Forum

Chilli med kerner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Finn K. Jensen, 13. juni 2008 kl. 18.45

Jeg har dyrket chilli i år for første gang.

Et andet indlæg har en opskrift på syltede chilli som jeg har til hensigt at prøve.

"Jamie Olivers opskrift på syltede chili..."

Men et afsnit i opskriften var:
"Snit dem forsigtigt i den ene side fra stilken til toppen og fjern frøene (brug skaftet af en teske)".

Hvad er grunden til at frøene (kernerne) skal fjernes. Kan de ikke spises?

/Finn

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. juni 2008 kl. 8.17

En gammel skrøne går på at frøene er noget af det stærkeste i en chili. Faktisk er det frøstolen (der hvor frøene sidder fast) der indeholder mest Capsain.

Når man skal smage på en chili starter man med at smage på spidsen.En chili bliver stærkere og stærkere opefter!

Frøene kan sagtens spises!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 14. juni 2008 kl. 18.15

Selve smagen (chili har smag af forskellige frugt-noter, som mango, æble etc og derudover også lakrids, chokolade etc) sidder i selve frugten, kernerne har ikke så varierede smagstoner. Jeg tager kernerne med for de giver styrke

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. juni 2008 kl. 10.28

Mindre end 5% af styrken sidder i kernerne.

Man tager kernerne ud for at slippe for dem, hvis man synes de er irriterende at spise, og fordi de indeholder en del bitterstoffer, der kan påvirke smagen i retning af det bitre. Det er ikke altid et hit når noget bliver bittert.

I syltede chilier eller chilisovs lader jeg dem som oftest være, der synes jeg ikke at de genere. I chiliolie derimod synes jeg det giver en forfærdelig smag hvis man lader kernerne være, men det er jo smag og behag.

Det stærke i chilien sidder som sagt i primært frøstolen, ikke i kerner eller frugtkød.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn K. Jensen, 15. juni 2008 kl. 20.26

Tak for Jeres svar.

Nu tør jeg godt prøve at spise en hel chilli med kerner. (Og med en liter mælk til evtentuel "brandslukning":-)

/Finn

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. juni 2008 kl. 11.29

Alkohol i alle former tager nu også en " storbrand".

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2008 kl. 8.28

Hej lLilium og andre med hang til stærk chili.

Ananas – frisk eller syltet er en anden god "brandslukker" – men det er selvfølgelig ikke helt så festligt som vin / spiritus :-)...

Brandvarme hilsner fra Lone

Nyt svar til emnet »Chilli med kerner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chilli med kerner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider