helt lysegrønne og krøller næsten sammen. Planterne er kun ca. 6 centimeter høje og har slet ikke fået de "rigtige" blade endnu. Jeg har dem i køkkenet om morgenen, hvor solen står op og flytter dem så ud på min glas-inddækkede altan (mit drivhus) om eftermiddagen vestvendt. Der kan nemt blive 40 grader på altanen, men jeg forsøger at lufte ud, så de bare nyder solen.
Har jeg ikke gødet nok, får de for meget sol eller har de det for varmt?
Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2009 kl. 22.04
Hej Hanne.
Det er gået helt galt med dine planter. Du har sikkert brugt jord med gødning og så har du gødet endnu mere, og så får de 40 grader om eftermiddagen. Jeg ville starte forfra med at købe 4 nye planter i en ordentlig størrelse, og så meget lidt gødning, og giv dem så skygge på altanen så de ikke bliver stegt.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 14.44
Skoleagurker har deres navn, fordi deres størrelse passer så godt i børnenes madpakker, det er da en fin måde at lokke lidt grønt ned i de kære smås madpakker på, synes jeg altså.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Grete Jensen, 30. april 2009 kl. 15.26
Skoleagurker har vi haft i flere år. Det giver ekstra besøg af børnebørn, der elsker at gå i drivhuset og finde dem. Skal de nippes ligesom alm. agurker? Vi har ikke gjort det men det kunne jo være det var mere korrekt.
Skrevet af: Jeanette Larsen, 3. maj 2009 kl. 14.03
Hej jeg er førstegangs agurkeplanter jeg har købt 3 skoleagurkplanter og har læst lidt om pasningen af dem. jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal nippe dem? er det de små stjerner jeg skal fjerne eller de nye bladskud mellem stammen og sideskudet? jeg håber der er nogen der kan hjæle...
Skrevet af: Jeanette Larsen, 3. maj 2009 kl. 14.04
Hej jeg er førstegangs agurkeplanter jeg har købt 3 skoleagurkplanter og har læst lidt om pasningen af dem. jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal nippe dem? er det de små stjerner jeg skal fjerne eller de nye bladskud mellem stammen og sideskudet? jeg håber der er nogen der kan hjæle...
Skrevet af: Alice Henriksen, 6. juni 2009 kl. 10.12
Jeg har en skoleagurk, nu har jeg hørt man skal klippe de lange tynde stængler der snor sig op af pindene væk, er det rigtig jeg troede kun de skulle bruges til at holde fast med.
venlig hilsen Alice Henriksen
Skrevet af: Ditte Kvist, 1. juli 2009 kl. 11.42
Al den agurke-snak og slet ikke noget om mit problem.
Jeg har en agurkplante i min vindueskarm og nu er den vokset helt op til loftet, så den er vel omkring 2 meter.
Dejligt når man bor i lejlighed kunne dyrke lidt lækker grønt. Mine tomat planter har det fint og jeg har allerede nydt flere tomater, men blomsterne på min agurkplante bliver ikke til noget, de dør bare, hjælp... Hvad gør jeg forkert.
Den har en kæmpe potte og får vand fra mine akvarier hver dag, så jeg kan ikke se at den skulle mangle gødning, den har også en dejlig grøn farve.
Hjælp.
Skrevet af: Svend Høst, 1. juli 2009 kl. 14.55
Lys og varmemangel.
Mvh Svend Høst
Skrevet af: Ditte Kvist, 1. juli 2009 kl. 15.13
Det tvivler jeg på der er 26+ grader i vinduet og der er sol fra kl. 10 til kl 19.
Skrevet af: Svend Høst, 1. juli 2009 kl. 15.27
Det behøver du ikke at tvivle på, auguker kræver megen varme og lys og det kan man kun opnå i et drivhus.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Malene Laursen, 1. juli 2009 kl. 23.01
Mine agurker er på ''tålt ophold'' på terassen, mens de venter på, at drivhuset bliver helt færdigt. De står 2 stk. sammen i en kapilærkasse og er saftspændte med små agurker på hovedstænglen. De store blade, der har siddet længst på planten mister nu farven og bliver tynde/slatne er det mon en ''solskoldning''?
Håber på hjælp :-)
mvh
Malene
Skrevet af: Jeanette Larsen, 2. juli 2009 kl. 12.29
Hej Malene
Når planten begynder og fokusere på at producere agurker, "glemmer" den de blade og grene der ikke er nødvendige. (tomatplanter gør det samme). Så hvis du er sikker på at den har fået vand nok og ikke alt for meget gødning, så skal du ikke bekymre dig...
mvh. jeanette
Skrevet af: Birte Carlsen, 4. juli 2009 kl. 22.44
Hej!
Vi har skoleagurker som bliver dråbeformet, lige som en pose næsten og i bunden er der rigtig mange kerner.
Hvad gør vi forkert? planterne ser fine og fine ud.
Skrevet af: Vibeke Petersen, 6. juli 2009 kl. 21.14
Vedr. beskæring af skoleagurker. De skal ikke nippes som tomater! Jeg har dyrket dem i drívhus gennem 6 år nu, og min er faring siger mig, at hvis man klipper over 1. bladpar på de nederste 50 cm, derefter over 2. bladpar på de næste 50 cm. og derfra over 3. bladpar resten af vejen op, så får man pæne planter og et rigt udbytte.
Det er også dejligt nemt at huske.
De pæne ranker man klipper af kan man blot stike i fugtig jord, så vil de hurtigt danne rødder og kan give et yderligere "kuld" agurker i starten af efteråret.
Skrevet af: Vibeke Petersen, 6. juli 2009 kl. 21.19
Hej Malene
Du behøver ikke at bekymre dig,- det er ganske almindeligt.
Du kan blot klippe de nederste kedelige blade af, det tager planten bestemt ikke skade af.
Skrevet af: Hilda Johanne, 23. august 2009 kl. 20.36
Hej agurkefolk.
Jeg er førstegangsagurkedyrker (skoleagurker), og da jeg bor i lejlighed, bor min plante indenfor i en solrig vindueskarm.
Indtil videre har min dejlige plante kastet én rigtig flot agurk af sig det gjorde den i starten af juli og nu har den endnu en flot, lidt sært formet, ny agurk på sig. Jeg tror ikke den er helt klar til at blive plukket endnu, men snart. Bladene er blevet meget tørre på det sidste, og der er mange af dem, og de er store. Jeg ved ikke, om det er fordi den har manglet vand, eller om den måske fejler noget?
Jeg omplantede den for ca en måned siden, da den var blevet helt utrolig stor damen i forretningen anbefalede mig at købe en næringsrig jord og en passende stor potte. Det er vist gået fint med den siden overflytningen, men nu er jeg ikke helt klar over, hvordan jeg kan være så god som muligt mod min agurkplante?
Hvad skal jeg gøre ved den, for at den fortsat holder sig frisk? (og gerne lidt friskere) Skal jeg klippe den eller bare lade den være som den er? Og hvis den skal klippes, hvad er det så jeg skal klippe af?
Jeg håber, at nogle kan hjælpe her, for jeg er virkelig glad for den.
Mange hilsner fra Hilda Johanne
Skrevet af: Rikke B., 11. september 2009 kl. 12.36
Er der nogen der har et bud på hvor mange agurkeplanter det er passende at have til en familie på 2 voksne som godt vil have lidt agurkesalat og 2 agurkeglade børn som bare gerne vil kunne gå ud i drivhuset og plukke til at gå at gnaske/komme i madpakken hver dag?
(Ønsker mig både skoleagurker og almindelige lange).
På forhånd tak
Rikke
Skrevet af: J. H., 12. september 2009 kl. 9.54
Hvert familiemedlem her, har hvert år deres "egen" plante, og det er og har været mere end rigeligt i forhold til høst, opbevaring og fremstilling af diverse lækkerier ;-)
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. september 2009 kl. 20.05
Jeg har længe undret mig over hvordan økologiske urtesager afgiver så mange frugter, som beskrives, hvordan de gødes. håp
Skrevet af: Rikke B., 14. september 2009 kl. 20.01
Hej Jeanet
Tak for svaret det vil jeg prøve til næste år som er første år med eget drivhus... juhu!
Mange hilsener
Rikke
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.