Forum

Dyrkning i spande

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Budtz, 2. januar 2009 kl. 13.53

Jeg har flere gange set drivhuse, hvor man dyrkede bl.a. tomater i sorte spande. Ideen er god og spandene overkommelige i pris; men de lugter meget "kemiske". Er der nogen der ved om der kan optages stoffer i planterne fra spandene og om der evt. er særlige materialer, som spandene skal være lavet af?

1 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2009 kl. 16.05

Jeg tror godt at du kan bruge dem til dyrkning. Det ved jeg at mange andre gør det. Men om de afgiver noget kemi, ved jeg ikke. Du skal nok kontakte producenten. Ellers sæt dem udenfor og lad dem dampe af frem til foråret og så se om ikke det har hjulpet.

Jeg tror at det er samme plastik, som også benyttes til kompostbeholder, hvor der bl.a. sker nogle syredannelser sted og hvis der herigennem vil blive afgivet stoffer, der kunne være farlige tror jeg ikke at man ville benytte dem til kompost.

2 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. januar 2009 kl. 20.32

Kik efter de billige spande hvor der i bunden er stemplet TR Plastic Holland 7602, eller en anden spand kun med datostempling i bunden. De er gode til at dyrke i.

Spande uden stempler er sansynligvis fremstillet i Langbortistan og de stinker af kemi i et par år, og bør ikke bruges til afgrøder da kemien kan være problematisk.

3 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2009 kl. 23.54

Det er vel ikke noget byggemarked har pligt til at oplyse, hvis nogen spørger dem.

De vil vel bare sige at de ikke er godkendt til levningsmidler og så er frem og tilbage.lige lang.

Jeg ved at nogle af de hvide 10 liters spande som bruges til maling er godkendt til opbevaring af bl.a. honning og dermed til levningsmidler. De kan benyttes. Men de sorte tror jeg ikke at du få en garanti for og jeg tror også at de sorte bliver fremstillet et sted i Østen, som Mogen skriver... Det plejer at være sådan at de godkendte koster kassen...Sidste mulighed er at sætte de grønne guide på opgaven og lad os høre hans svar. De har et godt netværk at spørge til.

4 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2009 kl. 0.01

Hej Søren

I denne artikel fra havenyt dyrker man tidlige kartofler i de sorte spande (jvf. billede) www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/770.html.

Jeg tror at ikke at jeg kan komme et svar nærmere...

5 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. januar 2009 kl. 12.01

Jeg dyrkede sit år kartofler i spande af zink og tomater i en stor zink balje... det fungerede fint. Om zink'en afgiver nogle stoffer har jeg faktisk slet ikke tænkt over... men de sorte "kemi" spande ville jeg ikke bruge.

Og Mogens – TAK for tomat frøene ;-))

6 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.47

Hej Mogens

Tusinde tak for frøene (fik lige dårlig samvittighed). Jeg sender dig nogle misteltenbær som aftalt. Husk at de skal sætte ud med det samme, ellers mistes spireevnen.

Med hensyn til at dyrke i spande kiggede jeg under nogle af dem, da jeg var i byggemarked og kunne ikke se noget nummer eller navn på producenten, så jeg ville nok lade være med at benytte dem, hvis jeg var i tvivl. Også disse spande lugtede af kemi...

Man kan godt købe store plasturtepotter i 10 og 15 liters. Disse forhandles bl.a. hos Contan2 og Garta i Odense og er ikke meget dyre end de førnævnte spande. Disse fremstilles bl.a. i Danmark. Ellers skal man have fat i de store 10 liters malerspande eller ligefrem nogle hvide honningspande, men som er noget dyre. Tilgengæld kan de rumme ca 25 liter

7 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.50

Honningspande købes bl.a hos Swienty (jylland)
Bihuset i Tappernøje (Sjælland)
Flere forhandlers af honningspande findes på Danmarks biavler forenings hjemmeside :

www.biavl.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=135&Itemid=70

8 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Budtz, 4. januar 2009 kl. 18.31

Tak for de mange reaktioner på mit spørgsmål om dyrkning i sorte spande. Svaret er tilsyneladende ikke så let at finde :-) Men noget siger mig at det næppe er særlig godt at bruge byggemarkedsspandene. Jeg har prøvet at gå ind på hjemmesiderne for Contan2 og Garta, som Søren Duun nævner; men jeg kunne ikke finde plasturtepotter der. Til Lise D vil jeg sige at jeg ikke ville dyrke spiselige afgrøder i en zinkbeholder, med mindre der er nogen, der kan sige god for det.

Er der flere vinkler på spørgsmålet om sorte spande vil jeg stadig gerne høre om det.

Mvh Søren

9 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. januar 2009 kl. 19.41

Til Lise og Søren. Selv tak, håber I får en god høst til sommer.

Har lige været i Bauhaus Holbæk, de har hvide 10 liters spande til 8,– ingen stempler men UDEN lugt.

10 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 19.54

Hej Søren

Du har ret at man ikke kan finde dem på nogle af deres hjemmesider, men send dem en forspørgelse. Der er også denne mulighed :

www.marbo.dk/page5/page19/page19.html

11 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. januar 2009 kl. 20.00

Jeg dyrker i de sorte spande gartnerne, og vel andre, smider på genbrugspladserne. Der er mange af dem + flere andre spande og potter i mange størrelser, selvfølgeligt nok flest i sommerhalvåret.

Jeg graver dem forøvrigt ned i drivhuset, fyldt med jord jeg skifter ud med nyt jord hvert år, nemt. håp

12 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. januar 2009 kl. 1.16

Det er interessant læsning, hans, hvor mange liter er spandene på?

Mvh Eivin, Bogense

13 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. januar 2009 kl. 17.50

8–10 l. velnok. Udvalget er så stort, at det kun er et problem med at bestemme sig.

Som da jeg fartede på arbejde, hvergang jeg kom ind i en rundkørsel, og ikke kunde huske om jeg var på vej til eller fra arbejde. Af skade bliver man sjælden klog, men efterhånden fandt jeg frem til, bare at lukke madkassen op og kigge. håp

14 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Arnesen, 5. januar 2009 kl. 19.27

Hva? Det var da et mærkeligt svar ;)

Else

15 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: 1. Psykolog., 5. januar 2009 kl. 20.40

Det var da en god vits, håp.

16 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. januar 2009 kl. 21.51

Ja, vi er stadig nogle, der sætter pris på et godt grin!

Mvh Eivin, Bogense

17 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 12.41

Når man er kommet dertil, hvor håp er, så fortjener man da sin efterløn...

Da jeg gik i tiende klasse tilbage i datiden hed det sig "hvorfor gå i skole?, når man kan spise sin madpakke hjemme. Det kan der være lidt om. Der var også dem, der skrev "red roen, støt melis"...Men ligemeget hjalp det, svenskerne overtog alligevel Danisco med tiden.

(Det var vistnok også ud for emne, det her)

18 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. januar 2009 kl. 14.23

Og sådan kan man jo sige så meget. Jeg var i sin tid med til opsætningen af et meget spændende teaterstykke her i Bogense. Jeg tror aldrig jeg har grinet så meget i min tid, og det sammenhold man bagefter fik med sine medborgere ville jeg ikke bytte væk for noget.

Mvh Eivin

19 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 14.52

Ok, jeg var mere bange for at du havde læst anmeldelserne og herigennem kunne læse at du ikke havde moret dig en sk...

20 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. januar 2009 kl. 15.02

Hvilke anmeldelser er det du hentyder til, Bent?

Mvh Eivin

21 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 15.29

Der ødelagde du min vits...(som jeg troede du kendte) Jeg kender skam ikke stykket og har derfor ikke noget at udsætte det for...

22 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 15.33

Bents citat er fra en Jørgen Ryg monolog tilbage på ABC teateret

23 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. januar 2009 kl. 6.21

Så må jeg ydmygt og med bøjet hoved bede om undskyldning for min uvidenhed.

Mvh Eivin

24 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Svendsen., 7. januar 2009 kl. 17.49

Respekt for Eivin. Nutildags er der ikke mange som kan sige undskyld.

25 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. januar 2009 kl. 18.24

Det var hellere ikke mening at træde Eivin over tæerne. Jeg syntes at det er flot, at der stadig er nogle, som ofre tid på at lave teateret for hinanden.

26 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. januar 2009 kl. 11.37

Den spande debat er da vist gået lidt agurk ;-)

27 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. januar 2009 kl. 17.34

Skal vi ikke diskutere agurkerne i det rette forum, og så koncentre os om spande her. Min gamle mor sagde altid, at man skulle holde snot og grød hver for sig!

Mvh Eivin

28 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. januar 2009 kl. 18.33

Eivin: Ja tak snot og grød ser jeg helst holdt hver for sig. Vi må se om debatterne forsætter med at gå bananas ;-)

29 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. januar 2009 kl. 18.43

Hehe – mon ikke folk er voksne nok til at bære det ansvar det er at deltage i en offentlig debat. Det håber jeg ihvertfald!

Mvh Eivin

30 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 8. marts 2010 kl. 21.30

Jeg vil bare høre om der er nogen der er blevet klogere med hensyn til dyrkning i spande siden sidste år. Jeg regner med at skulle have omkring 50 tomatpalnter stående i spande eller anden form for beholder, så jeg er gevaldig interesseret i at finde en billig løsning der ikke er sundhedsskadelig.

31 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. marts 2010 kl. 9.42

Alle plastprodukter har en trykt trekant ,dannet af 3 pile, som regel i bunden , med et tal i trekanten og med en forkortelse af plasttypen nedeunder.
Hvis der står et 3 tal så står der pvc nedeunder , og så ville jeg ikke bruge spandene til at dyrke noget spiseligt i.
Hvorfor ikke dyrke direkte i jorden det er det mest naturlige .

Mvh. Svend Høst

32 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2010 kl. 15.09

Vi havde det oppe og vende sidste år og og kom frem til at de , som enten ikke var direkte godkendt til fødevarer eller lugtede fælt af kemikalier skulle man sikkert holde sig fra .

Det eneste må være at spørge den lokale pølsemand/grillbar om ikke de har nogle spande stående som, der har været kethup eller andet i og som de alligevel skal smide ud .
Det er nok det tætteste du kan komme det .

Iøvrigt stod der en artikel i Søndagsavisen omkring sutter til børn , at de fleste indholdt både phalater og andre kemiske stoffe . Selv den mest miljøvenlige sut indhold stadig kemiske stoffer , så man kan hellere ikke vide sig sikkert , om de ting , der er godkendt til fødevarer, alligevel ikke indeholder uønsket stoffer .

33 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2010 kl. 15.17

Der er selvfølgelig også den mulighed at du til næste år melder dig til keramik på aftenskole og her fremstiller dem enten som hånddrejet skåle eller benytter "pølseteknik" i rødler . :-)

Via dette links kan du se hvordan det skal gøres www.acab.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=402&Itemid=572

PS du skal lige et minut længere ind i filmen

34 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 11. marts 2010 kl. 21.14

hehe ja, et keramikkursus er da en mulighed jeg ikke lige har overvejet. Jeg holder alle muligheder åbne.

Jeg har overvejet om man bare kan fore en af de her sorte spande med plastpose, men hvor får man fat i store plastposer beregnet til fødevarer til en overkommelig pris?

Noget helt andet. Hvad er det for noget plast der bruges til plantesække? Er det noget uden en masse skadelige stoffer?

35 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 0.25

Jeg kan godt forstå , hvis du er lidt forvirret . Der er sikkert nogle EU direktiver, der beskriver hvilket plast der må anvendes til eksempelvis opbevaring af mad .
Men når vi taler om sortesække til haveaffald og plantesække er det noget andet . Her kommer det ikke i direkte berøring med det vi spiser .

For nogle uger siden var en artikel i Søndagsavisen , hvor det viste sig at mange af de sutter vi giver vores børn indeholder skadelige stoffer . Selv miljø-venlige sutter , der siges at være fremstillet af rå-gummi indeholder stadig skadelige stoffer . Dog ikke så meget som de mest brugte . Men alligevel nok til at det er et problem.

36 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2010 kl. 15.14

Jeg har atter fået et kæmpelæs reklamer ind ad brevsprækken i denne uge og så, at man kan købe nogle dyrknings sække til kartofler i Silvan, for den nette sum af
kr 49,- pr stk . Med disse sække kan man høste dem løbende (eller gående) i hele sæsonen .

37 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hyldahl, 29. marts 2010 kl. 10.33

Hejsa.

Vi har dyrket tomater, chili, agurker mm, igennem mere end 20 år i plastspande, de bliver gravet ned i drivhuset og jorden skiftes hver år, vi har aldrig haft problemer med dem, hverken lugt eller smag, husk huller i bunden. Som tidligere plast konsulent, ved jeg at sorte sække laves af plastaffald, sådan er det også med nogle sorte spande, men vi skal jo heller ikke spise direkte af spandene, så det må være op til en selv om man vil plante idem, har selv lige købt 50 stk i Bygma uden lugt af kemikalier. Plast er et råmateriale der udvindes af olie, så man jo læse flere romaner om plast. Held og lykke med dyrkningen. Mvh Birthe

38 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. marts 2010 kl. 12.40

"Hvis de er lavet af olie, hvorfor er de så ikke til at skille ad .:-)

Spøj til side . Jeg købte nogle spande sidste år og som har stået stablet sammen vinteren over og de stinker stadig . De kosteder også kun det halve, så det er nok nogle kinesiske...
Jeg vil tro at hvis man analyserede dem ,med de fine målingere man har i dag, vil man med garanti finde stoffer, som ikke burde være her . Men om det så også er farlig er en anden sag .

39 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Allan Larsen, 10. februar 2016 kl. 23.53

Slettet af administrator 9. april 2016 kl. 8.32.

40 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 13.27

Slettet af administrator 9. april 2016 kl. 8.32.

41 af 42 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 23.53

Jeg har lige læst om de forskellige plasttyper og der stod blandt andet at man af diverse plastsorter som genbruges kværnet til granulat, blandt andet fremstiller kompostbeholdere. og tæpperuller. Hm........ kompostbeholder? Hvis det er ok, må man også kunne bruge sorte spande fremstiilet af genbrugsplast til dyrkning af spiselige afgrøder.
Jeg har aldrig tænkt over hvad min kommunale kompostbeholder eller mine regnvandstønder er lavet af. Måske er de sundhedsskadelige?
Ingeborg

42 af 42 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2016 kl. 6.52

Slettet af administrator 9. april 2016 kl. 8.32.

Nyt svar til emnet »Dyrkning i spande«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Dyrkning i spande

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider