Skrevet af: Jesper Hansen, 4. juni 2009 kl. 20.09
Hvornår må man plante tomater og agurker i drivhuset...?
Skrevet af: Uffe, 4. juni 2009 kl. 23.03
Vi har haft agurker ude i drivhuset i snart en måned. Nu har det også været et varmt forår, men de ser i hvert fald ud til at trives rigtigt godt. Ved ikke med agurkerne, men har givet mine et go :)
Skrevet af: Jesper Hansen, 5. juni 2009 kl. 0.07
Har du haft agurkerne ude i en måned...? eller tomaterne? Du har nemlig skrevet agurker to gange :)
Skrevet af: Jesper Hansen, 5. juni 2009 kl. 0.07
Har du haft agurkerne ude i en måned...? eller tomaterne? Du har nemlig skrevet agurker to gange :)
Skrevet af: Jesper Hansen, 5. juni 2009 kl. 1.00
Har nu været inde og prøve at læse det igennem for står noget at det... Men når jeg kommer til: •Alle de sideskud, som kommer på hovedstammen, knibes af over to blade (sideskud af 1. orden). Det er også nemt nok – i hvert fald så længe planten ikke er for stor, og der ikke er for mange skud.
* Når sideskuddet knibes af, dannes der sideskud på sideskuddet – et i hvert af de to bladhjørner. Sideskud på sideskud knibes over ét blad (de kaldes også sideskud af 2. orden).
Der står knibes af over to blade... betyder det 2. blad...?
Og så står der kniber over et blad... betyder den 1. blad?
Skrevet af: Lilium, 5. juni 2009 kl. 16.22
Øvelse gør mester. Man skal ikke tage det så tungt med 1 eller 2 blad. De fleste har slet ikke tid til at knibe deres agurker efter de regler, da de vokser meget stærkt når vejret bliver varmere.
Humlen er at beskære sideskuddene efter 2–4 blade. Når sideskuddene har sideskud " så at sige " skal de beskæres over 1–2 blade. Topskuddet lades urørt. I mit drivhus når de 3.4 m op og ned igen på en sæson. Hovedstængelen bliver snoet omkring en snor og til sidst er jeg nødt til at bruge en stige for at nå op.
Beskæring er derfor mere koncentreret om, at jeg kan finde mine agurker i al bladmassen. Sent på sæsonen får du med garanti gråskimmel (sodskimmel) som viser sig som sorte pletter under bladene. Det er sidste skridt før sæsonen er slut og spreder sig meget hurtigt til alle agurker. Man kan holde liv i dem i et par uger, men det var så den sæson.
I højsæsonen, da jeg havde hjemmeboende børn, så jeg dem aldrig med mindre de havde en agurk i hver sin hånd-og jeg havde 4 stks agurkeelskere. Agurker elsker iøvrigt Animix i rigelige mængder!
Agurker smager faktisk bedst når de stadig har " riller " og ikke er afrundede.
Jeg har begrænset mig til nu kun at have 4 planter-det dækker rigeligt familiens behov (for nuværende 3 stks).
Nu har jeg imidlertid fået smag for meloner, der ikke på samme måde kan mætte en hungrende familie, men på den anden side, er der nu også noget ekstravagant ved at høste en solmoden melon fra eget drivhus og have mulighed for at frådse med pladsen. Udbyttet er jo ikke helt det samme som med agurker, men man kan jo heller ikke sammenligne de to.
Skrevet af: Jesper Hansen, 5. juni 2009 kl. 16.38
Er det kun sideskuddet man skal gøre noget ved?
Skrevet af: Lilium, 5. juni 2009 kl. 20.26
Ja-og deres sideskud!
Skrevet af: Jesper Hansen, 5. juni 2009 kl. 20.29
Okay... tak
Skrevet af: Jesper Hansen, 8. juni 2009 kl. 15.12
Kommer der sideskud på sideskud på sideskud? altså bliver der ved med at komme sideskud på sideskud...?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.