Forum

Tomater der revner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 19. august 2003 kl. 14.19

Hej

Kunne godt tænke mig at vide hvorfor mine tomater (går ud af sit gode skind)

Mvh
Thomas

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 19. august 2003 kl. 15.38

Revner i modne eller næsten modne tomater sidst på sommeren skyldes ujævne kulturforhold på grund af blandt andet uønskede udving i temperaturen samt høj luftfugtighed.

Nu skriver du ikke, om du dyrker dine tomater i drivhus eller på friland.

Hvis de står i et drivhus, er det en meget god ide aldrig at lukke vinduerne helt.

En åbning på op mod en halv snes centimeter om natten vil være passende.

Det er intet problem, hvis man har manuelt oplukkelige vinduer, men også i tilfælde af termostatstyrede vinduer lader det sig snildt gøre.

En tøjklemme fastgjort til rammen forhindrer vinduet i at lukke helt til.

Min erfaring er, at det svarer sig at undgå de helt lukkede vinduer i både august og september.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. august 2003 kl. 22.23

Hos mig sker det også hvis de sidder for længe, altså bliver overmodne.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. august 2003 kl. 12.45

Jeg har lige været nede og checke drivhuset for revnede tomater. Der var én – overmoden -, der er revnet. I fredag plukkede jeg mange kilo både i drivhus og på friland og ingen revnede overhovedet. Men jeg havde en del revnede blandt de første tomater, der modnede.

Årsagen skal – som Ole Nielsen også skriver – være voldsomme temperatur- og luftfugtighedsændringer. På friland ser man det i eftersommeren ofte, når der efter lang tids tørke pludselig kommer masser af regn.

Mit drivhus står i øjeblikket pivåbent hele døgnet med åben dør og 2 åbne tagvinduer i den ene side. Det skal lig bemærkes, at drivhuset står inde i en have med megen læ. I den anden side er der vinduesåbner på, så den får lov at lukke om natten. I august og september er den værste fjende i drivhuset råd på grund af dugdannelse om natten. Derfor vander jeg på den her årstid kun om morgenen på solskinsdage (mine planter står i drivhusjorden).

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Birkedal, 29. september 2008 kl. 17.54

Hvor koldt kan frilandstomater tåle at stå? Vi ser at der er en del af tomaterne der bliver sorte i toppen. Skrevet 29. sept. 2008. dagtemp ca 14 grader – nat ca 6.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. september 2008 kl. 20.48

Det er ved at være på slutningen nu med frilands tomater, da nat temperaturen bevirker at planterne går lidt i stå. Den store temperatur forskel giver også revnede frugter, men vi kan stadig nå at høste en hel del endnu, afhængig af sol og varme i dagtimerne. Til sidst er de grønne tomater fine til syltning, eller læg dem under sofaen hvor de bliver røde, men uden så meget smag.

Nyt svar til emnet »Tomater der revner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater der revner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider