Forum

Hvilken tomat-sort er det jeg har?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 31. juli 2008 kl. 8.36

Hej

Første år med drivhus, så jeg har købt nogle forskellige tomatplanter, og de står alle flot. Der er dog én jeg hæfter mig ved, der skiller sig ud.

Jeg kan ikke huske hvad den hedder, og det er her jeg håber at kunne få hjælp. Tomaterne er forholdsvis små og meget velsmagende.

Men det der er specielt er, at selvom det var den første til at nå taget på drivhuset og få nippet topskuddet, så sætter den stadig nye tomater i enden af de eksisterende klaser.

Den øverste klase er ved at nå halvvejs ned af planten, og de enkelte klaser forgrener sig, så en enkelt klase kan have helt op til 6 eller 7 grene. (Jeg ved ikke om det så stadig kan kaldes en klase, men jeg tager chancen:)

Den spøjse vækst betyder at den ene plante jeg har af den sort, efterhånden er ved at have sat næsten 100 tomater, der alle lader til at blive til noget.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig den samme næste år, men jeg har virkelig forsøgt at komme i tanke om navnet, dog uden held :(

Jeg havde lidt affundet mig med at nyde det i år, og så håbe jeg ved et tilfælde får købt samme slags næste år, men så kom jeg i tanke om de kloge hoveder herinde ;)

Har I nogen idé om hvad det kan være?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 31. juli 2008 kl. 10.37

Når nu tomaterne er godt modne tager du bare kernerne (frø) ud af en tomat, renser dem for "slim" og tørrer dem i 14 dage. Så gemmer du dem til midt i marts næste år og sår dem. Vupti... Så har du tomater magen til. Og det koster ikke en krone...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 31. juli 2008 kl. 10.42

Medmindre jeg har fået fat i en F1'er.

Jeg ved ikke hvor udbredt det er med tomater, men det lader til at alle "de gode" agurker er F1 hybrider :/

Men jeg tror jeg tager chancen hvis der ikke kommer nogle bud på sorten fra andre.

Det kan vel ikke gå værre end helt galt :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2008 kl. 14.11

Hvis du vil være helt sikre på at få den samme tomatplante næste år, så tag sidst på sæsonen 3–4 sideskud og sæt dem i vand indtil de har fået rødder, sæt dem i potter, og lad dem overvinter i et ikke for varmt sydvindue, hvis planterne bliver for lange, klip dem ned til 2–3 skud osv.

Mvh. Svend Høst

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. juli 2008 kl. 21.19

De cherrytomater, jeg har i drivhuset opfører sig på samme måde. I år har jeg Favorita. De foregående år har det været Garden Freunde, men de revnede for meget. På begge sorter blev klaserne ved med at vokse.

Mvh. Hans

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 31. juli 2008 kl. 21.43

Favorita ringer en klokke et sted, jeg tror faktisk næsten det er den.

Du har reddet resten af sommeren for mig, Hans (og jer andre) :)

For en sikkerheds skyld vil jeg dog se om jeg har held med at overvintre et par stiklinger, samt tage frø, så med både livrem, seler og bælte må det kunne lykkes næste år.

Tusind tak til jer alle for hjælpen :)

Nyt svar til emnet »Hvilken tomat-sort er det jeg har?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvilken tomat-sort er det jeg har?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider