Skrevet af: Søren, 19. juni 2008 kl. 9.57
Når nu agurk og tomat når op til den snor der går på langs af drivhuset og som de er bundet op til, hvad gør man så. Sænker man planten, lader man den gro langs med taget til kippen, eller hvad gør man?
Vh
Søren
Skrevet af: Trine Louise, 19. juni 2008 kl. 13.04
Agurk: den kan du bøje så meget at du kan få den til at vokse nedad og på den måde for dobbelt så langt potentiale for agurker.
Tomat: almindeligvis anbefaler man at man nipper topskudet af når planten når taget, så bruger planten i stedet kræfter på at modne de frugter der er sat. Du kan evt. lade et enkelt sideskud vokse og få en dobbelt-stamme, det skulle give 30% større udbytte.
Skrevet af: Anne-Mette G., 19. februar 2009 kl. 10.33
Er der nogen der ved hvilken type snor der egner sig bedst til opbinding? Jeg har prøvet både nylonsnor og noget mere organisk, men begge dele skærer sig ind i de meget store og tunge planter, og giver grobund for skader, f.eks. skimmel. Desuden går der temmelig meget til, så jeg vil gerne købe en stor rulle.
Så: hvad skal man købe i år?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. februar 2009 kl. 13.53
Jo bredere jo mindre tryk opstår på stænglen. Men det er vigtigt også at huske, at opbindingen skal vedligeholdes, evt skiftes, når den bliver for stram.
Men der er selvfølgelig forskel på, om det er melon eller en vedagtig vinstok, der skal bindes op.
Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2009 kl. 17.27
Hej Anne-Mette
2-slået sisal er økonomisk i store ruller (500 meter ca). Det holder udmærket en hel vækstsæson, men er ikke elastisk.
Du kan købe det hos DLG og i en del byggemarkeder.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anne-Mette G., 19. februar 2009 kl. 22.01
Tak for svar. Jeg glemte jo helt at skrive at det var tomatplanter, jeg tænkte på. De bliver jo voldsomt tunge efterhånden især de store bøfsorter
Skrevet af: Frank Nielsen, 15. marts 2009 kl. 8.15
Hvordan opbinder man tomatplanter i kapilærkasser
Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2009 kl. 18.01
Brug en plantespiral, Lidl har 4 for kr 60 på tilbud i morgen mandag. Dem bruger jeg selv og da de er af rustfrit stål holder de ens tid ud...og lidt længere
Skrevet af: Anne-Mette G., 16. marts 2009 kl. 19.00
Tusind tak for rådet.
Blot tænker jeg at 180 cm er meget kort, da mine planter plejer at blive 4–5 m høje. Er det alligevel langt nok, fordi tyngden især er forneden? Eller sætter du flere sammen?
vh Anne-Mette
Skrevet af: Lars Larsen, 5. juni 2013 kl. 9.19
Billige plantespiraler!
Jeg har købt en rulle tykt galvaniseret tråd til espalier for ca. 10 kr i Harald Nyborg, og fandt på at bruge det til plantespiraler. Jeg rullede et par meter op på et kosteskaft og trak dem herefter ud i en passende længde. De er endnu ikke testet i drivhuset, men mon ikke det går?
Mvh. Lars
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. juni 2013 kl. 12.16
Hej Lars.
Jeg bruger næsten samme metode. Dog ruller jeg i store spiraler, så planten kan vokse inden i. For neden har jeg et lige stykke stål, som jeg stikker ned i jorden til at holde spiralen på plads. Det har virket fint for mig, og som du siger, er det jo billigt, at lave sine egne plantespiraler på den måde. Held og lykke med projektet :-)
Hilsen AG
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.