Forum

Plantning og pasning af vinstok.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. marts 2009 kl. 21.10

Jeg er så heldig at jeg har fået et tilbud jeg ikke kan sige nej til – en vin der er 4 år gammel og giver druer allerede i den kommende sommer.

Jeg skal afsted og hente den på fredag, på en vingård i det nordjyske.

Jeg har drivhus på 7,2 m2 – hvor står vinen bedst? For enden af drivhus, placeret i midten eller for enden i et af hjørnerne?

Er der noget jeg ellers bør tage hensyn til?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. marts 2009 kl. 21.47

Hejsa Lise.

Så skal du snart til at lave spudelwasser. Er det en drivhus eller frilands vindrue, og har den et navn. En gartner har fortalt mig at det optimale er at pille et bundvindue ud og plante den udenfor drivhuset, og så føre planten ind i drivhuset. Herved før rødderne god af plads da de kan blive omfangsrige, og så klarer vorherre vandingen.

Er kirsebærtomat planterne dukket op.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 25. marts 2009 kl. 22.01

Hej Lise

Du skulle da vist ha' købt et størrere drivhus. :)))
Hvor i det nordlige har du skaffet sådan en svend?

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. marts 2009 kl. 8.38

Hej Lise. der var du heldig. sørg for at få en god rodklump med hjem så du får så mange rødder med som muligt.

Jeg ville nu ikke plante vinen udenfor også føre planten ind, men derimod plante vinen indenfor, hvis dette er muligt. Hvis der er en sokkel, der er alt for dyb kan det blive et problem hvis rødderne ikke kan finde ud. Men min erfaring er nu, at rødderne går meget dybt i sin søgen efter vand. -man er selvfølgelig nødt til at hjælpe planten i starten med vand.

Rødderne på en vin er klart det mest sårbare på en vinplante, så hvorfor dog stikke den ud i kulden og vinden. Hvis det er en gammel plante er det vist heller ikke muligt at føre den ind.

Et stort plantehul med god jord og gerne lidt kompost blandet i. Man plejer at placere en vinplante i en ende af et drivhus, så rødderne nemmere kan finde ud og søge vand.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 26. marts 2009 kl. 12.02

Jeg har fået planet hos www.glenholm.dk – det e rmin far der har gode kontakter ;-)
Er endnu ikke klar over navnet på "skønheden" jeg må vist vælge selv blandt de 4 års... jeg kunne godt tænke mig en blå drue ved navn Don Muscat.

Han har lovet mig en rigtig god drivhus og spise drue som skulle blive så sød som honning.

Min svigersag sagde det samme – hvis muligheden var der er det bedst at plante vinen udenfor huset og så føre stokken igennem ind i huset... dette er desværre ikke muligt. Jeg må vist også igang med at pille nogle sten op så jeg kan grave et godt dybt, stor hul til rodklumpen.

Men hvordan med placering? Midt eller hjørne? Eller er det ligegyldigt?

Mogens:
Tomaterne er godt på vej – mine egne frø (havde et par enkelte) spirede slet ikke, men dem fra dig spirer lystigt! Jeg har sået af to omgang da jeg vist kom lidt for tidligt igang, gemte dog 3 planter fra 1. såning og de står flot!

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2009 kl. 14.02

Hvis du vælger at forme druen enkelt guyot, placer den i et hjørne, dobbelt guyot placer den i midten, i begge tilfælde så tæt på soklen som muligt.

Mvh. Svend Høst

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2009 kl. 11.11

Så er vinen hentet – de havde descærre ingen Don Muscat, jeg kom istedet afsted med en Cardinal – blå drue velegnet til drivhus der giver kæmpe store kødfyldte druer med ganske få sten.

Sorten er vist ikke så kendt i Danmark endnu men jeg blev forsikret om at det var en "fræk drue" grundet dens store druer.

Jeg er meget i tvivl mht. formningen af den – om den skal være enkelt eller dobbelt. Har sat den nede for enden – i midten så må vi se hvad jeg finder på.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Metnik, 25. april 2009 kl. 11.19

Hej, jeg er ny i drivhus / vindrue brancen.

Jeg har et spørgsmål, som jeg er sikker på i kan svare mig på.

Det hus vi har købt har en lækker (to tror jeg faktisk), men jeg ved ikke hvordan jeg skal passe dem.

Er der korte præcise råd, eller skal jeg hente en stor bog på bib?

Jeg synes at have hørt de skal klippes ned hver sæson, men det er vores pt ikke, har jeg travlt, eller er det en skrøne?

mvh Klaus

8 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Ryge, 4. maj 2009 kl. 9.16

Slettet af administrator 24. juni 2014 kl. 1.09.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2009 kl. 9.40

Det vil ligne den ægte Søren Ryge meget dårligt at fremkomme med sådan et indlæg.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona, 11. maj 2009 kl. 15.01

Gammel vinplante på vest vendt terasse.

Den gård jeg skal flytte på, har en gammel vinplante på en vest vendtterasse hvor den får sol fra middag og til solen går ned. Den står op af en murstensvæg.

Jeg har fået at vide, at den ikke har båret druer i 5 år. Den ser nu heller ikke ud til at være beskåret eller plejet længe.

Kan man mon redde en sådan og få den til at bære frugt?

Har du et langt svar, er du meget velkommen til at maile direkte til mig.

Håber på at høre positivt nyt
Mona

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2009 kl. 20.57

Hej Mona

Det er da et forsøg værd at pleje vinstokken!

Du kan finde en masse gode råd ved at klikke dig ind på Spørg eksperterne i bjælken herover. Du kommer frem til en menu i venstre side, hvor vin er et emne for sig – og du er ikke alene om at komme til forsømte vinstokke ;-)

Hvis du virkelig vil gå til den kan du bede dit bibliotek om at skaffe nyudgivelser om vinstokke – der er de sidste 15 år mange i Danmark som har haft spændende erfaringer med at dyrke vin.

Og ved at læse om deres erfaringer kan du måske også finde ud at, hvilken sort, du overtager – og dermed hvad du kan forvente at resultater...

Med ønsket om, at du kan mæske dig i druer i 2010 sender jeg venlige hilsner -
Lone

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona, 12. maj 2009 kl. 21.35

Kære Lone
Tusinde tak!

kh Mona

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Johansen, 22. maj 2009 kl. 17.54

Jeg er hel ny, hvordan beskær man en vindrue plante og hvor gammel skal den være før den bærer druer... den er plandtet i drivhus på endevægen.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Staalhøj, 19. september 2009 kl. 13.12

Jeg har fået ikke stykke jord på Ærø. Jorden er en del af en sydvest vendt skråning med frit udsyn over marker, og på ca. 200 kvadrat meter. Jeg har fået den ide, at bruge jorden til at dyrke vin på, og derved forsøge at lave vin på hobby plan. Jeg er fuldstændig bar inden for Vindyrkning, er der nogen som har erfaring inden for området, og som vil hjælpe mig med vejledning og gode råd, om dyrkning ogb pasning.

Med venlig hilsen Ole Staalhøj Sommerstedgade 2 2 1718 København V

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 20.53

Hej Ole

Jeg vil foreslå dig at låne Jens Michael Gundersen og Benny Gensbøls flotte bog om netop samme emne. Bogen hedder Vinavl i Danmark. Hvis du har mod på at gå i gang køber/ønsker du dig bogen.Den er god og have, især som opslags bog. Jeg tror også at du kan finde nogle vinavler foreninger via Google og herigennem kigge en erfaren avler over skulderen.

Jeg selv har ikke plads til det. Jeg har i stedet nogle ganske få hvid-vins-planter som jeg kan lave vin af, men foretrækker at spise druerne. Jens sælger vinplanter, men hos Vinmageren.dk (som er billigere) kan du købe gode/testede vinsorter til billige penge. (meget billigere end planteskolerne). Det anbefales i øvrig at plante hvidvinssorterne, da vores klima er bedre til dem.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Jespersen, 19. august 2010 kl. 7.50

Hej,
Jeg har fået en mulighed for at få en gammel vinstok som har stået hos min far, i nordjylland i ca 20-25 år. Den er aldrig blevet rigtig plejet, blot skåret tilbage engang i mellem. Der går tre lange grene ud fra stammen i ca. 1,5 meters højde. Den bærer masser af frugt. og de smager himmelsk :) Ved ikke hvilken sort det er.
Den har stået i et drivhus altid, men hos mig vil den komme til at stå i et sydvendt hjørne op af husmuren.
Kan det lade sig gøre at flytte den? Rodnettet må være ret stort.
Kan man mindske rodnettet lidt hvis det er for kraftigt?
Hvornår skal jeg grave den op og flytte den?
Bliver frugtudbyttet mindre når den kommer ud og stå?

mvh

Ditte Jespersen

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. august 2010 kl. 9.53

Den er nok svær at flytte men prøv til efteråret , få så megen rod med som du kan og klip den næsten helt ned .
Det ville nok være en god ide at lave nogle stiklinger hvis det skulle gå helt galt med den gamle vin.

Mvh. Svend Høst

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 25. maj 2011 kl. 20.04

Hej med jer allesammen.

Jeg er lige kommet forbi, og har set jeres spørgsmål, det stod på en side "hvor jeg ikke plejer at komme".

Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer ang. vindruepasning o.s.v.
Men jeg kan se, at mange har fundet ud af at skrive direkte til mig, og be' om de ca. 10 sider vindrue-pasnings-vejledning.

Men det kræver jo, at jeg har din mailadresse, så send mig den på min mailadresse, så får du de ca. 10 sider.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Plantning og pasning af vinstok.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Plantning og pasning af vinstok.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider