Skrevet af: Lisa Hilleke, 1. juli 2008 kl. 11.47
Jeg har været i gang i god tid i år, forspirede tomatplanter og fik dem plantet ud i drivhuset inden de blev for lange og ranglede. Plantede dem dybt så de kunne få godt fat og de har groet så det er en fryd, men de sætter ikke nogen blomster! Der er nogle få klaser m. blomster i toppen af hver plante og toppen når allerede nu drivhusglasset så jeg er nødt til at knibe toppen af. Skal jeg helt opgive at få tomater i år? Jeg har ikke tidligere haft det problem, men har altid haft masser af tomater.
Skrevet af: Lilium, 1. juli 2008 kl. 20.26
Ja-en af de fejl man begår er at starte lidt for tidligt.
Varme tidligt i vækstperioden og manglende lys giver få blomster i klaserne (de første 2–4).
Så derfor bør man ikke starte sine tomater før i begyndelsen af marts indendørs.
Mens de vokser indendørs er et gammelt kneb er at udsætte planterne for kulde f.eks. åbne et vindue i 5–10 minutter. Det " komprimerer" væksten så man ikke ender op med ranglede pinde når man skal plante dem ud i drivhuset i maj.
Hvis man ender op med ranglede planter er det det rigtige du har gjort, nemlig at grave et DYBT hul og fjerne de nederste blade helt inde ved stammen-så kan man ende op med helt gode planter i den sidste ende.
Den eneste løsning på dit problem på nuværende tidspunkt er at " hænge " stammen d.v.s. slække opbindingen så det giver mere mulighed for topvækst.
Skrevet af: Martin P, 2. juli 2008 kl. 0.52
Du kunne evt. også skære toppen af et godt stykke under den første klase, og så sætte den "stikling" i jorden. Det giver jo en ny plante, hvor der allerede er blomster helt fra de første par blade! Den gamle stamme kan du i realiteten så skrotte, da der jo ikke kommer nogle blomsterklaser på – medmindre du lader en sidegren gro op som hovedstamme. :)
(Ja – tomatplanter er en meget "livsglad" plante...)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.